- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

نهاد امامت جمعه؛ مردمی سازی، شفافیت، مطالبه گری و برجسته شدن مباحث فرهنگی

یکسال از حضور حجت الاسلام سعادت فر در شهرستان بافق گذشت و اکنون می توان تا حدود زیادی به عملکرد این نهاد طی این یک سال نمره داد و تحولات را فارغ از حب و بغض و با دیدی منصفانه و منطقی بدور از هرگونه تمجید و چاپلوسی مزورانه و تخریب و غرض ورزی منفعت طلبانه بیشتر بررسی کرد.
باید پذیرفت که ورود به هر عرصه ای به عنوان خط شکن و ساختن مسیر جدید یا ایجاد تحول اساسی در مسیر سابق همزمان با حرکت در آن همواره با نواقصی همراه هست و هزینه ها و تبعات زیادی را نیز در پی دارد و معمولا انسانهای ضعیف و منفعل سعی می کنند در شرایط موجود و از همان مسیرهای قبلی آهسته و محافظه کارانه حرکت کنند. اما انسانهای قوی، رهبر، دارای فکر و ایده، خلاق و تلاشگر در عرصه های مختلف رهرو نیستند، تمام تلاششان معطوف به دستیابی به موفقیت است و قطعا در چنین مسیری ریسک بالایی نیز وجود خواهد داشت که این افراد بسته به کاری که در آن قرار دارند با ایمان، خودباوری، تخصص، تعهد، تبیین آینده، همراه کردن دیگران با خود با ظرفیتهای خدادادی، گذشتن از خود، هزینه دادن در این مسیر و تقوی ریسک این کار را می پذیرند.
حرکت متهورانه و خط شکنی تا دستیابی به بهترین حالت ممکن با توجه به شرایط و امکانات موجود با نیتهای مختلف و منافع گوناگونی که به تفکر، ایدئولوژی، معرفت و شناخت از دنیا و حکمت موجود در آن و وظیفه ای که به عهده هر کسی گذاشته شده صورت می گیرد که به عنوان نمونه در کار اقتصادی می توان به اهدافی مانند رسیدن به پول زیاد، منافع مادی، زندگی راحت تر، آسایش خانواده و در حالت ایده آل تر کمک به همنوع در ایجاد اشتغال و داشتن زندگی بهتر و کمک به اقتصاد جامعه اشاره کرد.
اما همین مقوله می تواند در مسئولان و خصوصا مسئولیت های انتصابی بسته به نیتها کاملا متفاوت باشد. قطعا حرکت یک مسئول انتصابی آن هم در جایگاه نهاد امامت جمعه و نماینده ولی فقیه در مسیری که باید برای اصلاح هزینه داد و برخی جاها به صورت انقلابی و جهادی از خود گذشت و از آبروی خود برای مردم و نظام مایه گذاشت ارزشمند بوده و قابل تقدیر است. محورهای تقریبا فراموش شده طی سالها که در یک سال اخیر پر رنگ و زنده شده مقوله های اساسی و ریشه ای مردمی سازی امور، در راس قرار گرفتن مردم، پیگیری ایجاد شفافیت، نهادینه کردن فرهنگ مطالبه گری حتی از طرف شخص امام جمعه و از تریبون نمازجمعه و آن هم به صورت مستمر و برجسته شدن مباحث فرهنگی می باشد. پر رنگ شدن محورهای یاد شده در یکسال اخیر که می تواند بسیاری از معضلات فعلی جامعه را سامان بخشد و امید را به جامعه و مردم برگرداند کاملا مشهود و ملموس است که در صورت تداوم می تواند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. قطعا در این مسیر مقاومت های زیادی صورت خواهد گرفت که طبیعی است اما در بلند مدت باعث خیر و برکات زیادی در جامعه خواهد شد.
به عنوان نمونه می توان به تشکیل حدود ۴۰ کارگروه تخصصی زیر نظر نهاد امامت جمعه در حوزه های مختلف جهت مشورت دهی و شرکت دادن موثر متخصصین و نخبگان جامعه در اداره امور شهر، استفاده از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد، مساجد، هیات های مذهبی و سازمان دهی آنها در برگزاری بهتر مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه و هدایت سیاسی و معنوی شهر، پیگیری در شفافیت حقوق شهر از جمله دو درصد فروش معادن که ممر اصلی درآمد شهرستان است، پیگیری شفافیت در قراردادها، مناقصه و مزایده های اقتصادی و جلوگیری از فساد، ویژه خواری و رانت خواری، ورود به مشکلات کارگری، مطالبه گری در خصوص مشکلات و معضلات اصلی شهرستان از تریبون نماز جمعه و در جلسات گوناگون و اقدامات عملی و برنامه ریزی برای انجام کار فرهنگی و مشارکت دادن جدی بحث فرهنگ در عرصه های مختلف از جمله اموری است که شروع شده و نتایج آن در کوتاه مدت و بلند مدت نمایان شده و قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است.