- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

ناجی بافقی کیست؟!

میرزا محمدجواد وکیلی بافقی متخلص به «ناجی» است که در نهم اردی بهشت ماه سال ۱۲۷۹ خورشیدی در بافق به دنیا آمد. ناجی در خانواده ای اصیل پرورش یافته و در دوران نوجوانی چون دیگر افراد علوم مقدماتی را در
مکتب خانه ها و مدارس آن روز کسب نمود؛ ناجی، فرزند حاج ملاحسین است که پدرش مردی نکته سنج بود و در هر محفل و مجلسی که حضور پیدا می کرد ضرب المثل ها و نکته های ظریفی بیان می کرد. ناجی بافقی در سن ۸۵ سالگی در دهم خردادماه ۱۳۶۴ هش وفات نمود و در صحن مطهر امامزاده عبدالله بافق به خاک سپرده شد.
بعد از درگذشت ناجی تنها پسرش به نام آقای احمد وکیلی بافقی که علاقه بسیاری به طبع و نشر سروده های پدر داشت به گردآوری اوراق پراکنده و دو دفترچه غزلیات پرداخت؛ با کمک مرحوم استاد سید عباس آیت اللهی بعد از برطرف شدن خواندن خط شاعر و آشنایی با سبک نوشتن سراینده اندک اندک پاکنویس و دفترچه ها میسر گردید.
در تابستان ۱۳۶۵ خورشیدی موضوع چاپ اشعار ناجی بافقی در انجمن ادبی آن روز مطرح شد و پس از بررسی های نهائی مجموعه گردآوری شده جهت اخذ مجوز چاپ به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق تحویل گردید و سرانجام ۶۱ غزل به سبک عراقی و هندی و ۳۵ رباعی از این شاعر گرانقدر به رشته تحریر درآمد.
این غزل از اوست:
در این زمانه به کس هیچ اعتمادی نیست/ میان مادر و فرزند اتحادی نیست
بخانه یا به چمن یا به کوه یا به دمن/
کدام سوی نَهَم رو که قلبِ شادی نیست/
ز عضوهای جدید و ز مفتیان قدیم/
شکایت از چه کنم چونکه عدل و دادی نیست/
چنان بشر به جنایات خویش خرسند است/ که گوئیا به نهادش غم معادی نیست/
جواد باش و به اهل زمان مدار نظر/ چرا که هر چه نظر می کنم جوادی نیست/
ز لطف یار بجو ناجیا خیالی خوش/ که هر چه عمر طلب کنی زیادی نیست/

@Vahshi_Bafqi_Foundation