از کودکی در خانواده های ایرانی هرگاه به چیزی دیگر احتیاج نباشد به فرزندان می گویند: “آن را دور بیانداز” و این جمله خود عامل این تربیت نایافتگی پنهان است.
بنابر این باید جمله “آن را دور بیانداز” را دور بیاندازیم و به جای آن بگوییم: “آن را در سطل زباله بیانداز” ؛  در اینصورت بدون هیچ دردسری و به شیوه تربیت پنهان خواهیم توانست یک تفکر و عادت پسندیده را در فرهنگ نسل آینده نهادینه کنیم. اگر ما به بچه ها بگوییم “آن را در سطل زباله بیانداز” به طور ضمنی او خواهد آموخت حق ندارد زباله خود را هر جایی که دوست داشت و برای او راحت تر بود بیاندازد.
زباله چیز بی فایده ای نیست، بلکه باید آن را در سطل های زباله جمع آوری و بازیافت نمود. ریختن زباله در سطل زباله نشانه فرهنگ است. البته در کنار اصلاح این جمله می توان نکات لازم را به کودک توضیح داد و موارد زیر را به او آموخت:
ریختن زباله در اماکن عمومی، خیابان ها و محیط زیست باعث آلودگی و از بین رفتن زیبایی آنها خواهد شد. اگر زباله در محل مناسب خود ریخته نشود زحمت زیادی برای پاکبانان و هزینه زیادی برای کشور ما خواهد داشت. اگر زباله در محل های مناسب خود ریخته نشود، امکان بازیافت آن از بین می رود و سرمایه عظیم در کل کشور هدر می شود، که مردم و دولت باید آن را بپردازند. امروز بعد از بازگشت از کوه سعی بر آن شد مسیر را از زباله پاکسازی کنیم با وجود تاریکی هوا توانستیم کمی به خواسته خود جامه عمل بپوشانیم…

-پاکسازی اطراف پارک وحشی بافقی
مهدیه کرمی بوی آبادی

به امید داشتن محیط زیست زیبا

با داشتن فرهنگی زیبا

عصر: کمی تغییر کنیم تا دنیا زیباتر شود.

طبیعت

محیط_زیست

فرهنگ

فرهنگسازی

مهدیهکرمیبوی_آبادی

@m.karamii.70

@asrebafgh

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *