- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

شاه روباه حیات وحش بافق، کمیاب ترین روباه ایران در قاب دوربین امیر عباس نارگانی بافقی

امیرعباس نارگانی در پست اینستاگرام خود نوشت: شاه‌ روباه حیوانی است از سرده ی روباهان (Vulpes)، که در علفزارهای کوهستانی افغانستان و ایران و برخی نقاط دیگر خاورمیانه زندگی می‌کند. جثهٔ آن کمی کوچک‌تر از روباه معمولی است و بر روی صورت، دو نوار سیاه و مشخص دارد که از چشم‌ها به طرف بیرون امتداد یافته‌اند. طول بدن این حیوان در حدود ۵۰ سانتی‌متر است و کمیاب‌ترین روباه ایران به‌شمار می‌آید. موهای بدن آن انبوه است و دمی بسیار بلند و پُر مو دارد.
مانند تمام روباه‌هائی که در کویر زندگی می‌کنند گوش‌های بزرگی دارد تا گرما را از خود دور کند اما بر خلاف سایر روباه‌های کویر لایه‌های پوشیده شده از مو ندارد تا پنجه‌هایش را از شن داغ بیابان محافظت کند. دم آن تقریباً به اندازهٔ بدنش هست و رنگ پوستش برنزهٔ روشن و در زیر بدن سفید است و لکه‌ای سیاه نیز در نوکِ دُمش دارد. ارتفاع این روباه از شانه تا زمین به ۳۰ سانتیمتر می‌رسد و طول سر و بدنش به ۴۲ سانتیمتر بالغ می‌شود. این روباه در مقایسه با سایر روباه‌ها بیشتر همه چیز خوار است. به میوه‌هائی مانند انگور بی هسته و خربزه‌های رسیده که موقع برداشتشان باشد، علاقهٔ وافر دارد. همچنین از حشرات موجود در بیابان نیز تغذیه می‌کند.
🔶️پ.ن۱: برای گرفتن یه عکس، هوا به شدت سرد، وسایل بسیار سنگین و مسیر طولانی بود ولی این چند ساعت جزو ساعت های عمرم حساب نمیشد
🔶️پ.ن۲: با گونه های جانوری شهرستان بافق بیشتر آشنا بشیم و یاد بگیریم با طبیعت مهربان باشیم
با تشکر از سید جلال موسوی و جناب آقای بابک موسوی که افتخار شاگردیشون رو داشتم.