دوست, دوست , دوست علی, یارِ علی… می دی یا بریم؟
این خونه شربت و قنده
الهی امام حسین, درشو نبنده🙏

هعیی یادش بخیر بچگیا😔

✴️شب دوست دوست یکی از آئین های ریشه دار که گاهی بزرگترها هم هوسِ شرکت در آن را دارند✴️
✅آیین “دوست علی”بر اساس خرده فرهنگ دیر پا در شامگاه بیست و ششم ماه رمضان پس از تاریکی هوا بوسیله خردسالان نیر آغاز و تا نیمه های شب ادامه می یابد. جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله های خود به درب منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون، درخواست کمک می کنند.
✅ این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به درب هر منزلی که رسیدند با خواندن ˈˈدوست دوست دوست علی امام اول علی با اشاره به تعدادشان مثلا 3 نفر هستند می گویند سه نفریم منتظریم میدی یا بریم ” ووقتی هدایایی دریافت کردند این ابیات را می خوانند این خونه شربت و قنده ،امام علی درش را نبندهˈ یا ˈمن درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم ˈتقاضای کمک می کنند. صاحب خانه هم در جواب می گوید: ˈ می دیم می دیم . صبر کنید و باز هم افراد در جواب صاحبخانه می گویند : این خونه رو به طبسه صاحبش به مکه برسه.
✅ گرچه قدمت این آیین درمنطقه یزد مشخص نیست اما برخی از پژوهشگران فرهنگ عامه معتقدند این آیین از زمان شهادت حضرت علی (ع) توسط یتیمان کوفه برگزار شده و نسل به نسل با تغییراتی تداوم یافته و به ایران نیز راه یافته است. گرچه سند معتبری برای تایید این ادعا وجود ندارد اما حداقل می‌توان گفت که وجه تسمیه این مراسم، برگرفته از جمع‌آوری شیر و نان در کوچه‌های کوفه پس از شهادت حضرت علی (ع) توسط ایتام بوده است.
✅ عده‌ای نیز برگزاری این مراسم را زنده نگه داشتن فرهنگ کمک به کودکان و اکرام ایتام می‌دانند و در نیر مردم بسیاری به آن اعتقاد دارند و خود را برای برگزاری این آیین آماده می‌کنند.

✅قطعا اجرای چنین مراسمی در دیار نور و روشنایی نیز نشان دهنده فرهنگ خدا محوری و عشق و ارادت خالصانه به ائمه اطهار (ع) است .

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *