از اولویت های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اقتصاد مقاومتی، تولید و رفع موانع تولید، فرآوری و جلوگیری از خام فروشی است، اولویتهای استاندار یزد و فرماندار بافق چیست؟!
طبق اعلام رسمی و برابر با آمار منتشر شده، استان یزد در رتبه چهارم به لحاظ نرخ بالای بیکاری در کشور قرار گرفته و طی یکسال گذشته این نرخ که ارتباط مستقیم با رشد ضریب فلاکت در جامعه دارد ۴/۲ درصد رشد داشته و به عدد بالای ۱۳/۶ درصد رسیده است. قطعا این آمار وحشتناک که عامل اصلی اکثر آسیب های اجتماعی، کاهش امنیت و از بین رفتن ذره ذره امید مردم، دور شدن از ورزش و کم اهمیت شدن مباحث مهم فرهنگی، ادبی و هنری در جامعه یزد است متاثر از آمار شهرستانهای استان می باشد و قرار گرفتن گلوگاههای اقتصادی زیر چنبره و فشار مافیاهای کوچک و بزرگ شکل گرفته در استان و در شهرستانها است که منجر به افزایش فاصله و شکاف عمیق طبقاتی می شود. همانها که با دست گرفتن بخشی از اقتصاد یک شهرستان نه تنها حرکتی در جهت بهبود شرایط کاری خود نمی کنند بلکه با لابی گری و اعمال نفوذ آشکار و پنهان در مسیر رقیبان خود سنگ اندازی کرده و راه را برای آنها نیز دشوار می کنند و باعث دلسردی سرمایه گذاران واقعی می شوند.
مردم بافق انتظار داشتند و دارند که وقتی ذخیره آنومالی شمالی بعنوان آخرین ذخیره عظیم معدن سنگ آهن بلوک مرکزی ایران واگذار می شود همانطور که چادرملو توانست شهرستان بافق نیز بعد از تاراج ده ها سال گذشته این ذخایر که اکثرا خام فروشی شده، به تکمیل زنجیره فولاد و توسعه پایداری در این زمینه برسد و برای آیندگان از این محل، میراثی گذاشته شود تا باعث فلاکت و بدبختی نسل‌های آینده منطقه بافق نباشیم! مقایسه معادن و صنایع معدنی بافق در مقابل قطب های فولادی کشور بسیار اسفبار، غم انگیز و مایه عبرت است چرا که اکثر مدیران ما یا مدیر نیستند یا اهل ریسک و مرد تصمیمات بزرگ نیستند یا وامدار این و آن هستند یا درک و فهم درستی از شرایط موجود کشور و استان ندارند و هزینه همه اینها به دوش مردم، نظام و کشور خواهد بود.
آقای فاطمی، استاندار محترم یزد، طرحهای بزرگ جوار معدنی در شهرستان ما سالها درگیر حواشی مدیریتی شامل مرور زمان شده و از این محل به لشکر بیکاران بافق و به تبع آن استان اضافه شده و باعث رشد ناهنجاری ها و آسیبهای اجتماعی شده است.
در همه جای دنیا با اصول و علم و تجربه کار پیش می‌رود! اما اینجا اکثر امور اقتصادی آلوده به سیاست های گروهی شده و اقتصاد سیاسی خودش خودش را زمینگیر می کند و به اقتصاد کشور ضربه می زند. اکنون آمار ارائه شده استان نتیجه تعطیلی کارخانه ها، عدم وجود عزمی راسخ به جهت تکمیل طرحها و اجرای تعهدات سرمایه گذارانی است که بیشتر دلال هستند تا سرمایه گذار و تولید کننده! و جالب تر اینکه پس از تمام شدن مهلت تعیین شده برای تعهدات هم کسی پیگیر خلع ید اینها نیست و این نتیجه عدم اطلاع، انفعال یا نمک گیر شدن برخی مسئولان است.
آقای طلایی مقدم، فرماندار محترم بافق، فولاد ابویی تقریبا یک دهه را برای تکمیل گندله و فولاد خود پشت سر گذاشته در صورتی که در تعهدش بهره برداری طی مدت سه سال بوده است، مجوز فولاد کسری بافق سالها دست به دست شده و هنوز به بهره برداری نرسیده است، طرح دو میلیون تن کنسانتره سنگ آهن سالها روی کاغذ مانده و طرح اصلاح کاربری کارخانه آگلومراسیون این شرکت که اکنون تعطیل است اهمیتی که باید به آن داده نمی شود، نتیجه اینها می شود حرکت برخلاف تولید و برخلاف منویات مقام معظم رهبری و شعار سالهای گذشته و سال جاری و برخلاف دغدغه های رئیس دولت و کسی هم نیست که برخی مدیران را برای ترک فعل های زیاد که موجب خسارت به کشور و نظام می شود محاکمه و برکنار کند یا حداقل این منابع و امکانات را از سیطره برخی خارج و به سرمایه گذار واقعی واگذار کند. 
آخرین مورد هم طرح آهن اسفنجی شرکت نوظهور است که با تصاحب دو معدن بزرگ منطقه و پس از گذشت سالها هنوز تعهدات خود برای کارخانه های پیش فراوری، کنسانتره و آهن اسفنجی را انجام نداده است. قاعدتا و بنا به تعهدات به دولت، این شرکت حق فروش یک کیلو سنگ و خام فروشی را ندارد و بایستی در منطقه و کنار معدن کارخانه ایجاد کند. از آخرین مهلت مسئولان شهرستان به نوظهور برای تعیین تکلیف پروژه آهن اسفنجی و امضای قرارداد و شروع بکار حدود دو هفته می گذرد و مردم منتظر هستند تا از این معبد و دور همی نوظهوری ها دود سفید بالاخره بلند شود اما متاسفانه چشمان همه سفید شد و نظارتی هم نیست و کسی هم برای پاسخگوی این اهمال کاری در کار تولید، ایجاد اشتغال و برای برخورد با این ترک فعلها وجود ندارد.
پ.ن.: ماین نیوز نوشت: واحد احیای مستقیم آهن و فولاد ارفع اردکان با هدف ارتقای ظرفیت تولید واحد از ۸۰۰ هزار تن به ۱/۲ میلیون تن در سال به مدت ۴۵ روز متوقف شد و اجرای این طرح شرکت را از خرید آهن اسفنجی بی‌نیاز خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *