- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

“جای خالی پرداختن به موضوعات و دغدغه های معلولان در برنامه کاندیداها و مناظرات “

معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و میبایست کاندیداها در برنامه ریزی های خود به موضوع معلولان هم بپردازند.
همیشه به مسائل معلمان، بازنشستگان و کارگران توجه می‌شود اما مشکلات افراد دارای معلولیت دیده نمی‌شود. قطعا باید در مورد مسائل معلولان و سالمندان صحبت کنند. در مناظرات جای بحث درمورد اقشار در اقلیت‌ بسیار خالی است. مهم‌ترین مشکلات آن‌ها معیشت، اشتغال، مناسب‌سازی معابر و اماکن، حمل‌ونقل عمومی و درمان است.
مشکلات معیشتی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد معلول بوده واشتغال، درمان و توانبخشی در رده بعدی مشکلات معلولان قرار می‌گیرند.
از طرفی قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت اجرا نمی شود
مساله بعدی که نباید از آن غافل شد، واکسیناسیون معلولان است که بسیار حائز اهمیت میباشد
بیشترین مشکلات این قشر از جامعه از نگرش حاکمیت نسبت به معلولیت نشات می‌گیرد.
زمانی که دولت وظایف قانونی خود را در قبال معلولان را انجام‌نمیدهد و قوه قضاییه هم با متخلفان برخورد نمی کند اجرای قوانین جدی گرفته نمی شود.
سالانه بیش از ۷۰ هزار نفر در اثر تصادفات معلول می‌شوند و از طرفی بیش از سه هزار و ۵۰۰ معبر خطرناک داریم که اصلاح نشده‌اند.‌ سالانه ۴۰ هزار کودک معلول متولد می‌شوند. ۱۵۰ هزار نفر نیز به علت بیماری‌هایی مانند سکته دچار معلولیت می‌شوند. حوادث حین کار و عدم ایمنی کارگاه‌ها نیز سالانه ۳۶ هزار نفر را معلول می‌کند. در مجموع نگرش پیشگیرانه از معلولیت با اجرای قوانین در جامعه وجود ندارد
این ناکارآمدی فقط حاصل از دولت نیست ومجلس و قوه قضاییه هم در وظایف خود کوتاهی کرده اند.

تهیه و تنظیم :مهرنگار گرگیج
روابط عمومی جامعه معلولین بافق “