⛔️⛔️ دلایل ترس مردم بافق از خصوصی سازی شرکتها در چیست؟

بدون شک جامعه بافق را میتوان یکی از جوامع کارگری شرافتمند بحساب آورد که بیش از پنجاه سال است خدمات خود را به کل کشور ارایه مینماید. استخراج سنگ آهن که از مهمترین تولیدات این شهرستان میباشد را هرگز نه گرمای 50 درجه ی هوا و نه سرمای استخوان سوز آن نتوانسته متوقف و یا کوچکترین خللی در عزم و اراده این مردم در طول سالیان دراز بوجود آورد.
⛔️ اما همین مردم زمانیکه اسم خصوصی سازی شدن شرکتهای آن به میان می آید بدلیل ذهنیت منفی که در اثر ندانم کاری عده ای که شاید ندانسته بر سر آنها آورده اند به خود می لرزد.

⛔️حتما مردم بافق انتظار داشته و دارند که کارخانه کاشی آنها نیز مانند ده ها کارخانه کاشی دیگر استان به خود ببالد.
⛔️حتما مردم بافق انتظار داشته و دارند که کارخانه ذوب روی آنها امروز برای آنها محل کارآفرینی و بالندگی باشد.
⛔️حتما مردم بافق انتظار داشته و دارند که کارخانه فولاد آنها نیز مانند هفت قلوی دیگرش توسط دولت تکمیل و پس از جذب تعداد زیادی از جوانان این بوم به بخش خصوصی واگذار گردد.
⛔️حتما مردم بافق انتظار داشته و دارند که با گذشت بیش از پنجاه سال از بهره برداری از معادن آن در حال حاضر شاهد کارخانه های متعدد کنسانتره و گندله سازی و فرآورده های فولادی بسان اردکان در این شهر باشند.

⛔️ لذا همین انتظارت بجا و شایسته و عدم تحقق همه آنها در گذشته باعث گردیده که عده ای بخواهند بر این موج انتظار توام با ترس سوار گردیده و گاه و بی گاه با تحریک جوامع کارگری در رگ حیاتی آن یعنی استخراج سنگ آهن خلل وارد نموده و اعتصاباتی را که در واقع خلاف مصلحت و دور اندیشی همین جامعه باشد را رقم بزنند.
⛔️ شاید با قاطعییت بتوان گفت که یکی از سخت ترین خصوصی سازیهایی که در طی سالیان اخیر در این شهر اتفاق افتاده در شرکت سنگ آهن مرکزی بوده و خواهد بود بطوریکه در طی آن مدیر عامل بومی سابق آن بدلیل فشارهای اعمال شده مجبور به استعفا گردید. فشارهایی که جنس آن بیشتر از ناحیه بارهای روانی و نحوه اقدام و عمل و چگونگی اجرای این کار بوده است.

⛔️ و صد البته میتوان گفت این خصوصی سازی چندین مزیت به همراه خود آورد که عبارتند از :
1- امکان اجرای طرحهای توسعه ای شرکت سنگ آهن نظیر کارخانه گندله سازی و کنسانتره و احیای مستقیم که تا قبل از این بدلیل قوانین حاکم دولتی بطور قاطع در بافق وجود نداشت.

2- واگذاری بخش عمده ای از سهام شرکت به کانون بازنشستگان فولاد که تعداد قابل توجه ای از بازنشستگان آن یعنی نزدیک به دوهزار خانواده در سالهای آینده از شرکت سنگ آهن و بافق خواهد بود.

3- بر اساس قوانین و روال موجود بخشی از سهام آن به خود کارکنان شرکت سنگ آهن در بافق تعلق خواهد گرفت.

4- این واگذاری به شخص و یا اشخاص خاص صورت نپذیرفته بلکه مجموعه عظیمی از کارکنان بازنشسته فولاد حقوق و مزایای خود را که در سالهای گذشته با مشکل مواجه شده بود دریافت خواهند نمود که بازنشستگان سنگ آهن نیز از آن منتفع خواهند شد.
5- امکان واگذاری بخشی از سهام که تا کنون در تملک دولت بوده بصورت بالقوه بنفع شهرستان بافق وجود دارد.

⛔️ لذا بی انصافی است اگر نقش برجسته و محوری مدیر عامل محترم شرکت سنگ آهن جناب آقای حاج محمد جواد عسکری را در کنترل و نظارت و هدایت این خصوصی سازی ، که بر اساس مفاد اصل 44 صورت پذیرفته را نادیده گرفت. شاید کمتر کسی باور داشت که با خصوصی شدن شرکت نه اینکه کسی از کار بیکار و اخراج نمیشود بلکه جذب نیرو نیز علیرغم کاهش صادرات بدلیل ارزان شدن قیمت جهانی سنگ آهن صورت خواهد گرفت.

⛔️ شاید هنوز هم عده ای باور نداشته باشند که احداث کارخانه گندله سازی آنهم با مقیاس 5 میلیون تن در سالهای آتی به اتمام رسیده و خط تولید آن راه اندازی میگردد. در این خصوصی تیمی از کارشناسان مجرب با مجری محترم طرح جناب مهندس شفیع در تهران و بافق همکاری مستمر و بلا وقفه دارند.

⛔️ تکمیل اصلاح خطوط کارخانه کنسانتره چغارت که هم باعث افزایش کمی تولید با بیش از یک میلیون تن و هم ارتقا کیفیت تولید را تا سطح استاندارهای حداکثری بین المللی جهت تولید مستقیم گندله از آن، در همین راستا ارزیابی میگردد.

⛔️ لذا زمان آن فرا رسیده که هم مردم فهیم بافق و هم کارکنان پرتلاش سنگ آهن بخود ببالند که علیرغم اینکه در طی سه سال گذشته قیمت جهانی سنگ آهن به کمتر از نصف و حتی یک سوم کاهش پیدا نموده ولی هیچکدام باعث نگردیده که هم در پرداخت حقوق و هم توسعه شرکت ، از جمله طرحهای توسعه آن خللی وارد گردد.
⛔️ امروز همه مردم و مخصوصا مدیران شهرستان و استان میتوانند با بازدید از طرحهای مذکور بر نوشتار فوق صحه گذاشته و با حمایت خود خستگی از تن مدیران مجموعه بیرون نمایند تا هر چه بیش تر باعث تشویق و رونق این قطب بسیار مهم تولیدی در کشور گردد.

احمد رضا رضایی کارشناس عمران و کارشناس ارشد مدیریت

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *