عصر بافق قصد دارد هر هفته یک نفر نویسنده بافقی را به همراه کتاب یا کتابهای تالیف شده وی به همراه مختصر توضیحی کوتاه از این کتابها به مردم بافق و علاقه مندان معرفی کند و در اولین قدم سراغ سید محمد میرسلیمانی بافقی رفتیم. قسمت دوم

عصر: کمی از سوابق و فعالیت های ادبی و هنریتان برایمان بگویید ؟ و آیا غیر از شعر به کارهای هنری دیگری هم می پردازید؟
میرسلیمانی: در بافق انجمن شعر و ادب یاس را بنیانگزاری کردم و سالیانی چند جلسات مستمری با شعرای بافقی در منازل داشتیم ولی در مشهد نتوانستم ادامه دهم و صرفا در دنیای مجازی و سامانه ها فعالیت داشتم. در نوجوانی تئاتر کار میکردم ولی زیباترین و دوست داشتنی ترین کار برایم پژوهش های میدانی و کتابخانه ای است که اصلا برایم خسته کننده نیست.

عصر: تصمیم به نوشتن کتاب از کی بود؟
میرسلیمانی: از دوران دبیرستان می نوشتم و گاهی هم در صبحگاه دبیرستان اونها را می خواندم. در مقطعی بنابر توصیه آقای مدرسی عزیز، خاطرات روزانه ام را هرشب بر پشت بسته ای از تراکت های تبلیغاتی می نوشتم  و افسوس می خورم که در دوران دانشجویی با بهسازی خانه اونها گم شدن. از همون دوران دبیرستان شروع به گرد آوری آداب و رسوم مردم بافق، واژه ها با گویش بافقی و نیز مطالب شفاهی بزرگان در مورد تاریخ بافق و امامزاده عبدالله ع نمودم که البته چون مستند نیست در کتاب ها نیاوردم ولی همشونو دارم.

عصر: علت این علاقه و عرق به بافق؟
میرسلیمانی: خب تمام کودکی و نوجوانی ام در بافق گذشته. همانند خیلی از افراد کنجکاو بودم که بدونم جایگاه این خاک و بوم در گستره تاریخ و فرهنگ ایران و جهان کجاست؟ چه رتبه ای داره؟ سرآغاز آبادانیش از کی بوده و یا حداقل خاندان بنده از کی به این  وادی پا گذاشتن و چگونه اومدن؟ البته به نتیجه متقنی نرسیدم ولی تا اونجایی که اسناد موجود یاری کرده پاسخ هایی گرفته ام اگرچه هنوز ابهامات زیادی در مورد تاریخ بافق وجود داره. بنا بر باورم ،سال ها از آب ، خاک ، آفتاب  و دانش و خرد آموزگاران بافقی  بهره بردم و باید ادای دین به مردم بافق می کردم لذا گوشه ای از آنچه مغفول مونده بود را بدست گرفتم و به نوشتن رو آوردم. از طرفی، تبعیض و کم لطفی هایی که در حق مردم نجیب و فرهیخته بافق می بینم برایم دردآور است بنابر این تا توان است و مانعی نیست مطالبات مردمی را فریاد خواهم زد. خاک و آفتاب بافق دوستداشتنی و فراموش ناشدنی است.

عصر: انگیزه نوشتن کتاب در مورد بافق از کجاست؟
میرسلیمانی: اصلی ترین انگیزه بنده علاقه به بافق بود. وقتی در دریایی از شخصیت های درجه اول علمی و حکومی و نظامی و عرفانی و دینی از بافق سه ،چهار هزار نفره غرق شدم و متوجه شدم که ۹۰ درصد همشهریانم اونهارو نمی شناسن بر نوشتن ،معرفی و انتشار این بزرگان جسور تر و مصر تر شدم. بارها گفته ام این خطه کوچک جغرافیایی و این همه فرهیخته و مشاهیر مایه شگفت و فخر فروشی است .  

عصر: از کتاب های منتشره تون بگین ؟
میرسلیمانی: کتاب هایی که منتشر کردم عبارتند از:
بررسی تطبیقی گمرک مسافری ایران بر اساس الحاقیه شورای بین المللی گمرکی بروکسل، چاپ گمرک ایران سال ۱۳۷۰ خ؛ سازمان‌های بین المللی گمرکی، چاپ گمرک ایران سال ۱۳۷۱ خ؛ زندگی نامه و آثار وحشی بافقی، روزنامه کیهان؛ اصطلاحات محلی با گویش بافقی (چاپ نشده)؛ واژگان و آداب و رسوم بافق (چاپ نشده)؛ دیوان ناجی بافقی ـ یزد ـ نشر مفاخر سال ۱۳۸۱ خ؛ مفاخر بافق ـ یزد ـ نشر مفاخر سال ۱۳۸۴ خ؛ مشاهیر بافق _قم _نشرباران عشق سال ۱۳۹۷ خ

عصر: در مورد تالیفات کمی توضیح دهید:
میرسلیمانی: در طول دو سالی که با گمرگ ایران همکاری داشتم دو عنوان کتاب تخصصی برای مرکز آموزش گمرگ ایران به سال های ۱۳۷۰ نوشتم که با تصویب معاونت برنامه ریزی گمرگ منتشر گردید و این اولین تالیفات بنده بود. 
اشعار مرحوم ناجی قبلا توسط مرحوم استاد آیت اللهی گردآوری شده بود ولی نایاب و با امکانات قدیمی چاپ شده بود که دوباره با هماهنگی تنها پسر آقای ناجی که پارسال به رحمت خدا رفتند و نیز کسب اجازه از مرحوم استاد آیت اللهی و اضافه نمودن بعضی ابیات تازه یافت شده با تصویر رنگی منتشر نمودم.
روزنامه کیهان در سال ۷۳ اقدام به انتشار ویژه مقالاتی در مورد وحشی بافقی نموده بود که سلسله وار منتشر می شد متوجه شدم از استان یزد کسی مطلبی ارسال نکرده که مقاله ای تهیه و ارسال کردم و اتفاقا با عنوان وحشی بافقی از زبان یکی از همشهریانش در دو یا سه قسمت منتشر شد.
در سال ۱۳۸۴ خورشیدی با ترغیب فرماندار وقت و مدیر کل اداره ارشاد اسلامی استان مجموعه فیش های گرد آوری شده از مفاخر وفات یافته و معاصرین بافق را که در طول ۱۵ سال گذشته کار کرده بودم را مرتب و برای انتشار آماده کردم. برای مشورت و راهنمایی، پیغامی به مرحوم دکتر ایرج افشار دادم که قصد  چنین کاری را دارم نظرشان را بفرمایند که ضمن استقبال و ترغیب بنده پیشنهاد دادند که بزرگان در گذشته را منتشر کنید و معاصرین را دست نگه دارید. بنده هم احترام گذاشته و درگذشتگان از مفاخر بافقی را با معرفی ۲۱۶ تن آماده انتشار کردم و پس از تصویب شورای پژوهشی اداره کل ارشاد استان به عنوان سند پژوهشی توسط اداره محترم ارشاد استان با معرفی ۲۱۶ نفر از مفاخر بافق منتشر گردید.   
۱۳ سال بعد با عنایت به گذشت زمان احساس کردم خیلی از نخبگان و مدیران معاصر بافقی گمنام مانده و حتی بعضی از آنها که زندگی نامه ، فعالیت و مسولیتشون را سال ها پیش گرد آوری کرده بودم به رحمت خدا رفته اند و از سوی دیگر، طی این ۱۳ سال مفاخر تازه یافت شده ای (۴۶ نفر) از گلستان دانش، خرد و هنر بافق به دست آورده ام، بنابر این تصمیم به انتشار کامل مطالب با رویکرد جدیدی گرفتم و نام اون را مشاهیر بافق گذاشتم که مشتمل بر دو قسمت است : بخش اول مشاهیر وفات یافته که ۲۴۱ نفرند و بخش دوم معاصرین  که ۱۷۰ نفر که جمعا ۴۱۱ نفر می شوند. از این مجموعه ۴۱۱ نفر مفاخر بافقی، ۷۸ نفر خوشنویس، نقاش و هنرمند ، ۱۳۵ نفر شاعر، ۲۷۸ نفر از علما، دانشمندان، اساتید دانشگاه و پزشکان متخصص ، ۱۵۵ نفر از مدیران استانی و کشوری، حاکمان، فرماندهان نظامی و نیکوکاران هستند. البته این آمار تا سال های ۱۳۹۵ خورشیدی است و حتما نیاز به بروز رسانی و افزوده شدن بزرگان دیگریست که به جمع مشاهیر پیوسته و یا اسناد و مدارکشون به تازگی به دستم رسیده یا در لابلای اوراق کتابخانه های ایران و جهان  رونمایی شده است. 
ادامه دارد…

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *