دو درصد فروش معادن نقل محافل این روزها است و البته که مطالبه گری حقوق شهرستان از سمت هر کسی قابل تمجید است اما می خواهیم کمی شفاف سازی کنیم تا ببینیم آنهایی که تا دیروز در برابر مطالبه گری میزان طلب از معادن به جمله “فلات و سنگ آهن نسبت به پرداخت دو درصد خوب عمل کرده اند” بسنده کرده و تشکر از این مدیران از دهانشان نمی افتاد امروز چطور شده که عروسک های خیمه شب بازی خود را به صحنه فرستاده اند تا حرفها را تحریف و فضا را متشنج کنند و آرامش شهر را که برای هر سرمایه گذاری بسیار مهم است به هم بریزند؟
در صورتی که سنگ آهن بدهی سنگینی به شهر داشته که در ماههای اخیر سبکتر شده است. فلات مرکزی از ابتدای سال ۹۹ یک ریال از دو درصد را پرداخت نکرده و کسی پیگیر اخذ آن نیست، از معدن مهدی آباد بافق، اصلا صحبتی نیست. معادن فسفات و سنگ بیشه در هم از روز شروع بکار، ده ها سال یک ریال از دو درصد را پرداخت نکرده اند. معدن کوشک بعد از ده ها سال مبلغ ۱۵/۹ میلیارد به صورت غیر شفاف و اقساطی پرداخت کرده، نوظهور نیز ریالی برای دو درصد فروش به شهر نداده است. دقیقا از یادداشت ما در خصوص عدم پرداخت دو درصد معدن فسفات با سابقه برداشت بالای ۲۰ سال تحت عنوان “رسوخ سیاسی بازی و گروه بازی در پیگیری مطالبات شهرستان” در مهرماه سال جاری چند ماه گذشته و سرنوشت آن در هاله ای از ابهام است. اینها خود همه جای سوال بزرگ را به ذهن متبادر می کند و بیشتر به از دست دادن منافع عده ای در سنگ‌ آهن بر می گردد.
اما نکته مهمتر داستان اینجاست که مدیرعامل بومی، تازه نفس و جوان سنگ آهن که برای محک قطعا باید به او فرصت داد و از اتفاق عرق شدیدی نیز به بافق دارد نگفته دو درصد را پرداخت نمی کنم، دقیقا گفته این شهر و سنگ آهن نیاز به سرمایه گذاری دارد و با وضعیت فعلی بافق آینده ای نخواهد داشت. بهتر است این پول صرف سرمایه گذاری در شهر شود و حتی گفته که اگر مسئولان، نخبگان و مردم شهر نخواهند من مانند گذشته این پول را پرداخت خواهم کرد.
معاون سیاسی استاندار دو درصد را حق شهر دانسته و گفته باید برای پروژه ها و سرمایه گذاری پرداخت شود، کاملا درست اما نگفته که چرا فرمانداری و شورای شهر به مطالبه مردم در رابطه با شفافیت نحوه هزینه کرد این مبلغ پاسخگو نیستند؟ واقعا چرا؟ پر واضح است هر روزی که این کار نحوه دیرتر انجام شود شایعات مبنی بر تخلفات صورت گرفته توسط فرمانداران، مدیران عامل سنگ آهن و تمام افراد تصمیم گیرنده دخیل در این امر بیشتر قوت خواهد گرفت. شنیده شده که برخی مبالغ اصلا به حساب فرمانداری واریز نشده است و معلوم نیست با کدام ساز و کار؟ مثل اینکه درآمد کشور قبل از واریز به خزانه هزینه شود. گفته می شود به ادارات کمکهای گوناگونی از راههای مختلف از جیب مردم بافق و از صندوق ذخیره دو درصد پرداخت شده که اگر واقعیت داشته باشد حرف مدیر جوان کاملا درست است که این پول به جای عمران و آبادانی خرج ناکارآمدی مدیران این شهر شده است. از استاندار انقلابی بیش از این توقع است و جای ناراحتی ندارد که از وی که از انرژی فراوان و درک و فهم بالایی برخوردار است انتقاد شود که چرا در سفرشان به بافق یک طرح سرمایه گذاری مطرح نشده و همین انتقاد به رسانه ها هم وارد است که چرا مطالبه نکرده اند. جبهه گرفتن در مقابل حرف درست فقط خود ما را توجیه خواهد کرد وگرنه حرف درست درست است و باید پذیرفت‌. باید پذیرفت که یک بام و دو هوا در شهری مثل بافق که مردمی بیدار و مطالبه گر دارد کمی سخت است و اگر از این دو درصد در فرهنگ نمی شود هزینه کرد پس هزینه کردن آن برای تجهیز بیمارستان که وظیفه دانشگاه علوم پزشکی از محل بودجه های استانی است نیز کار اشتباهی است.
به عنوان نمونه باید برای مردم مشخص و گزارش شفاف داده شود که از محل ۳۰ میلیارد بودجه اختصاص یافته به بیمارستان بافق (۲۰ میلیارد مصوبات سفر رئیس جمهور، ۵ میلیارد دانشگاه علوم پزشکی و ۵ میلیارد از محل دو درصد!!) تاکنون چه مقدار تخصیص داده شده است و از کدام محل؟ نشود روزی که از محل دو درصد ۵ میلیارد پرداخت شود و ۲۵ میلیاردی در کار نباشد؟ امیدواریم بحث سرمایه گذاری به گفتمان نخبگان و دلسوزان در بافق تبدیل شود وگرنه این پول دو درصد با اتمام معادن نهایتا طی ده سال آینده قطع خواهد شد. پس چه بهتر که وقتی برگشت سرمایه در صنایع پرسود فولادی یکسال و کمتر از آن است یا شهرداری می تواند سرمایه گذاری در شهر نه با هدف و دید درآمدزایی صرف بلکه ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تولید و اقتصاد شهر در جهت بهبود شرایط زندگی مردم و کاستن از آسیب های اجتماعی انجام دهد، از این محل درآمدی ماندگار و مستمر برای شهرستان و آینده آن ایجاد کنیم‌. 

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *