پیامی داشتیم مبنی بر انتشار تصاویری برای آشنایی بیشتر با بیماری اوتیسم، برگه هایی که توسط محمود جلوداری و با هزینه شخصی چاپ شده بود و طبق گفته خودش در بیمارستانها و درمانگاهها نصب کرده بود. با کمال میل پذیرفتیم و از اینکه یک شهروند دغدغه بیماری خاصی را دارد و در زمینه آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی در رابطه با این بیماری خاص فعالیت داوطلبانه دارد خوشحال شدیم.

در ادامه صحبتها متوجه شدیم که جلوداری پدر یک فرزندی است که به این بیماری مبتلاست اما باز روحیه وی برایمان جالب بود. این پدر که با توجه به ضرورت، تحقیقاتی در این زمینه داشته تا بتواند به فرزندش کمک کند به ما گفت: “بیماری اوتیسم درمان قطعی و کامل ندارد و اطلاعات مردم در رابطه با این بیماری، شناسایی زودهنگام فرد مبتلا و روش برخورد و پرورش این بیماران به نوعی که بتوانند به جامعه وارد شوند بسیار کم است و برای همین تصمیم گرفتم برای فرهنگ سازی و به خاطر همشهری هایم این کارها را پیگیری کنم.”

اما اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود. اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اکثراً قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود. جالب است بدانید تا به حال دلیل اصلی بروز اختلال اوتیسم کشف نشده است.  علائم عمومی اوتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته جمعی را از دست می‌دهد و گاهاً گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند. این اختلال، ریشه‌اش به تعاملات اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

محمود جلوداری می گوید: “چون خیلی ها هستند نمی دانند اوتیسم چیست و با علائم این بیماری آشنا نیستند باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و نکته مهم اینکه کودک اوتیسمی اگر تحت آموزش قرار بگیرد و روش برخورد با او که کمی متفاوت است رعایت شود می تواند از همه لحاظ پیشرفت کند. وی می گوید باید تاکید کنید تا مردم جامعه در حین برخورد با این بیماران واکنش خوب و دلپسندی را داشته باشند.”


@m_jelodari1370

@asrebafgh

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *