به گزارش عصر بافق، در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ بحث افزایش حقوق کارگران پیمانکار مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران و طرح تطبیق حقوق این قشر ضعیف با دیگر پرسنل روزمزد دائم و تبدیل وضعیت شاغل در مجتمع  برای  سال ۱۴۰۰ بسیار داغ شد.

فعالان کارگری معتقدند؛ حداقل دستمزد کارگران شاغل باید به پایه سبد معیشت رسانده شود. در این شرایط است که خبری ناراحت کننده از «مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی » می رسد؛  بخشی از کارگران پیمانکاری این مجتمع از کاهش حقوق دریافتی خود خبر می‌دهند.
مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی بیش از ده سال است  که در این منطقه با تولید و خام فروشی سنگ آهن روزگار می گذراند و در این مدت علیرغم جذب تعدادی نیرو در قالب پیمانکاری حقوق و مزایای بخور و نمیری به کارگران پیمانکار خود پرداخت می کند.
با تغییر مدیریت در راس مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی و استفاده از مدیر جوان و بومی شاهد بارقه هایی از امید در این قشر از کارگران فلات بودیم به طوری که در پیامهای مجزایی این قشر زحمت کش از حمایتها و پشتیبانی های مدیر بومی تقدیر و تشکر کردند.

کارگران چه می گویند؟
در پایان سال ۱۳۹۹ قراردادهایی به کارگران پیمانکار فلات مرکزی داده شد که در آن حقوق و مزایای سال ۹۹ طبق آخرین تغییرات به امضا کارگران رسید و بارقه هایی از امید به این قشر زحمت کش کارگر دمیده شد که بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ اولین حقوق پرسنل پیمانکار پرداخت شد و مبلغ واریز حقوق نشان از انجام تغییرات بنیادی در واریزی ها بود.  
اما به یکباره زمزمه هایی از کاهش حقوق و دستمزد کارگران پیمانکار در محیط کاری و بعضا فضای مجازی مطرح گردید که نشان می داد فشارهایی از جوانب مختلف بر روی مدیران مجتمع انجام گرفته است.
عده ای مخالفت از تهران و سازمان ایمیدرو و شرکت  تهیه و تولید را مطرح نمودند و عده ای اعتراضات جمعی از پرسنل قرارداد معین و روزمزد دائم را مبنی بر اینکه چرا حقوق و مزایای کارگران پیمانکار مبلغ قابل توجهی افزایش داده شده  است. در هر صورت قراردادهای مجددی به کارگران در سال ۱۴۰۰ دادند که نشان از ریزش حقوق پرسنل پیمانکار داشت
پرسنل پیمانکار مجتمع فلات مرکزی  می گویند: همگی برای حقوق دریافتی برنامه ریزی داشته‌ایم و کاهش یکباره حقوق، ما را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد.

یکی از کارگران پیمانکاری مجتمع فلات مرکزی  می‌گوید:  برخی بندهای حقوق کارگران کسر  کرده‌اند؛ این مساله موجب نارضایتی و اعتراض ما کارگران شده است؛ ما خواستار ورود نماینده مجلس و متولیان امر به این موضوع هستیم؛ چگونه می‌خواهند حق و حقوق کارگران پیمانکاری را به سادگی نادیده بگیرند؟!
کارگران پیمانکاری فلات مرکزی  می گویند: به جای اینکه به تبع دشوار شدن شرایط اقتصادی و سختتر شدن زندگی، دستمزد کارگران افزایش یابد، از حقوق پایه ما کسر کرده اند! آیا کارگری که حقوقش کاهش یافته، دیگر انگیزه ای برای تولید و بهره وری دارد؟ آیا نتیجه این کار، چیزی به جز کاهش انگیزه کارگران و پایین آمدن راندمان تولید خواهد بود؟!
یک کارگر دیگر که مدعی است کارگران مجبورند قراردادهای جدید را امضا کنند، در ارتباط با آنچه رخ داده؛ می گوید: شرایط به وجود آمده، قدرت و انگیزه کارگران را سلب کرده است؛ به هر دلیل و بهانه‌ای که این کار را انجام داده باشند، برای ما کارگران پذیرفتنی نیست؛ باید مسئولان وزارت صمت و شرکت تهیه و تولید و در وهله بعد، نماینده  مجلس به موضوع ورود کنند و پاسخگوی کارگران باشند.

نگرانیها بابت آینده
حال کارگران پیمانکاری فلات مرکزی  می پرسند چه زمانی طرح طبقه بندی وعده داده شده، اجرایی خواهد شد؛ حقوق های ما از این ماه کم شده، آیا طرح طبقه بندی  تدوین، پیاده و اجرا می شود؟
این کارگران می گویند ما برای دریافتی خود برنامه ریزی داشته‌ایم حال چگونه بخشی از هزینه های زندگی را جبران کنیم؛ مگر معیشت خانواده، این چیزها را می فهمد؟!

در این شرایط، کارگران پیمانکاری مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران  به نظر می رسد هیچ راهی ندارند جز اینکه در انتظار اجرای طرح طبقه بندی بمانند و نگران باشند که آیا با اجرای این طرح در زمانی نامشخص، دریافتی شان به قبل از این اصلاحات اخیر برمی گردد یا نه؛ لازم به گفتن نیست که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، یکی از اصلی ترین مطالبات کارگران پیمانکاری است؛ مطالبه ای که علیرغم کنشگری های بسیار و درخواست‌های مکرر، هنوز اجرایی نشده است.

  1. فلات

    باسلام خدمت دوست عزیز که مطلب ارسال نموده اید.
    به عرض شما میرسانم من خودم نیروی فلات مرکزی با حقوق متعادل هستم وشما که در جریان نیستید جناب مهندس رحیمی در تلاش بودند تا همسان سازی صورت بگیرد ونیروها در یک حد واندازه باشد وبا طرح سوابق بیمه افزایش حقوق صورت پذیرد که متاسفانه تعدادی از همکاران که واقعا بیشعور بودند با ارسال نامه به تهران واعتراض در این خصوص مشکل ساز شدند هرچند ما دل خوشی از ریس امور اداری جناب منصور امیری سیمکوئی فرزند غلامرضا نداریم که نتوانست از حقوق ما دفاع کند .ولی نباید زحمات مدیریت مجتمع را نادیده گرفت. صبور باشیم وبگذاریم ایشان نسبت به این جریانات کار خودشان را انجام دهند.مگر آخرسال به نحو احسنت مزایا شما را واریز نکردند.پس صبور باشید. انشاا… با عوض شدن مسئول ادادری جناب منصور امیری مشکلات ادارای ما بعد از ۱۲ سال حل شود .

  2. فلاتیها

    با سلام
    کل متن خبری که گذاشتین اشتباه است لطفا قبل از درج هر مطلبی در سایت فقط و فقط کمی تحقیق نمایید . با تشکر

  3. کارمند فلات

    واقعا چرا باید در سیستم فلات … باشه
    چرا باید مدیری برای اداری انتخاب بشه که به هیچ اصولی پایبند نیست

    همین شخص امیری مخالف صد در صدی در زمان مرشدزاده بود برای شورای کارگری

    چرا باید شخصی انتخاب بشه که … کننده هست

    مهندس حمید رحیمی ، دو مدیر … در سیستم ت هست ایمنی و اداری

    ایمنی که غیر بومی هست
    اداری هم که اصلا هیچ کسی ازش راضی نی

    هر دو را .. کن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *