با توجه به تعطیلات نوروزی و داغ بودن بحث صنعت پاک، لایزال و پولساز گردشگری باید به این موضوع بپردازیم که در سند چشم انداز توسعه شهرستان بافق که توسط شرکت مشاور و با پول شهرستان و تحت نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد تدوین گردیده تصریح شده که اولویت توسعه (یعنی اولویت سرمایه گذاری و برگزاری جلسات و هر نوع تلاشی برای توسعه) اول با حوزه صنایع جوار معدنی هست و دوم حوزه توسعه اکوتوریسم و ژئوتوریسم در شهرستان باید باشد.

شوربختانه در جلسات مجمع هم اندیشی و کارگروه توسعه شهرستان که تقریبا باری به هر جهت مدیریت می شود و از شخصیت حقوقی قانون مند و قانون مدار، تشکیلات و دبیرخانه ای مناسب برای مدیریت بهینه، کارشناسانه مبتنی بر سند چشم انداز شهرستان برخوردار نیست ده ها موضوع مختلف پرت مطرح می شود که یکی از آنها مرتبط با توریسم و گردشگری نیست. یعنی به عنوان نمونه در موضوع استقرار پادگان این همه جلسه گذاشته شده، در اینکه اینجا باید مقصد گردشگری شود و گردشگرانی که مقصدشان را شهر یزد انتخاب می کنند قرار نیست بافق هم بیایند یا مثلا قرار نیست مرکز استان، توصیه خاصی برای استفاده از پتانسیل گردشگری بافق برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد و باید برای اینکار وقت گذاشت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد، تاکنون برای اولویت دوم توسعه شهرستان (نه دهم و بیستم) یکبار هم جلسه گرفته نشده و اقدام خاص زیرساختی و روساختی که منتج از این جلسات توسعه باشد شکل نگرفته است.

به هر حال از اوضاع و احوال همه این سال ها کاملا مشخص است که اولویت با جایی است که همین الان در آن پول و موقعیت هست و آینده شهرستان در اولویت های بعدی قرار دارد و فقط در صورتی که با منافع موجود برخی دست اندرکاران تضادی نداشته باشد مطرح می شود. ضمنا کارگروه توسعه جای مشاوران حرفه ای و به روز و آگاه به مسائل شهرستان در کنار مجریان دولتی و حکومتی و نهادهای ذینفع و حتی ذینفوذ هست نه فقط آدمهایی که با رانت دولت یا نظام های ائتلافی روی کار آمده اند و چیزی از تئوری ها و مکانیزم های توسعه نمی دانند که هیچ، توسعه را تا حد و سطح سواد و دید و تجربه غالبا اندک خود می بینند و بر مبنای آنها نظر می دهند و تصمیم گیری می کنند و طبق آنها ارزیابی و قضاوت می کنند!

اینها چالش های اساسی توسعه در شهرستان هست و به عنوان نمونه به گردشگری پرداختیم. موضوع کمبود بودجه و پول در شهرستان مطرح نیست. روش و ساز و کار که صحیح نباشد به هدف نمی رسیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *