- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

جلسه تعامل پلیس با فعالان فضای مجازی برگزار شد

جلسه ای با حضور جواد حمامی رئیس پلیس فتای شهرستان، روح الله مرادی جانشین فرماندهی انتظامی و جمعی از اصحاب رسانه شهرستان جهت تعامل، همفکری و فرهنگ سازی برگزار شد.

به گزارش عصر بافق جواد حمامی رئیس پلیس فتای شهرستان در جلسه تعامل پلیس با اصحاب رسانه شهرستان گفت: خانواده های بحث مراجعه به روانشناس و مشاوران در حوزه خانواده را برای همراهی فرزندان در مدیریت فضای مجازی جدی بگیرند تا از دسترسی غیر مجاز افراد سودجو جلوگیری شود. علی رغم تذکرات متعدد، شاهد پرونده هایی با عنوان هتک حیثیت، تهدید و مزاحمت در حوزه شهرستان هستیم که لازمه پیشگیری از اینگونه موارد عدم بارگذاری اطلاعات خصوصی، عکس و فیلم های شخصی می باشد. پیجهای اینستاگرام شخصی بهتر است برای امنیت بیشتر در حالت خصوصی قرار بگیرد تا از تهدیدات آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: تصاویر شخصی که معمولا بارگذاری می شود اشتباه است چرا که همیشه افرادی هستند که بخواهند از این تصاویر سوء استفاده کنند. اینها امل بازی و تنگ کردن عرصه برای کاربران در فضای مجازی نیست بلکه توصیه هایی جدی جهت حفظ امنیت خود شخص است که باید رعایت شود. ما همانطوری که برای امنیت بیشتر منزل و خودرو و … هشدارهایی داریم که قفل بزنید، دزد گیر نصب کنید و دوربین اجرا کنید، وسایل گران قیمت خودتان را در صندوق امانات بگذارید، در بحث فضای مجازی نیز به همین شکل است که عکسهای شخصی رو در این فضایی که همه دسترسی دارند نباید گذاشت، به راحتی با نرم افزار هایی می توان از این تصاویر سوء استفاده کرد و هجمه روانی که بعد از این اتفاق به خانواده وارد می شود اصلا قابل جبران نیست و این موارد بیشتر در محیطهای کوچکی مثل بافق بیشتر باید رعایت شود.
رئیس پلیس فتای بافق ضمن اینکه عکسها و فیلمهای خانوادگی منتشر شده در فضای مجازی را عامل بیشتر اختلافات در خانواده ها که آمار آن به شدت رشد دارد دانسته به شهروندان و مردم توصیه کرد: پیج و شبکه های اجتماعی خودتان را امن کنید و حتما رمز دوم پیجها را فعال کنید، خانواده ها سعی کنند آرشیوی مثل فلش مموری یا هارد اکسترنال برای نگهداری عکسها و فیلم های شخصی خود مانند صندوق امانات داشته باشند.
حمامی افزود: بحث دیگر خریدهای اینترنتی هست، این را باید مردم بدانند در صورتی که در خرید اینترنتی کلاهبرداری اتفاق بیفتد در وهله اول باید در دفتر خدمات قضایی شکایت کنند، چند روز بعد برایشان پیامک ارسال خواهد شد. ما تا شکایتی صورت نگیرد حق اقدام نداریم و مراجعه بدون شکایت بلااثر است. سیر پیگیری زمان بر است و مردم باید زمان بگذارند پس بهتر است در خرید های اینترنتی دقت کنیم و چیزی را که ندیدیم پول برای آن حتی بیعانه پرداخت نکنیم. می توانید از خرید به صورت تحویل درب منزل یا از پیجهای معتبری که دیگران خرید کرده اند مثل دی جی کالا استفاده کنید.
این مقام مسئول ضمن اشاره به نقش مهم رسانه ها از خبرنگاران خواست تا در زمینه فرهنگ سازی در حوزه فضای مجازی و انتشار هشدارهای پلیس به مردم بیشتر فعال باشند.