- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

طرحهای کنسانتره شرکت نوظهور متوقف شده است

حرکت شرکت نوظهور کویر بافق که قرار بود چرخه کامل فولاد را در بافق تا حلقه های نهایی تکمیل نماید و به آرمانهای شهرستان بافق جامه عمل بپوشاند، مدتی است در محاق فرو رفته و گزارشی به مردم در خصوص پیشرفت طرحهای کنسانتره و احیاء مستقیم آهن و تولید فولاد داده نمی شود. نکته مهم داستان هم عدم شفاف سازی و عدم پاسخگویی از طرف شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان شریک ۴۰ درصدی نوظهور است. شرکت صنایع معدنی نوظهور بافق که هم اکنون بزرگترین ذخیره معدنی بلوک مرکزی ایران را در اختیار دارد، هر تن سنگ پیش فرآوری شده را تا حدود ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رساند و در صورت پُرعیار سازی می تواند این مبلغ را به یک میلیون نیز برساند، بزرگترین فرصت را دارد تا با حضور شرکت سرمایه گذاری غدیر که دومین شرکت بزرگ سرمایه گذاری ایران بوده و سهامدار ۴۰ درصدی این شرکت است به تمام وعده های خود برای تکمیل زنجیره کامل فولاد و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فنی و پایدار را جامه عمل بپوشاند، کدام مانع باعث این تاخیرها شده است و سنگ آهن مرکزی با مدیر متخصص و تازه نفس خود چگونه است که باید شاهد این وقفه توسعه ای بشود؟
برای بزرگ شدن باید با سرمایه گذار بزرگ، با تجربه و کارکشته شریک شد و قطعا یکی از دلایل موفقیت روزافزون چادرملو در مقابل عقب ماندگی روز به روز سنگ آهن مرکزی، شراکت چادرملو با سرمایه گذارانی چون غدیر بوده است. اکنون که شرکت سرمایه گذاری غدیر به سرمایه گذاری در شهرستانهای بافق و بهاباد روی خوش نشان داده، چه کسانی سعی دارند مانع پهن کردن فرش قرمز برای این سرمایه گذار شوند؟!!! همانطور که شاهد بودیم قرارداد مگامدول تولید آهن اسفنجی نوظهور ماهها متوقف شد تا بررسی بیشتری توسط نمایندگان سنگ آهن مرکزی صورت گیرد و چیزی که مهم نبود از دست دادن زمان و  سود سالیانه حدود یکصد و سی میلیون یورو بود که جدای از اشتغال ایجاد شده در منطقه و ایجاد ارزش افزوده قابل توجه و جلوگیری از خام فروشی، ضامن توسعه پیشرفت صنعتی این شهرستان مستعد نیز بود ! ضمن اینکه راه اندازی هر چه زودتر احیاء مستقیم در بافق خطر عدم وجود خریدار محصول گندله سنگ آهن را به کلی مرتفع خواهد کرد. خطری که اکنون این شرکت در حال تجربه آن هست.
پر واضح است که برخی مسئولین که می گفتند نماینده غدیر در نوظهور و مدیرعامل این شرکت در عقد قرارداد، تحویل زمین و شروع بکار پروژه خیلی عجله دارد ظاهرا به سیستم فشل قبلی عادت کرده و درک درستی از این اعداد و ارقام، خواب سرمایه و بازار پر از رقابت امروز ندارند. مدیرعامل نوظهور بارها گفته حاضر است سنگ آهن دپو شده خود را تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار به سنگ آهن بفروشد و برای کارخانه های در حال تاسیس خود نیز هیچ پولی از سنگ آهن به عنوان شریک نمی خواهد و از محل ۱۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای مگامدول احیاء مستقیم آهن اسفنجی سالیانه چیزی حدود ۱۳۰ میلیون یورو سود محقق کند و این یعنی برگشت سرمایه ای که از استخراج معدن به دست آمده طی حدود یکسال و سرمایه گذاری های بیشتر برای تکمیل همه خطوط فولاد سازی و به دست آوردن ارزش افزوده ای شگفت انگیز که قابل تصور نیست!
شراکتی پر از منفعت برای طرفین، سرمایه گذاری بدون آورده، تامین خوراک سنگ آهن به صورت سنگ خام، پیش فرآوری شده، کنسانتره ای که باید تاسیس شود و همچنین تضمین خرید محصول مازاد گندله سنگ آهن و تبدیل شدن شهرستان و منطقه به یکی از قطبهای معدنی و صنعتی کشور، ایجاد اشتغال باورنکردنی، جلوگیری از خام فروشی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد ارزش افزوده سرشار در گروی همدلی و همراهی دو شرکت بزرگ؛ اکنون زمان تصمیم گیری عاجل است و از دست دادن هر روز به معنای از دست دادن ده ها میلیارد ارزش افزوده ای است که شرکتها، صندوق، شهرستان و استان و مردم، همگی از آن منتفع خواهند شد.