معدن کوشک یکی از بی نظیرترین معادن کشور و سرب و روی دنیا هست. عیار میانگین روی در حدود ۵ تا ۷ درصد و عیار سرب معدن ۱ تا ۲ درصد می باشد. البته این عیار میانگین هست. بعضی جاهای معدن تا عیار ۳۰ درصد روی هم گزارش شده است. اما وضعیت این معدن همیشه به گونه ای نشان داده میشود که همه به چشم معدنی زیان ده و بی منفعت به آن نگاه می کنند. در صورتی که اگر بررسی کنید خواهید دید از لحاظ درآمدی و نسبت ارزش آوری (تاکید می کنم نسبت ارزش آوری با توجه به هزینه سرمایه گذاری و استخراج) بهترین معدن در منطقه هست.

اما همیشه چشم ما به سمت چغارت و معادن آهن می باشد و از این معدن غافل شدیم و شرکت خصوصی با پایین نگه داشتن حقوق کارگرهای معدن و در سکوت خبری به راحتی و بدون مشکلی با سود بالا استخراج کرده و به فروش می رساند. حتی در باطله های فرآوری، متوسط عیار سرب بالای ۱.۵ درصد هست که این عدد از ذخایر خیلی از معادن سرب جهان، بالاتر است. میتوانید بررسی کنید که معدنی که در کشور همسایه، آذربایجان اگر اشتباه نکنم با ذخیره سرب حدود ۱.۲ در حال استخراج می باشد و البته با قوانین سختگیرانه محیط زیست در آن کشور که پس از آتشباری به دلیل جلوگیری از پخش سرب در هوا، ملزم به رعایت قوانین خاصی هستند که خود هزینه بردار است.

در هر حال از شما خواهش میکنم، به حرفهای ظاهری صاحبان این معدن و شرایط این معدن با امکانات ضعیف آن توجه نکنید. این معدن مثل نگین الماس در شهرستان بافق هست. این حرف هم از من نیست و از بزرگان این معدن هست که در آنجا فعالیت داشته یا هنوز هم فعالیت دارند. در ضمن توجه شما را می‌طلبد که نسبت به موضوع درآمد معدن با توجه به هزینه ها، میزان ذخایر و باطله های آن که ارزش بالایی دارد توجه کنید. و نکته دیگر پساب های سرب معدن هست که در دامپ تیل و باطله ریخته شده و طی سالها این مواد و پساب ها به آب های زیر زمینی نفوذ می کند و مشکلات زیست محیطی بوجود میاورد. هر چند گفته میشود که زیر باطله ها لایه های رسی ریخته شده اما ضخامت آنها و همچنین عمر زیاد این مواد باعث نشت به آب های زیر زمینی میشود.و در آخر، لطفا مسائل بزرگ را پیگیری کنید که بتوانید منافع درخوری برای شهرستان بدست بیاورید که با بالا رفتن درآمدها خود به خود مشکل کارگرها هم رفع خواهد شد.

نویسنده مطلب: یکی از دنبال کنندگان مطلع عصر بافق که از قرار معلوم دلسوز و دغدغه مند هستند و خواستند که نامشان فاش نشود.

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *