فروردین سال ۶۶ رژیم بعث عراق اقدام به بمباران بعضی شهرهای ایران و همچنین بمباران جزیره سیری که ایران از آن جزیره نقت خود را صادر میکرد کرد و خسارات زیادی به تاسیسات نفتی ایران وارد نمود، بعد از انجام کربلای ۵ که در منطقه عمومی شلمچه و شرق بصره انجام شد و خسارات فراوانی به ماشین جنگی عراق وارد شد جهت نزدیک شدن به بصره و همچنین حذف صدام ملعون رزمندگان اقدام به انجام عملیاتی در شرق بصره کردند.

چون بعد از عملیات کربلای ۵ ارتش عراق هنوز نتوانسته بود دوباره منطقه را کاملا مسلح به موانع نماید. ایران طراحی عملیاتی را به نام کربلای ۸ انجام داد. این عملیات از دو محور آغاز شد. یک محور از آبگرفتگی بوبیان در غرب کانال پرورش ماهی و یک محور از حد فاصله کانال پرورش ماهی تا جاده شلمچه، محور آبگرفتگی بوبیان اهمیت ویژه ای برای عراق داشت. فاصله بین نقطه رهایی تا دشمن در دو محور متفاوت بود. فاصله در آبگرفتگی بوبیان بیشتر بود. لذا ساعتی مشخص شد که همزمان دو محور به دشمن هجوم ببرند.  

ساعت ۲:۱۵ بامداد ۱۸ فروردین هر دو محور تحت عنوان دو قرارگاه قدس و قرارگاه کربلا توسط ۵ تیپ و لشکر از سپاه پاسداران با اتش پشتیبان سپاه و ارتش با رمز مبارک یا صاحب الزمان (عج) آغاز گردید. در محور آبگرفتگی نیروهای غواص خود را به دشمن نزدیک کرده و با اعلام رمز عملیات با دشمن درگیر شدند. شب و روز اول رزمندگان پیشروی داشتند. حساس بودن منطقه باعث شد که عراق بیش از ۱۵ تیپ و لشکر پیاده, زرهی و مکانیزه و چندین گردان کماندو و گارد ریاست جمهوری را وارد عملیات کند و مقداری پیشروی کند. در این عملیات تعداد زیادی از ادوات و تجهیزات زرهی ارتش بعث توسط رزمندگان منهدم و تعداد زیادی هم به غنیمت گرفته شد و بیش از ۵۰۰۰ نفر از نیروهای ارتش بعث کشته و یا مجروح شدند و بیش از ۲۰۰ نفر هم به اسارت درآمدند. 

عراق به لحاظ سالگرد تاسیس حزب بعث که مصادف با این عملیات شده و تبلیغات گسترده ای انجام داده بود به هر شکل قصد جلوگیری از پیش روی رزمندگان اسلام را در این منطقه داشت. هر چند در این عملیات تلفات زیادی را متحمل شده باز به هر شکل ممکن اقدام به پاتک های بسیار سنگین با بمباران های شدید هوایی و آتش بی حجم توپخانه و ادوات سنگین وحتی بمباران شیمیایی میکرد تا جلو پیشروی رزمندگان را بگیرد. در این عملیات که رزمندگان پرتوان تیپ الغدیر یزد نیز شرکت داشتند  سرسختانه و با شجاعت با دشمن بعثی می جنگیدند و ضربات جانانه ای به ارتش بعث وارد کردند. 

در این عملیات در منطقه بوبیان و نزدیک کانال زوجی عراق تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیدند و پیکر مطهر آنها در آن منطقه باقی ماند. در این عملیات جمعی از رزمندگان قهرمان و دلیر شهرستان بافق نیز حضور داشتند که تعدادی از آنها به شهادت رسیدند که در پایان دفاع مقدس پیکر مطهر آنها توسط گروه های تفحص شناسایی شد و به شهر و دیار خود منتقل، تشیع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شدند.

شهدای شهرستان بافق که در این عملیات به شهادت رسیدند.
۱_ شهید محمد جواد تفکری فرزند حبیب الله
۲_ شهید محمدرضابمانی پور فرزند حسین
۳ _ طلبه شهید ایوب بلبلی نیا فرزند حسن
۴_ شهید علی اکبر حکیمی فرزند حسن
۵_ شهید حسین خلیلی فرزنداکبر
۶_ شهید محمد رحیمی فرزندعلی
۷_ شهید سیدمحمودرضوی فرزند سیدحسین
۸_ شهید  ابراهیم زمانی فرزند محمد
۹_ شهید منصوررضا محمدی فرزند محمدعلی
۱۰_ طلبه شهید محمد علی ناظمی نارگانی فرزند غلامحسین
۱۱_ شهیدماشاالله رنجبر فرزند رمضان
۱۲- حسین حسینی حسین آبادی

شادی روح همه شهدا فاتحه مع الصلوات، محمدرضا دهقانزاده بافقی

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *