پاراگلایدینگ یا چتربال سواری یک ورزش تفریحی و رقابتی مخاطره آمیز است.برای پرواز با پاراگلایدر خلبان به آرامی از سطح شیب دار کوه به سمت پایین می‌دود و با حالتی به شکل سر خوردن در آسمان از کوه جدا می‌شود و خلبان برای شروع پرواز احتیاجی به انجام سقوط آزاد و یا پرش از صخره ندارد. نشست و برخاست با پاراگلایدر به نرمی و آرامی برابر با توان بدنی خلبان برای دویدن است و  هنگام پرواز به هیچ وجه حالت ترس از افتادن به انسان دست نخواهد داد و اصلاً قابل مقایسه با بالا رفتن از کوه و یا وحشت نگاه کردن از بالای یک ساختمان بلند نیست.
حال این ورزش مهیج چند سالی است در بافق انجام می شود اما در سایه سکوت و بی توجهی مسوولین!
برای تهیه گزارش به سایت پاراگلایدینگ ارم شهید شاهپورزاده بافق رفتیم و با مسوول کمیته ورزش های هوایی بافق صحبت کردیم.

  • لطفا خودتان را معرفی کنید؟
    مجتبی شاهپورزاده هستم ۳۷ ساله و لیسانس فراوری معدن دارم.
  • چند سال است که این ورزش را انجام می دهید؟
    ده ساله پاراگلایدار انجام میدم و تنها ورزشکاران فعال بافق در این ورزش من و همسرم هستیم.
  • آیا این ورزش بصورت رسمی در بافق انجام می شود؟
    خیر سایت بصورت رسمی ثبت نشده تنها کمیته ورزش های هوایی تشکیل شده اما به دلیل نداشتن بودجه و عدم همراهی مسوولین شهرستان، هنوز فعالیت خود را شروع نکرده است! بافق حتی مربی برای آموزش ندارد!
  • موقعیت سایت پرواز بافق چگونه است؟
    موقعیت سایت از نظر ارتفاع و توپوگرافی عالی است و زمین صاف است و سنگلاخی نیست و چتر پاره نمی شود یا ورزشکار آسیب نمی بیند.
    شهرهای دیگه از ارتفاع زیاد بالای کوه پرواز می کنند که کار راحتی است اما اینجا از ارتفاع صفر میتوانی بدون کمک موتور و تنها با استفاده با باد به ارتفاع پانصد یا هزار متر برسی! بیشترین ارتفاع اینجا ۶۰۰ متر ثبت شده و زمان هم اگر باد باشد میتوان صبح تا عصر پرواز کرد.
  • چه انتظاری از مسوولین دارید؟
    با توجه به موقعیت عالی سایت پرواز بافق تنها راه شناسایی و معرفی این سایت به کل ایران، برگزاری مسابقات و دعوت از مربیان و چتر بازهاست که بودجه میخواهد به باشگاه سنگ آهن و اداره ورزش مراجعه کردم قول مساعدت دادند اما تا کنون خبری نشده است! ( فقط باشگاه یک میلیون تومان کمک کرد.)
    (ضمن تشکر از شهردار بافق بخاطر همراهی) از مسوولین شهرستان تقاضا دارم کمک کنند و بودجه ای اختصاص دهند تا تجهیزات بگیریم، مربی دعوت کنیم و آموزش دهیم و همچنین مسابقه برگزار کنیم.
    مسوول مسابقات کمیته ورزش های هوایی کشور را دعوت کردم هفته آینده قرار است به بافق بیاید و اینجا را ببیند تا مسابقه برگزار شود و بودجه نیاز داریم.
  • صحبت پایانی؟
    از مسوولین میخواهم کمک کنند تا با برگزاری مسابقه این سایت را به همه پرنده ها معرفی کنیم هفته آینده همایشی در یزد برگزار می شود و از سراسر ایران می آیند اگر مسوولین شهرستان کمک کنند تا چند تن از مربیان را دعوت کنم و مسابقه ای برگزار شود همه پرنده ها به بافق می آیند شاید هفته ای پانصد نفر به یزد می آیند در صورتی که سایت پرواز بافق خیلی بهتر از یزد است و اگر این ورزشکاران به بافق بیایند در اقتصاد و پیشرفت شهرستان هم تاثیر گذار خواهد بود.
    خالقدادی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *