بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.

خرمشهر را خدا آزاد کرد.(امام خمینی ره)
سالگرد عملیات بیت المقدس روز مقاومت، ایثار و پیروزی گرامی باد.
عملیات بیت المقدس بیست روز بعد از عملیات بزرگ فتح المبین در جنوب کشور انجام شد رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند خود را آماده نمودند تا ضربه کاری دیگری بر رژیم بعث عراق وارد نمایند.
رزمندگان اسلام از بسیج و سپاه و ارتش وجهاد همه و همه آماده وگوش به فرمان تا اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا صادر گردد.
منطقه عملیات شناسایی و امکانات تدارکاتی و لجستیکی و تسلیحاتی مورد نیاز فراهم گردید مقررگردید عملیات در جنوب کشو ر انجام شود لذا غرب اهواز و غرب رود کارون هدف عملیات بود.
سه قرارگاه میبایست عملیات را آغاز میکردند ۱۳۶۱/۲/۱۰ عملیات با رمز یا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز شد در جمع رزمندگان مرحوم آیت الله مشکینی و آیت الله شهید صدوقی نیز حضور داشتند .
وسعت منطقه عملیات حدود ۵۵۰۰ کیلومتر مربع بود از محور شمال قرارگاه قدس از جنوب رودخانه کرخه با حمله به مواضع دشمن میبایست سرپل مناسبی را تصرف و دشمن را مشغول میکردند.
محور میانی قرارگاه فتح می بایست از رودخانه کارون عبور کرده و به سمت جاده اهواز خرمشهر پیش روی کنند و در محور جنوبی و جناح چپ قرار فتح’ قرارگاه نصر بعد از عبور از رود کارون به سمت جاده و مرز پیش روی میکرد ولی در جبهه شمالی دشمن مقاومت کرده و استحکامات زیادی احداث‌ کرده بود و پیش روی چندانی حاصل نشد مرحله دوم عملیات مجددا قرارگاه قدس شروع به پیش روی نمود و توانست شهر هویزه و پادگان حمید را تصرف و تعدادی از نیروهای دشمن را اسیر کند قرارگاه فتح و نصر نیز با تصرف جاده اهواز خرمشهر به سمت مرز و شمال خرمشهر پیش روی کردند و تلفات زیادی به دشمن وارد نمودند در مرحله سوم قرارگاه نصر به سمت خرمشهر پیش روی کردند، دشمن مقاومت سرسختانه ایی از خود نشان میداد اول خرداد تلاش برای ازادسازی خرمشهر شروع شد با حمله سریع رزمندگان اسلام دشمن غافلگیر شد و تعداد زیادی از نیروها و افسران بلند پایه دشمن پا به فرار گذاشتند.

ارتباط نیروهای دشمن در خرمشهر قطع و باعث سردر گمی دشمن و فرار انها شد روز دوم خرداد شهرخرمشهر توسط رزمندگان محاصره شد و بیش از ۲۸۰۰ نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند دشمن بین شلمچه و نهر عرایض که مقاومت میکردند تلفات سنگینی متحمل شد. پاتک های سنگین دشمن نیز کارساز نبود و تعداد زیادی از نیروهای دشمن داخل شهر به محاصره درامدند تیز پروازان نیروی هوایی با بمبارا ن ادوات دشمن و انهدام پل شناوری که بر روی اروند قرارداده بودند کمک زیادی به رزمندگانی که درحال نبرد بودند کردند. روز سوم خرداد دلاوران رزمنده از سمت جاده شلمچه ونهر خین با درهم کوبیدن دشمن به شهر وارد شدند و کوچه به کوچه و محله به محله پیش روی و شهر را پاکسازی میکردند باتوجه به اینکه نیروهای دشمن که داخل شهر بودند دیگر تاب مقاومت نداشته‌ دسته دسته اسیر میشدند و رزمندگان با اب وغذا وجیر جنگی خود از انها پذیرای میکردند.
ساعت ۲بعدازظهر سوم خرداد شهر خرمشهر کاملا از لوث دشمن بعثی پاک و پرچم پرافتخار ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درامد و رزمندگان دران مسجد نماز شکر به جا اوردند
در این عملیات بیش از ۱۹۰۰۰نفر اسیر وحدود۱۵۰۰۰نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند. شهر خرمشهر که با مقاومت جانانه نیروهای مردمی و رزمنده مقابل چندین تیپ و لشکر دشمن ۳۵ روز مقاومت کرد بودند ،‌ نهایت ۴ ابان سال ۵۹ به اشغال دشمن درامده پس از ۵۷۸ روز اشغال در عملیات بزرگ بیت المقدس ازاد و دشمن با تو جه به‌ تعداد زیاد تیپ و لشکر های قدرتمندی که در خرمشهر داشت و استحکامات و موانع متعدد وقراردادن تله های انفجاری و میادین مین و قرار‌ دادن تیرهای‌ برق‌ والوار وتیر اهن وحتی ماشینهای‌ منهدم‌ شده مردم به صورت عمودی نتوانست جلو پیشروی رزمندگان را سد کند وشکست خفت باری را متحمل شد. دراین عملیات بیش از ۵۵۰۰کیلومتر از خاک میهن وشهر هویزه پادگان حمید وچندین روستاو جاده اهواز خرمشهر وجاده شلمچه بصره ازاد وشهر اهواز سوسنگرد بستان حمیدیه وجاده ابادان اهواز نیز از دید وتیر دشمن خارج گردید. خسارت وتلفات بسیار سنگینی به دشمن بعثی عراق وارد شد ، دراین عملیات تعداد زیادی از رزمندگان. اسلام‌ به فیض‌ عظمای‌ شهادت نائل‌ گردیدن رزمندگان استان یزدوشهرستان بافق در لشکر ۲۵ کربلا و لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) و لشکر ۳۱عاشورا ولشکر۱۴ امام حسین(ع) در این عملیات شرکت نمودندو تعدادی از این عزیزان نیز به شهادت رسیدند.

شهدای شهرستان بافق در ازادسازی خرمشهر:
۱_شهید سید احمد طیبی

۲_شهید سیداحمد حسینی باقرابادی

۳_شهیدمحمدرضا پورسلطانی

۴_شهیدفضل الله عسکری

۵ شهید اکبرسالاری

۶_شهید یزدان احمدیه

۷-علی فلاح شمس الدین

۸-شهید محمود مرتضایی

شادی روح شهدا فاتحه مع الاصوات
راوی:
محمدرضا دهقانزاده بافقی

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *