- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

برای نفس کشیدن روستاها و کشاورزی در بافق و رونق صنایع، شهرستان به شدت نیاز به انتقال آب دریای عمان دارد

صنعت شیرین کردن آب دریا، انتقال آن و استفاده در کشاورزی و صنایع در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. کشور عربستان که قبلا یک میلیون متر مکعب در روز آب دریا را شیرین و استفاده می کرده این حجم را به ۳ میلیون متر مکعب رسانده و در آینده ای نزدیک قصد افزایش این حجم را به ۵ میلیون متر مکعب دارد. نکته مهم برای ایران که ذخایر گاز طبیعی زیادی دارد اینکه آب شیرین کنها با گاز طبیعی کار می کنند.
اکثر مردم سوال دارند چرا باید شرکت سنگ آهن به جای فکر کردن به انتقال آب از دریای عمان با مشارکت دیگر صنایع استان به تنهایی در طرحی شرکت کند که قرار باشد آب را در این جنگ آبی از مرکز استان به بافق منتقل کند؟ این طرح چقدر هزینه در بر دارد و قرار است چند لیتر بر ثانیه به ما آب برسد؟ اگر از هزینه های زیاد احداث تصفیه‌خانه، نگهداری و احداث خط انتقال بگذریم، باید خاطر نشان کرد بخشی از این آب همین الان در حال انتقال به اطراف یزد برای کشاورزی است.
موضوع جالب تر اینکه سنگ آهن که تقریبا در هیچ مناقصه و مزایده ای بدون دخالت مسئولین موفق نبوده، چطور الان در طرحی که انتقال آب از دریای عمان را با چالش روبرو کرده از همه رقبای قدری مانند چادرملو پیشی گرفته است؟ در ثانی اردکان که فاصله کمتر از ۶۰ کیلومتر تا محل پساب دارد چرا برنده نشده تا آب را به صنعت فولاد خود منتقل کند؟ ولی برای چغارت با ۱۲۰ کیلومتر فاصله و هزینه سرسام آور انتقال، این آب مقرون به صرفه بوده است؟ با توجه به اینکه هدف اصلی طرح فاضلاب یزد، استفاده پساب آن در معدن مهدی آباد بوده و نیاز این معدن به آب و فاصله نزدیک آن تا یزد چرا پساب یزد به این معدن منتقل نشده؟
اینکه سنگ آهن در چنین طرحی پیش قدم شده، در صورتی که انتقال آب از خلیج از همه لحاظ توجیه اقتصادی دارد شک برانگیز بوده و برنده شدن سنگ آهن کمی جای سوال دارد آن هم در شرایطی که اردکان و مهدی آباد و چادرملو نیز با کمبود شدید آب برای طرح های صنعتی خود مواجه هستند. مسئولان سنگ آهن باید در نظر بگیرند که در آینده نزدیک دعوایی مشابه انتقال آب اصفهان به یزد اتفاق خواهد افتاد، اما این دفعه این دعوا بین کشاورزان یزد و مردم بافق خواهد بود. در آن داستان به سادگی مردم در مقابل مردم قرار گرفتند و این سناریو برای بافق هم محتمل هست.
پرواضح است که صنایع آب بَر و پر مصرف فولاد در بافق مانند کارخانه های جوار معدنی سنگ آهن، فلات مرکزی، مجتمع فولاد ابویی، فولاد آذران، نوظهور، فسفات و کوشک برای توسعه های خود همگی نیاز شدید به آب دارند و قطعا نیاز به حجمی از آب دارند که فقط از دریا می توان تامین کرد و تنها این فکر اساسی و دائمی است. هزینه انتقال ۸۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب از دریای عمان ۸۰ هزار میلیارد می باشد که این صنایع و شرکت ها با مشارکت یکدیگر حتی با مشارکت صنایع استان می توانند نسبت به انجام این امر با کمک دولت اقدام کنند.