- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

شهردار بافق پیشرو در ثبت آثار ناملموس شهر و هویت سازی در حوزه میراث فرهنگی بافق


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد: امروزه شهرستان بافق جز شهرستان‌هایی است که بیشترین آثار معنوی ثبت شده در فهرست ملی را دارد و این به خاطر تلاش مجموعه مفاخره فرهنگی بافق در رأس آن دکتر تشکری و شهردار بافق است که در کنار میراث فرهنگی برای ثبت این آثار تلاش کردند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری بافق؛ مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در سومین نشست شب بافق که با موضوع نقش میراث ناملموس فرهنگی در تبیین هویت شهری در بافق برگزار شد بصورت لایو(ارتباط زنده از طریق فضای مجازی) در این برنامه شرکت کرد.
وی در این برنامه گفت: علی رغم اینکه وظیفه شهرداری، مرمت بافت تاریخی است اما شهرداری بافق در ثبت آثار معنوی در حوزه میراث این شهر نیز پیش قدم شد که این امر قابل تقدیر و ستایش است.
مدیر کل میراث فرهنگی ضمن تبریک به شهرداری و شورای اسلامی شهر بافق بیان داشت: شما کاری کردید که سالها برای این شهر ماندگار خواهد بود و آن هویت‌بخشی و هویت سازی است و این هویت سازی در حوزه میراث فرهنگی اهمیت بالایی دارد.
فاطمی تصریح کرد: در جلسه ثبت آثار ناملموس که در تهران برگزار شد از معدود جلساتی بود که تمامی آثار ارائه شده مورد توجه و ثبت قرار گرفت و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت کما اینکه در جلسات قبلی استانی با ۶ اثر حضور پیدا کرده بود که نهایتاً سه اثر آنها به ثبت رسید ولی در جلسه بررسی ثبت آثار بافق که از سوی شهرداری بافق ارائه شد تمام ۱۳ اثر به ثبت رسید که این اقدام بی سابقه یا کم سابقه بوده است.
وی در ادامه بر توانایی و اطلاعات کامل شهردار بافق و دکتر تشکری در دفاع کردن از آثار ناملموس بافق و پاسخ به سوالات اعضای هیات مدیره تاکید کرد و گفت: از دیگر مسائلی که در این جلسه مطرح شد آیین های شهر بافق بود که گذشته های خیلی دور برمیگشت و به خوبی توسط دکتر تشکری ریشه یابی شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در سال های اخیر ادبیات، فرهنگ و مفاخر حتی خوراک و غذای محلی بافق مورد توجه شهرداری قرار گرفت و کم‌کم بافق را در استان با دید هویتی جدیدی می شناسیم چرا که در گذشته بافق تنها با معدن آن شناخته می شد ولی امروز اعتراف میکنیم که داشته های فرهنگی بافق یکی از غنی ترین دانش های فرهنگی ایران در مرکز این کشور است که باید به این داشته‌ها افتخار کنیم.
فاطمی ادامه داد: امروزه شهرستان بافق جز شهرستان‌هایی است که بیشترین آثار معنوی ثبت شده در فهرست ملی را دارد و این به خاطر تلاش مجموعه مفاخره فرهنگی بافق در رأس آن دکتر تشکری و شهردار بافق است که در کنار میراث فرهنگی برای ثبت این آثار تلاش کردند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین شهرداری و اداره کل میراث در تلاش هستند تا بافق را به عنوان شهرجهانی ثبت کنند.