عملیات‌ بیت‌ المقدس‌ ۴‌ در تاریخ‌ ۱۳۶۷/۱/۵ تا۱۳۶۷/۱/۱۰ در غرب‌ کشور‌ انجام‌ شد. به روح‌ بلند‌ و ملکوتی‌ امام‌ و شهدا‌ درود‌ می فرستیم.

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیمسالگرد عملیات‌ بیت‌ المقدس‌ ۴ گرامی باد.عملیات‌ بیت‌ المقدس‌ ۴‌ در تاریخ‌ ۱۳۶۷/۱/۵ تا۱۳۶۷/۱/۱۰ در غرب‌ کشور‌ انجام‌ شد. به روح‌ بلند‌ و ملکوتی‌ امام‌ و شهدا‌ درود‌ می فرستیم.«بعد از عملیات والفجر ۱۰ که در منطقه غرب در استان سلیمانیه عراق انجام شد چندین شهر و روستا از جمله حلبچه، خرمال، دوجیله، طویله که کردنشین بودند آزاد شد. رژیم بعث عراق آن منطقه خصوصا شهر حلبچه را ناجوانمردانه بمباران شیمیایی و حدود ۵۰۰۰ هزار نفر را قتل عام کرد.

به منظور پاسخ ددمنشی های صدام ملعون که اقدام به بمباران شهرهای ایران می کرد رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی جواب دشمن را می دادند و حاضر به بمباران شهرهای عراق نبودند. جهت تکمیل عملیات والفجر ۱۰، عملیات بیت المقدس ۴ در تاریخ ۱۳۶۷/۱/۵ با رمز مبارک یا ابا عبدالله (ع) در منطقه عمومی در بندیجان آغاز شد.

این‌ منطقه از شمال به دریاچه دربندیخان و شاخ ثمورژیان از جنوب به دشت مرتکه و ارتفاعات شاخ خشیک و بمو از شرق به رودخانه زیمکان و کوه بیزل از غرب به سد دربندیخان و ارتفاعات قاشتی منتهی می گردد ، مهمترین عوارض آن شاخ سورمر وشاخ شمیران، برددکان، دریاچه دربندیخان و دشت تولبی است که ارتفاعات منطقه بر عقبه دشمن و خودی تسلط دارد.رزمندگان می بایست خود را به پشت دشمن می رساندند و با شکستن خط اول و تامین ساحل دشمن ارتفاعات شاخ شمیران وشاخ سورمر، برددکان و دشت تولبی را تصرف می کردند.

بعد از نفوذ غواصان در خط دشمن و پاکسازی نیروهای رزمنده در ساعت ۱ بامداد کار خود را آغاز کردند. وجود کمین ها در شیارها و ارتفاعات پیشروی را مشکل می کرد تا اینکه نزدیک صبح سرعت پیشروی رزمندگان بیشتر شد. با شنود بی سیم های دشمن ترس و آشفتگی در دشمن مشخص بود با روشن شدن هوا تیز پروازان نیروی هوایی‌ ارتش مواضع دشمن را بمباران می کردند و ادامه کار رزمندگان نیز سهل تر می شد، رزمندگان توانستند ارتفاعات مهم و استراتژیک شاخ شمیران را تصرف کنند.

سپاه یکم عراق در غرب مستقر شده بود، یک لشکر پیاده و ۴ تیپ و گردان کماندویی در آن محدوده مستقر بودند که با شروع عملیات ۳ تیپ پیاده و یک تیپ زرهی و گردان کماندویی به آنها اضافه شده.

عملیات بیت المقدس ۴ تحت فرماندهی سپاه پاسداران متشکل از لشکر ۲۷محمد رسول ا…(ص) لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) ، لشکر ۱۰ سید الشهداء و تیپ ۱۸ الغدیر یزد عملیات را انجام می دادند.

با تصرف شاخ شمیران و شاخ سورمر و اسیر شدن تعدادی از نیروهای عراق، دشمن اقدام به بمباران شدید در عقبه رزمندگان جهت جلوگیری ازرسیدن تجهیزات و تصرف دشت تولبی و فشار بر شاخ شمیران جهت تصرف مجدد نمود بعد از پاتکهای سنگین مجددا دشمن‌ اقدام به بازسازی یگانهای خود نمود و اقدام به پاتک جهت تصرف شاخ شمیران که مهمترین ارتفاع در منطقه بود کرد و با بمباران شیمیایی ‌ بخش‌ کوچکی از مواضع درپائین شاخ شمیران را تصرف کرد که مجددا رزمندگان توانستند آن را تصرف کنند.

تیپ ۱۸ الغدیر استان یزد نزدیکی روستای زرین اقدام به مانور نمود ، گردان حضرت رسول ا… (ص) توانست مناطقی را تصرف کند در آن هنگام هوا کاملا روشن شده بود عده ای از نیروهای دشمن در شیارها وتخته سنگ ها پنهان شده بودند تا درصورت مهیا شدن شرایط به مقابله رزمندگان بپردازند.عراق به شدت اقدام به بمباران هوایی و شیمیایی منطقه و عقبه خصوصا محل استقرار گردانهای تیپ الغدیر نمود که جمعی از رزمندگان شیمیایی شدند.

با ورود تیپ های پیاده وکماندویی تازه نفس و پاتک سنگین عراق رزمندگان گردان حضرت رسول (ص) درمحاصره نیروهای عراق در آمدند عده ای اسیر شدند جمعی نیز دوباره به مواضع اولیه خود برگشتد و تعدادی شهید و مجروح گردیدند، در محدوده رزمندگان تیپ الغدیر کار با مشکل مواجه و ادامه کار و عملیات امکان پذیر نبود.دشمن اقدام به پاتک های بسیار سنگین جهت باز پس گیری دیگر مناطق کرد که کاری از پیش نبرد در حین پاتک های دشمن‌ رزمندگان تیپ الغدیر استان یزد متشکل از گردانهای امام حسین(ع) و حضرت امیر (ع) روی ارتفاعات شاخ شمیران مستقر شدند تا جلوی پاتکهای عراق که توسط کماندوهای زبده انجام می شد را بگیرند استقرار عراق برروی ارتفاعات شاخ شمیران مصادف می شد. با بازپسگیری دوباره مناطق آزاد شده در عملیات بیت المقدس ۴ و هم چنین بخشهای وسیعی از مناطق آزاد شده در عملیاتی والفجر ۱۰ لذا درگیری های شاخ شمیران بسیار سنگین و رزمندگان قهرمان استان یزد با رشادات و پایداری‌ پاتکهای‌ دشمن را دفع می کردند و توانستند مناطق را حفظ نمایند در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان پرتوان شهرستان بافق نیز حضور داشتند‌.جمعی از رزمندگان گردان حضرت رسول(ص) در این عملیات مفقود گردیدند و از سرنوشت‌‌ انها اطلاع دقیقی نبود که اسیر و یا شهید شده اند حتی اسامی اسرا را رژیم بعث عراق اعلام نمیکرد.

بعد از پایان جنگ و بازگشت آزادگان سرافراز و تفحص مناطق عملیاتی پیکر مطهر شهدا کشف ومشخص گردید ۱۹ نفر از رزمندگان شهرستان بافق به‌ فیض‌ عظمای شهادت نایل‌ گردیدند.»به روح‌ پاک و مطهر شهدا‌ درود می فرستیم.شهدا‌ شهرستان‌ بافق در عملیات‌ بیت المقدس‌ ۴

۱-شهیدحسین‌ باقری

۲-شهیداسماعیل عامری

۳-شهیدمحمودفتاحی

۴-شهیدسیدعلی‌اکبرحسینی

۵-شهید رسول‌ توکلی‌ بنیزی

۶-شهیدجوادتوکلی‌ بنیزی‌

۷-شهیدحسین‌ طالعی

۸-شهید اسدالله‌ رنجبر

۹-شهیدکاظم‌ زعیمیان

۱۰-شهیدمحمد ابوالحکیمی

۱۱-شهیدمحمدعلی‌ غلامزاده‌

۱۲-شهیدحمیدمسلمان‌

۱۳-شهیدعلی‌ اکبرقاسمپور‌

۱۴-شهیدمحمد رضاکارگران‌

۱۵-شهیدهاشم‌ زعیمیان‌

۱۶-شهیدمحمد حسین‌ سالاری‌

۱۷-شهیدحسین‌ اجاک‌

۱۸-شهیدسیدرضایوسفی‌

۱۹-شهیدحسین‌ ابراهیمی‌ خوسفی‌

شادی روح شهدا فاتحه مع الصلوات

راوی:محمد رضا‌ دهقانزاده‌ بافقی

منبع: صبح بافق

برچسب ها :
  1. ک.عسکری

    سلام و درود به روح پرفتوح شهدای دفاع مقدس و شهیدان عملیات بیت المقدس ۴ علی الخصوص ۱۹ شهید شهرستان بافق
    آقای دهقانزاده اجرتان مستدام با امام حسین ع

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *