چرا لازم است همشهریان عزیز در مسئله دفع زباله ها و پسماند های خود دقت بیشتری کنند؟ با رها کردن کیسه های زباله که قسمت قابل توجهی از آن را مواد غذایی بلا استفاده تشکیل می دهد این مژده را به حیواناتی که برای تهیه غذا به مشکل برخورده اند در محوطه های مسکونی به دنبال غذای آماده و حاضر باشند. گربه ها در طول روز به دنبال باقی مانده های غذایی انسان ها چاق و فربه می شوند و در شب ها غذای دلپذیری برای سگ های ولگرد و…می باشند.

چندی پیش مشکل فقط وجود سگ های ولگرد بود اما متاسفانه در حال حاضر با غروب خورشید صدای انواع حیوانات وحشی هم به گوش می رسد و در تاریکی شب طنین انداخته و باعث رعب و وحشت ساکنین محله ها می شود. ما انسان ها با خود خواهی های خود حال بنا به هر دلیل و برهانی دست به نابودی اکوسیستم های غنی زده ایم. قسمت کوچکی از حیات وحش ما باقی مانده است. بیایید تمام هم و غم خود را برای محافظت از آن قرار دهیم و دست از دلسوزی های اشتباهمان برداریم. وجود و ازدیاد هر موجود زنده ای که باعث بر هم خوردن نظم طبیعت و محیط زیست شود خود بزرگترین آسیب را وارد می کند. با وجود مکان امن، غذای فراوان و شرایط مطلوب حیوان ترغیب می شود متناسب با غریزه اش شروع به ازدیاد نسل کند.

اما سگ‌ های ولگرد پیامدهای اکولوژیکی (بوم ‌شناختی) بر محیط زیست اطراف خود نیز دارند:

– دورگه ‌شدن با سگ‌ سانان وحشی. (به ویژه گرگ ، شغال و سگ‌های وحشی واقعی).

– رقابت غذایی با حیوانات شکارچی و لاشه‌ خوار وحشی. (انتقال بیماری ‌هایی چون هاری به انسان ‌ها و جانوران دیگر) و … این ها گوشه کوچکی از معظلات افزایش این موجودات است.

قاتل خاموش حیات وحش خود نباشیم، واقعا حیف است. بیایید از این پتانسیل هر چند کم محافظت کنیم به خاطر فرزندانمان، از شهرداری و بخشداری شهرستان خواهشمندیم در این خصوص (جهت معدوم سازی و حذف سگ های ولگرد در شهرستان و روستاهای همجوار ) عنایت لازم را مبذول فرماید.

مهدیه کرمی بوی آباد، کارشناس و فعال محیط زیست

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *