عضو شورای کارگری عمران کلوت: با توجه به اینکه شرکت سنگ آهن، قرارداد عمران کلوت را اضاف کرده آیا شرکت را موظف کرد که بر حسب حجم کار هم نیرو و هم دستگاه را اضاف کند؟! یا هرماه یک دستگاه از عمران کم شد و دو دستگاه به آسمانه اضافه شد؟!
به گزارش عصر بافق؛ چند روز پیش خبری در عصر بافق منتشر شد که در آن رضا فلاح مدیرعامل سنگ آهن مدعی شد نیروهای عمران کلوت پروژه از برنامه عقب و شرکت آسمانه دوبرابر کار را با نصف حقوق آن ها انجام می دهد.
پس از آن یکی از اعضای شورای کار عمران کلوت که نخواست نامش فاش شود به گفت و گو با خبرنگار ما پرداخت که در ادامه صحبت های وی را می خوانید.
این کارگر گفت: شرکت عمران کلوت در سال ۸۹ به عنوان پیمانکار شرکت جهاد نصر وارد آنومالی شد، کل سرمایه شرکت ۳ دستگاه تراک ۳۵ تنی و یک لودر ۴۷۰ بود، چون شرکت پیمانکار دسته دو بود نیروهایی که جذب شدند توسط خود شرکت انجام شد، نزدیک به یک سال نیروها مجبور بودند به صورت ۱۲ ساعت در هر شیفت کار کنند، کمتر از دو سال از حضورشان در بافق نگذشته بود که وارد مناقصه آنومالی شدند و مناقصه را برنده شدند، و یک دستگاه تراک و یک دستگاه بیل مکانیکی به مجموعه اضافه شد.
وی ادامه داد: گذشت تا سال ۹۳ برای اینکه میخواستند حجم کار را بالا ببرند، دستگاهای این شرکت بیش از دو برابر شد، و دوباره یه تعداد نیرو جذب شد، تا سال ۹۵ شرکت عمران بسیار موفق در حال فعالیت بود، و هر سال حجم قابل توجهی بیشتر از قرارداد در حال استخراج بود، و هیچ کسی از کمی تولید صحبت نمی کرد، نمونه ای شده بود برای تولید بیش از حد!
کارگر عمران کلوت گفت: تا دی ماه سال ۹۵ بود یک دفعه به بهانه های مختلف گفتند باید از تعدادی از تراکها را کم کنند و اقدام به تعدیل نیرو کردند، که بیست نفر از نیروهای بومی تعدیل شدند، و شرکت با حداقل نیرو به فعالیت خود ادامه داد، و هر ماه بیشتر از حجم قرارداد بار استخراج میشد، شاید به همین دلیل بود که هر سال درصدی به حجم قرارداد اضافه میشد، حالا شما حساب کنید نیروی شرکت ثابت، دستگاهای فعال ثابت حجم بار اضافه شد.
وی افزود: باز هم مشکل خاصی نبود تا سال ۹۸ که حجم کار خیلی از حجم سال ۹۵ فاصله گرفته بود، با توجه به اینکه قرار بود تعداد تراکها به ۹ دستگاه افزایش پیدا کند ولی شرکت سعی داشت با ۶ تا تراک این حجم بار را استخراج کند، این مشکل زمانی خودش را نشان داد که شرکت عمران هیچ تلاشی برای تامین قطعات مورد نیاز انجام نمیداد و با توجه به اینکه دستگاه ها مستهلک شده بود جایگزین مناسبی هم برای دستگاه ها انجام نشد، تا روزی رسید که شرکت به حالت نیمه یا کمتر از نصف در حال فعالیت بود، بعضی از روزها میشد که فقط یک دستگاه تراک در حال کار بود، طبق صحبتهایی که میشد سهامدارن شرکت هم هیچ تلاشی برای رفع این مشکلات انجام نمیدادند، الان رسیدیم به اسفند سال ۹۸ و شرکت با این شرایط و حجم باری که اضاف شده بود از قرارداد هر روز عقب افتاد، متاسفانه شرکت سنگ آهن هم با توجه به اینکه قرارداد را اضاف کرده بود شرکت را موظف نکرد که بر حسب حجم هم نیرو و هم دستگاه را اضاف کند.
عضو شورای عمران کلوت تصریح کرد: از اول سال ۹۹ خبرهایی رسید که به علت عقب افتادگی شرکت عمران در نظر دارد یک شرکت پیمانکار وارد معدن کند، و دیدیم که شرکت آسمانه که یکی از شرکتهای زیر مجموعه عمران هست برای جبران بار وارد معدن شد، که الان حدود ۸ ماه از فعالیت این شرکت میگذرد، که در این مدت تعداد دستگاهای این شرکت ۶ دستگاه تراک ۶۰ تنی، و ۳ دستگاه تراک ۳۵ تنی، ۳دستگاه لودر ۱دستگاه گریدر، ۱دستگاه تانکر اب پاش ۳دستگاه بیل مکانیکی، شده، در حالی که شرکت عمران ۴ دستگاه تراک ۳۵ تنی، ۳ دستگاه تراک ۶۰ تنی و ۲ دستگاه بیل مکانیکی دارد، هر ماه یه دستگاه از شرکت عمران کم شد، به جایش ۲ عدد به آسمانه اضاف شد.
وی ادامه داد: در مورد صحبتهایی که شده، باید به عرض برسانم شرکت شهداب بیش از ۴ سال است که از سه چاهون رفته و هیج فعالیتی در این معدن ندارد،
در مورد حقوق هم حقوق راننده عمران و آسمانه کمتر از ۴تومان اختلاف ندارد.
کارگر مربوطه گفت: در مورد تعداد سرویس هم به عرض می رسانم چون در ماه مبارک رمضان شرکت طبق روال عادی کار میکرد و برنامه غذایی صبحانه، نهار، شام بود، و به خاطر شرایط کرونا که صحیح نبود نیروها برای خوردن سحری و افطار در یک مکان جمع بشوند مجبور بودیم در سحر و افطار به منزل برویم که این موضوع از ساعت کار شب و بعدازظهر نیروها کم شده بود، به همین دلیل تعداد سرویس ها در حد ۸ سرویس اختلاف افتاده بود، در روزهای عادی نیروهای آسمانه مجبورند ۸ ساعت کامل بدون استراحت کار کنند ولی نیروهای عمران طبق برنامه ای که از سالها بوده ۶ ساعت ونیم کار مفید دارند که در روزهای عادی اختلاف سرویس کمتر از این عدد میشود، همچنین راننده های آسمانه در بیشتر

مواقع مجبورند دو شیفت در روز کار کنند که خودتان میدانید با این شرایط ضریب هوشیاری راننده بسیار کم می شود،
وی افزود: از روزی که آسمانه وارد مجموعه شده، ۲دستگاه لودر، ۲دستگاه تراک، ۱دستگاه گریدر از شرکت عمران کم شده، چرا وقتی حجم بار شرکت اضاف شده، هیچ اقدامی برای تجهیز کارگاه عمران انجام نشد، چطور می شود دستگاه حفاری به اسم عمران وارد معدن می شود چون می دانند نیروی ماهر حفار در شهر نیست، ولی مثلا گریدر را از شرکت عمران خارج می کنند چون میدانند نیرویش در بافق هست، در عوض به آسمانه اضاف می کنند.
عضو شورای عمران کلوت گفت: چند سوال ذهنم را مشغول کرده، آیا نیروی آسمانه که به قولی نصف حقوق میگیرد، شرکت عمران هم به همان اندازه از مبلغ قراردادش را از شرکت سنگ آهن کمتر دریافت می کند، راستی دو تا مدرسه که بعد از سالها فعالیت عمران در بافق قرار بود ساخته شود به کجا رسید، چطور شرکت نزدیک به ۱۱ سال از سرمایه شهرمان استفاده کرده حاضر نیست مبلغی را خرج شهر کند، این در حالی است که بیشترین نیروی غیر بومی را در خود دارد.
وی در پایان گفت: چطور می شود چند روز پیش شرکت اسمانه می خواسته در جلال آباد زرند فعالیت خود را شروع کند، برای استارت کار چند نفر نیرو از کرمان به معدن آورد اما به محض ورودشان، مردم راه را بستند که اگر میخواهید کار کنید باید نیرو را از شهر بگیرید، ما هم افسوس …

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *