- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

چراغ فرهنگ برای اولین بار در کار گروه توسعه شهرستان روشن شد

پیشرفت و توسعه، حاصل یک نگرش خاص به عالم است و بدون ایجاد این نگرش خاص، پیشرفت و ترقی ممکن نیست و این نگرش خاص بیانگر لزوم توجه به فرهنگ  برای توسعه است . بنابراین عامل فرهنگ از جایگاه ویژه ای در توسعه برخور دار است. بی توجهی و کم توجهی به آن تمام برنامه های توسعه را با ناکامی مواجه خواهد ساخت. بنابراین لازم است به صورت خاص رابطه فرهنگ و توسعه را کاملاً شناخت و در برنامه های توسعه به آن توجه کافی مبذول داشت .
کار گروه توسعه شهرستان بافق, کارگروهی است که چندین سال در بافق تشکیل می شود و بیشتر به مسائل عمرانی اختصاص دارد و کمتر اتفاق افتاده است که به حوزه فرهنگ ورود کند در حالی که فرهنگ مهم ترین رکن توسعه است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است و امروزه بسیاری از آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی به دلیل کم توجهی به این مقوله تاثیر گذار بوده است.
به بهانه تکمیل و تجهیز فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خوشبختانه پای فرهنگ هم به کار گروه توسعه باز شد و حداقل چند مصوبه در حوزه فرهنگ به تصویب رسید که باید آن را به فال نیک گرفت و امید واربود که این روند تداوم داشته باشد و در همین جلسه متوقف نگردد.
تجهیز مجتمع فرهنگی هنری ارشاد که قسمت عمده تجهیزات آن به پلاتوی نمایش اختصاص دارد نوعی ارزش قائل شدن به مقوله هنر و علی الخصوص هنرهای نمایشی می باشد که به عنوان تاثیر گذارترین هنر در فرآیند آگاهی بخشی به جامعه محسوب می گردد.
از طرف دیگر تخصیص ۲۰ درصد از منابع حاصله از  فروش معادن برای اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان نقطه عطف دیگری در زمینه توجه به مقوله فرهنگ بود که چراغ آن برای اولین بار در کارگروه توسعه روشن شد.
در خواست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برای اهتمام ویژه کارگروه توسعه به مفاخر و مشاهیر علی الخصوص توجه به وحشی بافقی به عنوان تنها شخصیت استانی و پیگیری و احیای پروژه فیلم سینمایی وحشی بافقی به کارگردانی شهرام اسدی که به دلیل شرایط کرونا متوقف شده بود, از نکات ارزشمند دیگر این جلسه در حوزه فرهنگ و هنر به حساب می آمد.
امید آن که در کنار تمام مسائل شهرستان اعم از اشتغال, درمان ,عمران , تقسیمات مرزی , چاه گز, خوراک سنگ آهن و … فرهنگ و هنر هم جایگاه اصلی خود را بازیابد و سهم خود را در مقوله توسعه پیدا کند.
باید اذعان داشت توسعه پایدار از مسیر فرهنگ گذر می‌کند و اهمیت فرهنگ و هنر در مسیر رشد و تعالی یک جامعه بر کسی پوشیده نیست و توسعه عرصه های گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ نه می تواند مدوام و پایدار باشد و نه می تواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی موثر واقع شود.

✍حسین ارجمند