رویای ناتمام

اعتصابات کارگران سنگ آهن, در سال 93 بزرگترین اعتصاب کارگری کشور بود. اعتصابی که نماد تظلم خواهی وحق طلبی مردم محرومی گردید که آمده بودند از تنها سرمایه خود, با چنگ ودندان مراقبت کنند ونگذارند غارتگران و سیاست بازان, سرمایه آن ها را به تاراج ببرند.مافیای قدرت و ثروت که با عنوان «مافیای فولاد» در کشور شناخته می شدند؛ در پشت پرده های هزار رنگ سیاست , آماده شده بودند تا این لقمه چرب و نرم راببلعند و جیب های طمع خود را پر کنند.
لقمه ای که با هوشیاری و ایستادگی مردم, در گلویشان گیر کرد و نتوانستند آن را ببلعند هرچند که هنوز تلاش هایشان ادامه دارد و به این خوان نعمت، چشم طمع دوختند و منتظر کوچکترین غفلت از جانب مردم و مسئولان هستند تا به آرزوی دیرینه خود برسند.
امابا تمام تلخی ها و ناگواری ها و فراز ونشیب ها – از دلِ آتش اعتصابات -فرزند خلفی با نام «کارگروه مطالبات مردمی»متولدشد.
کارگروهی که وظیفه اش پاسداری و حمایت از حقوق تضییع شده مردم بود و مهم ترین هدفش تحقق مفاد صورتجلسه ای بود که با پا فشاری مردم و برخی از مسئولان و علی الخصوص نماینده کارگران تنظیم شد و مسئولان را متعهد کرد که به خواسته های مردم با آرامش و پرهیز از تنش پاسخ دهند به گونه ای که آقای ربیعی- وزیر رفاه- تعهد می کند که باید مطالبات صنفی و اجتماعی کارگران تامین گردد تا موجبات آرامش مردم و به ویژه کارگران فراهم آید.
کارگروه با عضویت ؛ امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، یک یا دو نفر از هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن، نماینده کارگران، نماینده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شکل می گیرد.اعضایی که صورتجلسه را امضا کردند و خود را متعهد به پیگیری مسائل می دانستند.
کارگروه ؛ از همان ابتدامحوریت کار خود را برروی این سه موضوع بنا کرد. بازگشت ۲۸ و نیم درصد سهام فروخته شده شرکت سنگ آهن مرکزی به بخش دولتی ،اختصاص ۱۵ درصد از سهام این شرکت به مردم بافق و ایجاد چرخه کامل فولاد اعم از گندله سازی و دیگر کارخانه های جوار معدنی در بافق.
کارگروه ؛ برای اجتناب از التهاب و تشنج در جامعه شکل گرفت تا مردم خواسته هایشان را به شکل مدنی مطالبه کنند.مردم؛ پرچم عدالت خواهی خود را به دست مسئولان سپردند و بار دیگر به آن ها اعتمادکردند. مردم ,از کارگروه می خواستند که شفاف و واضح, مسائل را برای آن ها بیان کند و دست های پنهان مافیای فولاد که در وزارت صنایع و معادن مشهود است را از پشت پرده های سیاست بیرون بیاورد وجلوی خصوصی بازی را بگیرد .همه ازمافیایی صحبت می کردند که برای قطع نشدن خوراکش, اجازه ایجاد چرخه فولاد در بافق را نمی دهد هرچندکه بعد از سه سال, هنوز به صورت رسمی و شفاف, اسمی ازاعضای این مافیا برده نشده است و این نشان دهنده قدرت عظیم مافیای فولاد است که کسی جرات برملا کردن اسامی آن ها را ندارد.
در صورتجلسه مقرر شده بود که هر 2ماه -یک بار- طی جلسات مشترک, با حضور نمایندگان صندوق و مسئولین استان و شهرستان اقدامات و گزارش پیشرفت طرح ها به مردم شهرستان ارائه شود که متاسفانه نه تنها این جلسات به صورت منظم تشکیل نمی شود که حتی عده ای از اعضا -به هر دلیل- در آن جلسه شرکت نمی کنند و شانه از بار مسئولیت خالی می کنند در حالی که غافلند مردم آن ها را رصد می کنند.
افرادی که گویا فقط برای آرام کردن اوضاع در آن زمان ,صورتجلسه را امضا کرده بودند و امروز با هزار منّت در آن جلسه شرکت می کنند یا این که از شرکت در آن جلسه طفره می روند .
اختصاص 15 در صد از سهام شرکت به شهرستان هم در هاله ای از ابهام است در حالی که در مورد تخصیص15درصد, مقرر گردیده بود که راهکارهای قانونی برای آن بررسی شود و مسئولان استانی و کشوری و اعضای صندوق بازنشستگی نسبت به انتقال و پیگیری آن تا حصول نتیجه در مراجع ذیصلاح اقدام نمایند و هر 4ماه- یک بار- توسط مسئولین به اطلاع شهروندان و کارگران برسد.
چیزی که هنوز بعد از سه سال فقط برروی کاغذ مانده است و هیچ گونه هویت قانونی و حقیقی به خود نپذیرفته است وهیچ راهکار قانونی، برای عملی شدن آن هم اندیشه نشده است که بدون شک نشان دهنده ضعف و ناتوانی کسانی است که ذیل صورت جلسه را امضا کردند و آن ها تا الان هیچ پاسخی به مردم ندادند که چرا نتوانستند این 15 در صدرا که در آن صورتجلسه -صراحتا حق قانونی مردم می داند- عملی کنند یا ساز وکار قانونی برای آن ایجادکنند.
حال مفاد دیگر که بر زمین مانده است بماند, مانند بندی که به صراحت عنوان می کند؛ کلیه مساعدت ها و حمایت های عمرانی که تاکنون توسط شرکت در سطح شهرستان صورت می گرفته تداوم یابد ,ازجمله تکمیل فاضلاب شهری و میدان ورودی و تکمیل ورزشگاه کارگران و اقدامات لازم برای ایجاد دی کلینیک با همکاری سازمان تامین اجتماعی و از همه مهم تر ایجاد چرخه کامل فولاد مانند گندله سازی و کارخانه های جوارمعدنی.
تعهداتی که انجام نشده است یا با حرکتی لاک پشتی در حال انجام است و عجله ای هم برای به سرانجام رساندن آن ها توسط مسئولان وجود ندارد.
متاسفانه اهمال کاری و عدم همکاری مسئولان شهرستان و استان و نبود همدلی و همراهی آن ها, در این مسئله و باج خواهی مافیای فولاد و مانع تراشی های آن ها باعث شده است که امروز بعد از گذشت سه سال, پیشرفت چشمگیری در تحقق مفاد صورتجلسه6/9مشاهده نشود و فقط حرف های تکراری و ملال آوری به مردم تحویل داده شودکه نشان دهنده بی توجهی مسئولان به خواسته های به حق مردم است.
مسئولان بیایند یک بار برای همیشه با قاطعیت و جسارت, آستین های همت و غیرت را بالا بزنند و کار را به سرانجام برسانند و این خواسته به حق مردم محروم و رنج کشیده بافق را به منصه ظهور برسانند, نه این که بعد از گذشت سه سال هنوز اندر خم یک کوچه باشند.
سال ها راه می روند و در اخیر
هم چنان در منزل اول اسیر

دکتر حسین ارجمند

برچسب ها : ,
  1. ناشناس

    سلام کارگروه باید منحل شود تابیشتر ازاین وقت مردم را نگیرد .ومانع حق خواهی مردم نشود .وقتی این کارگروه نبود مردم خودشان راهشان را پیدا می کنند که چه کار کنند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *