لطفا فقط تماشاچی نباشید..

چند روز قبل هنگام خروج از محل کار با صحنه دلخراشی مواجه شدم. یکی از همکاران با اتوموبیلی تصادف کرده بود . به واسطه برخورد سر موتور سوار با شیشه خودرو و شکستن شیشه چند شکاف نسبتا عمیق در سر همکارم ایجاد شده و همین امر باعث خونریزی شدید در سر و صورت شده بود. بخاطر خونریزی زیاد از سر و ریختن خون روی لباسها و اطراف صحنه دلخراشی بوجود آمده بود. متاسفانه تراژدی تکراری گرفتن عکسهای مختلف از مصدوم در حالت های گوناگون و پخش این عکسها در گروه های مجازی و در نتیجه رسیدن عکسهای دلخراش بدست اقوام و دوستان و نگرانی بیش از اندازه آنان تکرار گردید.
تصور کنید منزل در حال استراحت هستید .گوشی خود را برداشته تا احوالی از دوستان و آشنایان بگیرید .به گروه های مختلف سرکشی می کنید  ناگهان عکس یکی از عزیزانتان را در حالتی که سراپا پر از خون هست را مشاهده می کنید. چه حالی به شما دست میدهد؟
عزیزان با این حرکات ناشایست باعث نگرانی خانواده ها نشوید. بنده بعنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ امدادگران از شما استدعا دارم هنگام برخورد با چنین صحنه هایی اگر قادر به کمک هستید و وجودتان مشکلی حل می کند توقف کنید در غیر این صورت لطفا صحنه را برای کمک دیگران ترک کنید. سلفی گرفتن با مصدوم و عکسهای مختلف چه دردی از شما درمان می کند؟ آیا باعث بزرگی شما می شود یا درک و فهم شما را بالا می برد؟ چه افتخاریست که در گروه بگوئید من اولین نفری بودم که فلان مصدوم را خونین و مالین ملاقات کردم و عکس گرفتم.
مسئله بعدی که باعث تاسف بود تعداد زیاد تماشاچیان و عدم آشنایی آنان با مسائل امدادی بود. فقط تماشا می کردند جان دادن و درد کشیدن دیگران را. عزیزان اگر من امداد گر یا عوامل دیگر امدادی کمی دیرتر به محل حادثه می رسیدیم بخاطر خونریزی زیاد مصدوم وارد شوک میشد وچه بسا جانش را از دست میداد. خواهشی که از شما دارم در چنین مواقعی بدون اینکه مصدوم را حرکت دهید سعی کنید به روشهای مختلف جلوی خونریزی را بگیرید و منتظر عوامل امدادی باشید. خروج زیاد خون از بدن ابتدا باعث شک و کمی بعد باعث مرگ مصدوم می شود پس تا می توانید جلوی خونریزی را بگیرید حتی اگر گاز استریل و باند ندارید  دستمالی تمیز یا حتی دست تمیز خود را روی زخمهای عمیق گذاشته و به همین حالت نگهدارید تا نیروهای امدادی برسند.
نکته بعدی که لازم میدانم گوشزد کنم عدم استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی هست. اگر آنروز همکارمان کلاه ایمنی داشت به احتمال زیاد حتی نیاز به یک چسب زخم کوچک هم نداشت.
و در آخر یاد آوری کنم یادگیری کمکهای اولیه بسیار راحت است و هیچ گونه هزینه ای ندارد لطفا با مراجعه به هلال احمر و شرکت در کلاسها ی کمکهای اولیه برای اطرافیانتان مفید باشید. شاید یکی از عزیزانتان نیاز به کمک شما داشت. لطفا دریغ نکنید.

محمدرضا رضایی بافقی

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *