صفحه بوم قلعه آریز نوشت: توکی در گویش محلی به معنی ارزن پوست کنده است. این غذا برنج نداره اما چون ارزن یا همون توکی داخل آب قلم مثل برنج دم میشه بهش میگن پلو توکی. استخوان قلم شتر، نخود، لوبیا قرمز، عدس، پیاز، توکی و ادویه موادی بود که برای تهیه این پلو توکی استفاده شد.
پست عاریه از پیج دور_نیست👆
@dour_nist

پ ن: توکی از غلاتی است که در طول جنگ جهانی اول (از حدود سال ۱۹۹۵) که قحطی بزرگ به دلایل مختلف در ایران جان میلیون ها نفر را می گیره به دلیل نبود گندم و همچنین اینکه توی حدود یک ماه و نیم قابل کشت و برداشت است، توی بخش مرکزی اقلیم خشک و نیمه خشک ایران گزینه بقا بوده. تنها مشکل این غله، کوچک بودن و دشواری کندن پوست آن برای امکان هضم اون برای معده انسان بوده و آسیاهایی بسیار ساده الاکلنگی برای آن در نقاط مختلف این پهنه اقلیمی احداث شده ولی بعد از حدود بیست سال که قحطی برطرف شده و مردم باز به گندم روی آوردن، ساختمان بیشتر این آسیاها تخریب شد. ولی آسیای دِنگ خانه کنار قلعه که بازسازی هم شده و میشه ازش بازدید کرد یکی از همون آسیاهاست.
مزیت ارزن یا توکی اینه که کربوهیدرات و درنتیجه قند کمتری نسبت به غلاتی مثل گندم و ذرت داره و به همین دلیل الان برای افرادی که در معرض دیابت هستند توصیه میشه.
شاید براتون جالب باشه که توی هندوستان، سالهاست یک جنبش بزرگ به نام “جنبش ارزن” راه افتاده و اسنکی که توی بسیاری از مدارس به بچه ها داده میشه از توکی هست.
سپاس از هماهنگی و تلاش شورا و دهیاری دهکده گردشگری باقرآباد. ممنون از فاطمه جان خانم عسکری که این غذای خوشمزه را برامون درست کردن.
ممنون از برنامه ریزی و هماهنگی دوستان از انجمن گردشگری خوراک یزد، جناب آقای حسین دهقان منشادی و سرکار خانم الهام حسینی و دایی مرتضی و همه اهالی خونگرم روستای باقرآباد.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *