- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

خط انتقال زاینده رود، این یادگار ارزشمند برای بقاء صنعت سنگ آهن و شیرینی کام مردم بافق نزد ما امانت است / برای شکل گیری مثلث زیرساخت توسعه صنایع جوار معدنی تلاش می کنیم

مصاحبه خبرنگار عصر بافق با مسعود اسلامی مدیر انرژی شرکت سنگ آهن در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله استحصال آب از تصفیه خانه یزد را در زیر می خوانید.

دهستانی: شایعه شده است که قرار است آب تصفیه شده فاضلاب شهر یزد از طریق خط انتقال زاینده رود به سنگ آهن انتقال پیدا کند آیا این موضوع صحت دارد؟
اسلامی: همانطور که خود شما هم فرمودید شایعه، البته شایعه ای از روی بی اطلاعی محض یا حب و بغض فراوان نسبت به شهر و مردم خونگرم و زحمت کش بافق که قصد دارد با نیرنگ دستاورد عظیم مجموعه شرکت سنگ آهن در برنده شدن مناقصه استحصال آب از تصفیه خانه مدرن شهر یزد با میانگین ٨٠٠ لیتر در ثانیه به مدت ٢۵ سال را به حاشیه ببرد.
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق در دهه هشتاد اقدام به اجرای خط و تاسیسات انتقال آب از یزد به بافق نمود و با این اقدام قابل تحسین و کم سابقه مرحوم دکتر دهستانی بافقی همشهریان ما با طعم شوری آب های زیر زمینی برای همیشه خداحافظی کردند. این یادگار ارزشمند برای بقاء صنعت سنگ آهن و شیرینی کام مردم نزد همکاران ما در واحد مدیریت و تامین آب شرکت به امانت هست و به گواه غریبه و آشنا بالاترین ضریب پایش و سرویس و نگهداری توسط مجموعه همکاران به منظور تداوم بهره برداری و طول عمر بیشتر تجهیزات در حال انجام میباشد تا این امانت آب گوارای کوهرنگ را بر سفره فرزندان و نوه هایمان نیز مستدام دارد.

دهستانی: چرا سنگ آهن به جای فاضلاب یزد سراغ آب انتقالی از خلیج فارس نرفت؟
اسلامی: ببینید برای شکل گیری صنایع جوار معدنی و تکمیل چرخه فولاد و یا احداث هر کارخانه  باید مثلث زیرساخت در یک منطقه شکل گیرد. بحمد الله زیرساختهای گاز طبیعی و برق در سالهای گذشته با پیگیری مردم و همت مسئولان در منطقه فراهم امده است و اگر هم کم و کاستی باشد که نیست میتوان با احداث نیروگاه آن را مرتفع نمود. قرارگیری بافق در نقطه مرکزی ایران و نیز امکان ترانسفر ریلی و جاده ای مواد اولیه و محصول نهایی  ، شهرمان را  محکوم به پیشرفت و آبادانی کرده است.
در کنار این همه امکانات  خدادادی و زیرساخت های توسعه  همواره بزرگترین مانع پیشرفت بافق قرارگیری در منطقه خشک، کم آبی و افت شدید سطح آبهای زیر زمینی در منطقه بوده است. باید به طریقی این خلا بزرگ برطرف و مثلث زیرساخت در بافق تکمیل میگردید. چند راه برای رفع این معضل پیش رو بود که با کار کارشناسی که انجام گرفت نکات مثبت و منفی هر کدام مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا با توجه مواردی چون:
١- حجم سرمایه گذاری پایین تر
٢- نداشتن شریک در تامین سرمایه
٣ – پایدار بودن پساب تا زمان حیات انسان
۴ – مباحث پدافند غیر عامل
۵ – هزینه های بسیار پایین تر نسبت به تصفیه آب دریا و بهره برداری
۶ – کوتاهی مسیر و هزینه های انتقال آب
٧ – مشوق های قابل توجه محیط زیستی
٨ – زمان کوتاهتر پروژه و دسترسی سریعتر به آب مورد نیاز
و بسیاری دلایل دیگر  تصمیم کارشناسی به تامین آب مورد نیاز صنعت از طریق شرکت در مناقصه آبفای یزد جهت گیری شد که با لطف حضرت حق و حمایت قابل تقدیر مجموعه مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی هم اکنون صاحب اختیار میانگین ٨٠٠ لیتر در ثانیه آب پایدار و بدون معترض (کشاورز و حقابه دار و …) طی مدت ٢۵ سال برای عمران و ابادانی و توسعه صنایع منطقه هستیم.
نکته قابل تامل آنکه از ٢۵ خرداد ١۴٠٠ که قرارداد به امضاء مدیران عامل شرکت سنگ اهن و آبفا استان رسید تا امروز ١۵ تیرماه درخواست های زیادی جهت شراکت در طرح  توسط صنایع بزرگ منطقه مطرح شده که خود مهر تاییدی بر  تصمیم کارشناسانه و درست شرکت سنگ آهن ایران میباشد. باشد که با تعامل، همدلی و همفکری و دوری از تفرقه افکنی های حزبی و جناحی شهری پیشرو در صنعت و اقتصاد، آباد و شاد را برای فرزندانمان به یادگار گذاریم.

عصر بافق: از پاسخگویی مدیر انرژی شرکت سنگ آهن تشکر می کنیم