گفتگوی عصر بافق با محسن شریعتی بافقی از هنرمندان و ادب دوستان شهرستان و موسس کافه کتاب پژواک را در زیر می خوانید:
عصر: سلام خودتان را معرفی کنید رشته تحصیلی شما چیست و اکنون به چه کاری مشغول هستید؟
شریعتی: درود و عرض ادب و ارادت و محضر شما خوبان و مردم شریف شهرستان عزیزمان بافق، اینجانب محسن شریعتی بافقی هستم و تاکنون ۲۱ بهار تابستان پاییز و زمستان را پشت سر گذاشته ام. در حال حاضر دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی می باشم و علاوه بر تحصیل به صورت پاره وقت در فروشگاه کامپیوتری مشغول به کار هستم.

عصر: علاقه شما به کارهای هنری خصوصا ادبیات و شعر از کجا و چه سنی آغاز شد؟
شریعتی: شروع علاقمندی بنده به ادبیات برمی‌گردد به سال هایی که هنوز نوجوانی ۱۰،۱۱ ساله بودم و چون کتابخانه امیرکبیر (اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) روبروی خانه پدر بزرگم بود با انجمن بزرگ شعر و ادب وحشی بافقی آشنا شدم و شرکت در جلسات ادبی که در شهر برگزار می‌شد (حافظ خوانی، مثنوی خوانی و…) زمینه را برایم فراهم کرد که بیش از پیش به سمت ادبیات روی آوردم.

عصر: آیا خودتان این مسیر را تا به اینجا ادامه دادید یا کسی شما را تشویق کرده است؟
شریعتی: در وهله اول بایستی بگویم که هنوز به جایی نرسیدم، اما تمام موفقیت هایم را بی شک مدیون و مرهون حمایت‌های خانواده عزیزم ،تشویق و همراهی اساتید بزرگوارم و همچنین همدلی و همکاری دوستان عزیزم هستم و تمامی کم و کسری ها از کم‌کاری بنده می باشد.

عصر: از سوابق خودتان بیشتر بگویید:
شریعتی: با عنایت پروردگار فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی خود را از سال ۹۰ در گروه هنری رسالت بافق ، شروع کردم و تا کنون در زمینه‌های ادبیات ،نمایش و موسیقی فعالیت‌هایی داشتم که گوشه‌ای از مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:
١: انتخاب به عنوان جوان برتر در زمینه های نمایشی، ادبی و موسیقی در سال ٩۶ در شهرستان بافق.
٢: تاسیس انجمن ادبی پژواک در سال ٩٧ و انتخاب به عنوان انجمن برتر در بین دیگر انجمن های ادبی و هنری شهرستان بافق در سال ۹۸.
۳: حضور در مجمع انجمن های ادبی کشور و تقدیر به عنوان جوان ترین دبیر انجمن ادبی کشور .
۴: تقدیر از انجمن پژواک در مجمع انجمن های ادبی استان یزد.
۵: عضو انجمن هنرهای نمایشی بافق در دو دوره پیاپی در سمت های روابط عمومی و مسول امور مالی.
۶: انتخاب اینجانب به عنوان دبیر اجرایی اولین جشنواره نمایش شهرستانی نخل و آفتاب بافق در سال ۹۸.
۷: شرکت در دوره های آموزشی متفاوت نزد اساتید به نام و بزرگ کشور همانند (نصرالله مدقالچی، حسین رضایی نیا، غلامحسین ابراهیم دینانی، یوسفعلی میرشکاک، بهاءالدین خرمشاهی و…)

عصر: در حال حاضر در چه رشته هایی فعالیت دارید و قرار است در چه رشته خاصی فعالیت هنری خود را ادامه دهید؟
شریعتی: رشته ای که به صورت علمی و حرفه‌ای در صدد فراگرفتن آن هستم گویندگی و اجرا می باشد اما به دلیل علاقه ام به نفس هنر سعی دارم در زمینه هایی که احساس می کنم می توانم گامی مثبت در آن بردارم فعالیت داشته باشم مانند (ادبیات و شعر، موسیقی، نمایش) و تا حد وسع و توان به انجمن ها و هنرمندان هنرهای هفت گانه دیگر کمک کنم.

عصر: ایده کافه کتاب در چنین فضایی برای شما از کجا و چگونه شکل گرفت؟
شریعتی: از کودکی علاقه خاصی به شعر و ادبیات و هنر داشتم و سالها بود که در بین اهالی شعر و ادب شهرستان بافق کسب فیض می کردم و طی این سالیان با توجه به پتانسیل هایی که ناخواسته به دلیل عدم سازماندهی و کمبود فضاهای ادبی و هنری رفته رفته کمرنگ و در نهایت چشمه ذوقشان خشک می‌شد بر آن شدم تا محفلی فراهم آورم که شاید توانسته باشم خدمتی در این راستا انجام بدهم .
سرانجام مجموعه کافه کتاب پژواک در سال ۱۳۹۷ با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بافق با اخذ مجوز رسمی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی کشور به عنوان انجمن ادبی شروع به کار کرد.

عصر: پژواک به کمک چه کسانی تاسیس شد و تا این لحظه چند عضو فعال دارید؟
شریعتی: ابتدای امر با پیشنهاد روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بافق در محل هنرسرای این مجموعه که سالها بود فعالیتی در آن جریان داشت شروع به کار کردیم و قطعا در ادامه مسیر کمک و حمایت اساتید علم و هنر و فن ،دوستان علاقمند و مسئولین شهر موجب استمرار این اتفاق شد و تاکنون بالغ بر ۵٠ عضو فعال در این انجمن همکاری داشته اند.

عصر: لطفا برای علاقمندان بیشتر توضیح دهید که فعالیت های شما در پژواک چیست؟ به لحاظ هنری، فرهنگی و ادبی برنامه بلند مدت پژواک چیست؟
شریعتی: پژواک علاوه بر برگزاری جلسات ادبی هفتگی برگزاری مناسبت ها و بزرگداشت ها تمام تلاش خود را بر برگزاری کلاسهای آموزشی متمرکز کرده است که ان شاءالله در سال جاری شاهد اتفاقات محسوسی خواهیم بود.

عصر: شرایط حضور و شرکت در جلسات پژواک چیست؟
شریعتی: پژواک با روی گشاده مشتاق حضور تمامی اقشار جامعه می باشد و از همینجا انجمن پژواک از علاقه‌مندان به فعالیت‌ در رویدادهای فرهنگی و هنری دعوت به همکاری می‌نماید.

عصر: محل جدید پژواک کجاست؟
شریعتی: در حال حاضر مکان ثابتی در اختیار نداریم و سعی در برگزاری جلسات در مراکز فرهنگی سطح شهر داریم.
رشته ای برگردنم افکنده دوست
می کشد آنجا که خاطرخواه اوست

عصر: آیا اسپانسر دارید؟ اگر نه هزینه های جاری این انجمن از کجا تامین می‌شود؟
شریعتی: اسپانسر همیشگی ما توکل بر خداوند متعال و تلاش بوده و هست. کجا شنیدید که در این شرایط که مشکلات معیشتی و فقر (فرهنگی ،اجتماعی) بیداد می‌کند کسی بر علم و ادب و هنر سرمایه گذاری بکند؟! تاکنون تمام فعالیت ها با کمک های شخصی و گاه نیز مبالغی اندک که با تلاش بسیار می توانستیم از ارگان‌های دولتی بگیریم برگزار شده است.

عصر: اگر اسپانسر داشته باشید تا چه حد امکان گسترش فعالیت هایتان وجود خواهد داشت؟ مسئولین شهرستان چه کمکی می توانند در جهت رونق بیشتر این انجمن فاخر انجام دهند؟
شریعتی: بدیهی و روشن است که حمایت های معنوی و مادی در پیشبرد اهداف و کیفیت عملکرد تاثیر بسزایی خواهد داشت اما چه بگویم که ناگفتنم بهتر است…

عصر: چرا نوجوانان و جوانان کمتر به شعر و ادب علاقه نشان می دهند؟ البته شرایط کمی تغییر کرده اما اصلا مطلوب نیست. چطور می توان جوانان و نوجوانان را به ادب و گنجینه ها از شعرا و ادبای سابق و فعلی علاقه مند کرد و برایشان جاذبه ایجاد نمود؟
اصلا فکر کردید این راهکارها چیست؟
شریعتی: برای پاسخ این پرسش به قسمتی از مقاله‌ ای از جناب ماریو بارگاس یوسا با عنوان (چرا ادبیات؟) اشاره میکنم: (ادبیات خوراک جان های ناخرسند و عاصی است. ادبیات برای آنان که به آنچه دارند خرسندند ،برای آنها که از زندگی بدان گونه که هست راضی هستند ،چیزی برای گفتن ندارد…)
حال باید در رابطه با اینکه چه راهی برای علاقه مند کردن هم‌سن و سال‌های بنده موثر است ، نشست و ساعت ها به مباحثه و گفت و گو پرداخت اما مهم ترین علت ها این است که با کمال تأسف از جانب متولیان فرهنگی شهر اقدامی با عزم راسخ صورت نپذیرفته و عدم زمینه سازی و پرداختن به مسائل کمی (آماری) موجب عدم رشد و شکوفایی در این خاک ادیب پرور شده است.

عصر: اداره ارشاد تا چه حد به این انجمن کمک فکری مادی و معنوی داده است؟
شریعتی: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان سه ارگان بسیار مهم و موثر در کشورمان هستند که از بد روزگار هر سه به فقیر ترین و بی اهمیت ترین ارگان های کشور بدل شده اند. ما نیز اگر از کمک‌های مادی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذریم، که خود در خرج و مخارج خود مانده است، الحق و الانصاف از لحاظ معنوی، مشاوره و کمک‌های فکری اتفاق موثری صورت پذیرفته شده است.

عصر: انجمن هایی مانند پژواک تا چه حد در شهرستان توانسته موثر واقع شود؟
شریعتی: در جهان هستی بی شک هیچ اقدامی بی تاثیر نخواهد بود حتی اگر یک نفر مخاطبان باشد .از پژواک که بگذریم در دو سال گذشته اتفاقات هنری و ادبی زیبا و موثری به دست انجمن های متفاوت در سطح شهر صورت گرفته که قطعاً تأثیرات آن را در آینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود.

عصر: اهداف و برنامه بلند مدت شما در زندگی چیست؟
شریعتی: زندگی یک امر غیر قابل پیش بینی است، پر از تلاطم ،هیجان و اتفاقات متفاوت. سعی می کنم واقع‌بینانه این لحظه ای که زنده هستم را زندگی کنم و آنچه به نظر درست می آید را انجام دهم و دَم را غنیمت بشمارم.

عصر: توصیه شما به علاقه مندان هنر و خصوصا ادبیات و شعر چیست؟
شریعتی: کوچک تر از آنی هستم که بخواهم به کسی توصیه بکنم اما به عنوان یک دوست و برادر کوچکتر از تمامی علاقه‌مندان خواهش می کنم که بی دلیل و علم، قدم در این راه نگذارند، فرهنگ و هنر تفریح و سرگرمی نیست ،ما در قبال تمام اعمال و رفتارمان که در معرض دیدگان به نمایش می‌گذاریم مسئولیم و فهمیدن این مهم گام بزرگی در تحول فرهنگ و هنر کشور خواهد بود.

عصر: و حرف آخر؟
شریعتی: زین چراغ معرفت کامروز اندر دست ماست
شاهراه سعی و اقلیم سعادت روشن است که البته نیازمند همت و همراهی تمامی اقشار جامعه است تا این درد مشترک ، درمان شود.
به امید روزگاری زیباتر
ارادتمند و خاک پای مردم و هنرمندان شریف بافق: محسن شریعتی بافقی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *