به گزارش عصر بافق به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن؛ صبح امروز در سالن همایش های سراج نمایشگاه اینوتکس، رویداد ریورس پیج سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد.

در ابتدای این رویداد که با استقبال ویژه بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری کشور همراه بود، دکتر علی یقطین ، عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با اشاره به تدبیر ویژه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال و توجه به حوزه دانش بنیان و تولید ، گفت: صنعت معدن بسیار گسترده است و چالش‌هایش هم به تبع آن گستردگی خاص خودش را دارد و از طرفی ورود فناوری اطلاعات و رویکردهای نوین می تواند موجب پیشرفت و توسعه صنعت معدن در کشور شود.

این عضو هیات اجرایی طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی کشور افزود: در حوزه معدن بهره برداری از اکوسیستم نوآوری کشور را به خوبی نداشتیم و این موضوع یک ضعف بود، البته مجموعه‌های مختلف مانند ایمیدرو و فولاد مبارکه در موضوع نوآوری فعالیت هایی داشته اند ولی حوزه معدن گستردگی بالایی دارد و هر چقدر هم مرکز نوآوری و شتاب دهنده ایجاد کنیم، باز هم کم است.

یقطین گفت: در دوره مدیریت جدید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران حوزه نوآوری را بشدت جدی گرفته‌ایم و خوشبختانه مدیرعامل شرکت، آقای مهندس حمیدیان هم از دل همین اکوسیستم بیرون آمدند، زیرا ایشان اولین مشاور فن بازار ملی و پارک علم و فناوری پردیس بودند که به همین دلیل آشنایی کامل به حوزه دانش بنیان‌ها و اکوسیستم‌های نوآوری کشور دارند.

عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اضافه کرد: در ۴ ماه گذشته که شاهد تغییر اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بودیم، برنامه راهبردی شرکت به گونه ای طراحی شده است که بتوان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و های‌تک حداکثر استفاده را ببریم و در همین مسیر مرکز نوآوری شرکت با همکاری مرکز نوآوری ایمیدرو تاسیس خواهد شد.

یقطین تصریح کرد: موضوع نوآوری و توسعه اکوسیستم در سنگ آهن مهم است، که به همین دلیل طرح ایجاد پردیس مرکزی سنگ آهن را کلید زدیم و فضای ۴ هکتاری در مجموعه سنگ آهن بافق به این موضوع اختصاص دادیم که عملیات‌های عمرانی آن در حال انجام است و در فاز اول مرکز نوآوری و شتاب دهی سنگ آهن را تاسیس خواهیم کرد. روز سه شنبه هم مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را با مجموعه آستان قدس داشتیم که در ۲ روز گذشته مجموعه های مختلفی همچون بانک‌ها ابراز تمایل کردند که در این صندوق سرمایه‌گذاری شریک شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تاکید کرد: حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران باید پررنگ شود و به شدت نسبت به وقوع این اتفاق علاقمند هستیم.

یقطین با اشاره به صحبت‌های خود با دکتر ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: موضوع آب‌های ژرف را با دکتر ستاری مطرح کردم و ما آمادگی داریم در این حوزه هم اگر دوستان راه‌حلی دارند، ارائه دهند.

در ادامه این مراسم دکتر جواد کمالی، رئیس کارخانه گندله سازی سه چاهون شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیازهای فناورانه این شرکت را تشریح کرد و گفت: این نیازها شامل ارائه راهکار مناسب جهت بازیابی نرمه گندله، ارائه راهکار مناسب جهت جایگزینی بنتونیت،تولید آجرهای نسوز کوره دوار و انولار کولر است.

کمالی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش بهبود عملکرد گریت پلیت ها، پایش ابعاد گندله با استفاده از پردازش تصویر، دوربین ‌های پایش وضعیت داخل کوره را از دیگر مواردی مطرح کرد که اکوسیستم نوآوری کشور میتواند ورود داشته باشد.

رییس کارخانه گندله سازی ادامه داد: ساخت دستگاه بریکر، تولید روغن و گریس مصرفی ماشین آلات و تجهیزات، تصفیه روغن های با گرانروی بالا، استخراج عناصر با ارزش از باطله‌های معدنی، تولید فلوکولانت، تولید نوار نقاله عریض، جلوگیری از امحای روغن و گریس‌های مستعمل و ساخت ولو اسلاری در سایزهای مختلف هم در فهرست نیازهای شرکت است.

کمالی در پایان تاکید کرد: ما در وسط عملیات اجرایی هستیم، فرصت آزمون و خطا به مفهوم عام آن را نداریم و دوستان در زمینه ارایه راهکارهایشان و معرفی محصول رویکردی را داشته باشند که قابلیت اجرایی داشته باشد به این مفهوم که پیش از این ولو در سایز کوچک از مرحله پایلوت عبور کرده باشد.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *