- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

سند توسعه بهداشت و درمان شهرستان و چشم انداز ۱۴۰۴ بافق چقدر محقق شده است؟! / جایگاه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ درمان بافق کجاست؟!

به تازگی امام جمعه میبد از اجرایی شدن سند توسعه این شهرستان سخن گفته و تاکید کرده که میبد باید به قطب پزشکی تبدیل شود اما سند توسعه شهرستان بافق در بخش بهداشت و درمان و چشم انداز ۱۴۰۴ تاکنون چقدر محقق شده است؟ در سند چشم انداز شهرستان حوزه بهداشت و درمان ما باید به کجا برسیم؟ چه تجهیزاتی باید در بافق داشته باشیم و متخصصان مورد نیاز منطقه چند نفر و باید از کجا تامین شوند؟ فعلا که خبرهای بد حاکی از عملکرد ضعیف در این حوزه دارد، از دست دادن دکتر توانا بعد از ۲۰ سال خدمت صادقانه و کوتاهی در پیگیری دستگاه ام آر آی و سقوط بیمارستان بافق از درجه یک به درجه دو نشان از آینده ای درخشان ندارد.
برای دستگاه ام آر آی بیمارستان بافق با دکتر دانشی تماس گرفتیم، وی گفت: اینکار پروسه زمانی دراز مدت دارد و فعلا فقط موافقت اولیه از وزارت خانه را گرفته ایم. مجوزش از کمیسیون ماده ۲۰ وزارت گرفته شده و در مرحله بعدی تایید مکان و نقشه ها هست که رئیس بیمارستان در حال پیگیری هستند که زود تر نقشه ها تایید شود و همچنین مکان دستگاه تا به کمیسیون ماده ۲۰ ارسال شود. البته این کارها باید سرعت بیشتری داشته باشد.
دانشی در خصوص تنزل درجه بیمارستان بافق از یک به درجه دو اذعان داشت: بله از نظر درجه اعتبار بخشی امسال درجه اعتبار بخشی بیمارستان دو شده ولی غیر از شهرستان بافق شهرستانهای دیگر استان هم تنزل درجه را داشته اند و هنوز هم این پروسه به اتمام نرسیده است، به این روند اعتراض کرده ایم که مجددا باید بیایند و اعتبار بخشی انجام دهند و انشالله بعد از اینکه مجدد اعتبارسنجی انجام شد درجه نهایی بیمارستان مشخص خواهد شد که امیدواریم که بیمارستان به درجه یک برگردد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق در رابطه با کارهایی که در بخش درمان انجام شده تصریح کرد: جذب متخصصین در بیمارستان از جمله ارتوپدی، قلب و گوش و حلق و بینی صورت گرفته، ساخت منزل و اسکان پزشکان متخصص انجام شده و ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی که در پایان راه است و راه اندازی اتاق عمل ارتوپدی و توسعه آزمایشگاه، اینها کار هایی است که در راستای سند چشم انداز انجام شده ولی خب جای کار هنوز در بیمارستان زیاد هست، منجمله همین خرید و نصب ام آر آی و سایر کارهایی که باید هر چه سریعتر انجام بدهیم تا به لحاظ جذب بیمار از سایر شهرستانها بتوانیم در منطقه حرف اول را بزنیم. با مدیر بیمارستان صحبت کنید تا توضیحات لازم و بیشتر را به شما بدهند.
داستان دستگاه ام آر آی وقتی جالب تر می شود که قائمی مدیر داخلی بیمارستان بافق به خبرنگار ما گفت: ما در حال حرکت به صورت چراغ خاموش بودیم که در این قضیه برای ما سنگ اندازی نکنند اما با رسانه ای شدن این خبر کار ما کمی مشکل شده است!! چون دیگر شهرستانها هم بصدا در می آمدند و همانطور که می دانید به این راحتی این مجوز به شهرستان داده نمی شود!! وی با کمال تعجب در ادامه گفته است برای تامین این دستگاه در ابتدا با همکاری و پشتکار آقای صباغیان در مرحله اول موافقت اصولی از وزارتخانه را گرفتیم نه مجوز و خدا می داند کم کاری نشده فقط این کار زمان بر هست و به این آسانی نیست و همراه با هزینه بالا و پروسه زمانی طولانی است.
قائمی در ادامه اذعان داشته که طی تماسی که من با خیری در بافق داشتم قرار به کمک برای تهیه این دستگاه شد که هنوز هیچ حرکتی نشده است و بعد از خرید هم تامین نیروی متخصص و مکان برای نصب نیز باید در نظر گرفته شود که همین موافقتها هم کار دشواری است. مدیر بیمارستان ادامه داد همانطور که میدانید ساختمان بیمارستان قدیمی هست و منتظر جواب از دفتر فنی هستیم که محل دستگاه در ساختمان فعلی باشد یا ساختمان جدیدی برای آن در نظر بگیریم؟ و در پایان نیز گفته که بعنوان یک بافقی تمام تلاش خودم را انجام میدهم که خدای نکرده حقی از بافق ضایع نشود.
خب از صحبتهای مدیر داخلی بیمارستان متوجه شدیم که مجوز با موافقت اصولی تفاوت دارد و هنوز مجوزی اخذ نشده و ممکن است آن موافقت اصولی که معلوم نیست چه خاصیتی دارد با اعتراض دیگر شهرستانها که اکثرا یا مثل یزد و اردکان و میبد این دستگاه را دارند یا با وجود نزدیکی به استان مثل تفت یا ابرکوه که موافقت اصولی آن گرفته شده در حال خرید هستند منتفی شود و مجوز به بافق ندهند. نکته جالب تر تماس وی با خیر برای تامین مالی خرید این تجهیز بود که در نوع موافقت اصولی و مجوز خرید این دستگاه و فهم ما کمی اخلال ایجاد کرد که اگر قرار باشد پولش را خیر بدهد و ساختمان و نیرو را هم پیگیری کنیم پس این موافقت اصولی یا مجوز بعدی دیگر چه صیغه ای است؟
لازم به ذکر است همزمان با بافق موافقت اصولی برای خرید دستگاه ام آر آی جهت بیمارستان ابرکوه توسط صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی گرفته شده است.
ناگفته پیداست لازم است روند ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابی بافق سرعت بیشتری به خود گرفته و حتما در چند ماه آینده به بهره برداری برسد چرا که اگر ساختمان تمام شده بود به نظر می رسد نه مشکل مکان برای ام آر آی بود و نه تنزل درجه بیمارستان اتفاق می افتاد.
تهیه گزارش: دهستانی، خبرنگار عصر بافق