- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

در داستان کرونا دیواری کوتاه تر از اصناف ندیدیم

خبری خواندیم که ۸ واحد صنفی بر اثر تخلفات از محدودیتهای کرونایی پلمپ شد و این خبر توسط یکی از اعضای هیات رئیسه اصناف در گروهها پخش می شد و اداره صمت نیز به عنوان پدر اصناف به شدت پیگیر برخورد با متخلفان و پلمپ محل کسب و کار آنان است. این در حالی است که به جز محدودیتهای تردد افراد ‌که نیر‌وی انتظامی جریمه می کند و ایجاد محدودیت شدید برای اصناف آن هم صنفهایی که شاید در روز در این شرایط سخت اقتصادی خیلی مشتری هم نداشته باشند در دیگر ادارات، بانکها، شرکتها و معادن و حتی فروشگاههای بزرگ‌ و شلوغ خیلی خبری از محدودیت نیست و حتی محدودیت های سابق نیز مانند حضور نیروی کمتر در محل کار و کار به صورت دورکاری اعمال نمی شود. حتی نماز جمعه این هفته نیز برگزار شد.
ما از طرف قشری از اصناف برای عدم پیگیری این موضوع و عدم دفاع از اصناف که در حال له شدن و از بین رفتن هستند توبیخ شدیم که چرا حرف دل کسبه و بازاریها را نمی زنید؟ الان بیش از یکسال است که کسب و کارها خصوصا در شهرهای کوچکی مثل بافق (شهرهای بزرگ کسب و کارها اکثرا شبها تعطیل بوده) دچار آشفتگی، بی نظمی و سردرگمی شده و آمران بدون در نظر گرفتن کسبه ای که از این محل کسب روزی می کنند دیواری کوتاه تر از اینان نیافته اند و جالب تر اینکه اداره صمت و اتاق اصناف نه تنها اعتراض علنی نمی کنند بلکه همراهی نیز می کنند.
قصد ما از نوشتن این متن بیشتر دعوت مسئولین به رعایت عدالت و دوری از کارهای بیهوده ای که بدون برنامه ریزی و بدون در نظر گرفتن شرایط انجام می دهند بوده تا فشار بیخود به روی قشر خاصی از جامعه وارد نشود. وقتی می گوییم فشار بیخود یعنی اینکه اگر اصناف را کامل و ۲۴ ساعت تعطیل کنید و در ساعت کار بانکها، شرکتها و معادن تغییری ایجاد نشود واقعا در مهار کرونا موفق خواهیم بود؟ اگر تعطیلی است برای همه باشد و اگر فعالیت با رعایت پروتکل بهداشتی است آن هم برای همه باشد. ظاهرا دوستان تصمیم گیر و مسئولان بعضا بی درد خبری از اوضاع بازار، رکود بی سابقه و اجاره های سرسام آور ندارند که تا تقی به توقی می خورد دستشان روی کلید تعطیلی اصناف است؟
از طرف دیگر چه موارد حمایت یا پشتیبانی برای این قشر آسیب دیده در نظر گرفته شده است؟ سازمان بنیاد مستضعفان و برخی سازمان های دیگر اجاره فروردین ماه تمام هتل و مغازه های خودشان را معاف کرده اند، آیا در این اوضاع کرونایی و تعطیلی های اجباری مثلا اوقاف بافق نمی تواند اجاره مغازه های خود را برای یک یا چند ماه معاف کند؟ آیا اداره صنعت معدن و تجارت هیچگونه تسهیلاتی برای اصناف آسیب دیده و ضعیف تر در نظر گرفته است؟ آیا آنهایی که صاحب مغازه هستند و موجرند هیچ این وضعیت کسبه و مستاجر خود را در نظر می گیرند؟