مدیر عامل سنگ آهن از ادامه بارگیری سنگ از مجموعه A معدن ناریگان خبر داد همان که نوشتیم از سنگ آهن بوده و ادامه بارگیری هم از همان سنگهای استخراج شده قبلی سنگ آهن هست. اما بخش B معدن که جزء معادن پرتو زاست کلا در اختیار انرژی اتمی است و اختیار آن هم با سنگ آهن نیست‌.
برخی افراد که در حال حمایت ضمنی هستند از مخالفان اصلی تاسیس کارخانه آگلومراسیون در بافق بودند چرا که بعد از کارخانه آگلومراسیون کوره بلند دیده شده بود و ایشان از گذشته تا همین امروز با تاسیس فولاد در بافق مخالفند. زیاد آرمانی بودن هم در شرایط فعلی کاری را از پیش نمی برد که برخی مواقع از ایده آل های ما سوء استفاده خواهد شد.
در حال حاضر در معدن اورانیوم ساغند نیز در دو بخش زیرزمینی و روباز انرژی اتمی در حال استخراج و برداشت است و هر دو معدن ناریگان و ساغند هم خدا را شکر در یک استان هستند و کاملا ساز و کار مشابهی دارند و آنجا هم ذخایر آهن غالب است و کانی اورانیوم یک کانی ثانویه برای معدن محسوب می شود.
مثال واضح بزنیم ما بنا بر تفکرات ایده آلی که داریم در بافق با احداث آگلومره و فولاد به شدت مخالفت می کنیم که آب نداریم اما ما قادریم جلوی رشد قارچ گونه فولاد در اردکان را بگیریم؟ آیا فولاد میبد به دولت برنگشته و راه اندازی نمی شود؟ آیا فولاد ابرکوه تعطیل خواهد شد؟ آیا فولاد اشکذر قرار است کار نکند؟ اما در مقوله معدن ناریگان برعکس است ما بنا به ایده آل های خود بگوئیم این معدن به یک شرکت معدنی برای استخراج واگذار شود ولی آیا معدن چادرملو که بیشتر از سنگ آهن نیاز به خوراک دارد نسبت به گرفتن معدن اورانیوم ساغند از انرژی اتمی اقدام‌ خواهد کرد؟
ناگفته نماند هنوز دیر زمانی نیست که بحث تغییر کاربری کارخانه آگلومراسیون مطرح شده و کل تولید دیده شده در سنگ آهن در برنامه سال جاری ۲۰۰ هزار تن آگلومره هست یعنی برای چند سال تا طرح غالب تولید گندله در کارخانه آگلومراسیون به نتیجه برسد زیر یک میلیون تن سنگ نیاز است البته اگر کارخانه کار کند و مشتری نیز که یکی از علل اصلی تعطیلی کارخانه بوده باشد.
فلاح مبارکه گفته “با مذاکرات نماینده مردم و استاندار، ایمیدور اعلام کرده هر کسی بخواهد بهره برداری از شیطور را داشته باشد مکلف است با سنگ آهن مرکزی در زمینه تامین خوراک بر اساس ماده ۳۷ آیین نامه قانون معادن همکاری کند (در صورتی کارخانجات منطقه ظرفیت خالی داشته باشند تمامی بهره برداران اولویت بهره برداری از سنگ آهن منطقه با آن کارخانه ها است) در این راستا ایمیدرو این قول را داده تا این هماهنگی صورت گیرد.”
اینجا جان کلام حرف ماست که می گوییم دولت (ایمیدرو، تهیه و تولید و فلات) سالها در حال تخلف هستند و نماینده و استاندار باید به ایمیدرو بگویند شما که لالایی بلدید چرا خودتان خوابتان نمی برد؟ چرا سالها سرمایه مملکت، سهام و پول بازنشستگان فولاد را به باد دادید و دو کارخانه سنگ آهن را به تعطیلی کشاندید؟ چرا چاه گز، لکه سیاه و زاغیا را به شرکت سنگ‌ آهن واگذار نمی کنید و آنجا در حال رقابت با بخش خصوصی، به روز سیاه نشاندن آن، موازی کاری و خام فروشی هستید؟ دولت، ایمیدرو، تهیه و تولید و فلات مرکزی مکلفند با سنگ آهن مرکزی در زمینه تامین خوراک بر اساس ماده ۳۷ آیین نامه قانون معادن همکاری کنند و برابر با این قانون باید بخش خالی سنگ آهن مرکزی را پر کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *