مصاحبه عصر بافق با محمد برزگری بافقی، پایه گذار اولین کمپ گردشگری کویری استان و موسس کمپ کویری کاراکال بافق را در زیر می خوانید.

عصر: خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟
برزگری: به نام خدا، محمد برزگری بافقی هستم

عصر: ایده اولیه کمپ و بحث گردشگری از کجا شکل گرفت؟
برزگری: همواره ریگهای روان و کویر بکر برای گردشگران جذاب بوده و این ایده مثل جرقه ای در ذهن ما شکل گرفت که نسبت به احداث کمپی با امکانات تفریحی اقدام کنیم که اینکار را به اتفاق اعضای خانواده در سال ۱۳۸۷ انجام دادیم و کمپ گردشگری تاسیس نمودیم.

عصر: چرا کاراکال خاص است؟
برزگری: به خاطر اینکه کاراکال اولین کمپ گردشگری دائمی استان یزد بود که پروانه فعالیت دارد و تمام کمپ های دیگر بعد از ما شروع به فعالیت نمودند که بعضی ها موقت و بعضی ها پروانه دائمی دارند. همچنین کویر منحصر بفرد بافق و ریگهای روان و زیباییهای دیگری که به جز بافق در جای دیگری وجود ندارد باعث شده که برند کاراکال در کشور جا بیفتد.

عصر: این کمپ یکبار اگر اشتباه نکنیم تغییر اسم داده است؟
برزگری: بله در ابتدا این کمپ به نام کمپ شهید برزگری بود که بواسطه همان دید نسبتا منفی که وجود دارد و بعضا حرفهای ناصحیح و ناجور مجبور شدیم به نام کمپ کاراکال تغییر نام دهیم. مثلا می گفتند به نام شهید و به کام شما و …

عصر: در کاراکال چقدر هزینه کردید؟
برزگری: خانواده ما تمام دارایی و بهترین دوران زندگی خود را صرف احداث این کمپ نمودند و سرمایه ای بالغ بر پنجاه میلیارد ریال هزینه نمودیم. ناگفته نماند که آسفالت جاده توسط فرمانداری و اداره راه و شبکه برق توسط میراث فرهنگی انجام شده است.

عصر: چرا کاراکال نتوانسته به حیات خود مثل دوران اوجی که داشته ادامه دهد؟
برزگری: متاسفانه کار گردشگری کویری تابستان به علت گرمی هوا تعطیل و تمام تورها فقط پنجشنبه ها به بافق می‌آمدند و چون درآمد مقطعی و هزینه نگهداری دائمی بود اصلا اقتصادی نبود. برای همین در سال ۱۳۹۸ اقدام به راه‌اندازی رستوران و اقامتگاه نمودیم تا بتوانیم هزینه‌های جاری را جبران کنیم.

عصر: پس چرا نتیجه نگرفتید؟
برزگری: درست در موقع اوج کار ما بود که متاسفانه مصوبه‌ شورای تامین که اصلا وجود نداشت در مورد ما اجرا کرده و اقدام به پلمپ کمپ نمودند. و حتی به تورهای گردشگری دستور دادند که به بافق نیایند و ما هم تمام تورهایی که در آن سه روز پذیرش کرده بودیم کنسل کردیم

عصر: آیا پیگیری نکردید که دلیل اینکار چه بوده است؟
برزگری: به ریاست شورای تامین مراجعه کردیم که ایشان فرمودند چنین مصوبه‌ای نبوده و من می گویم که پلمپ را فک کنند. اما مدتی گذشت و بواسطه وقفه ای که ایجاد شد دیگر دیر شده بود و تمام تورها به مقصد بافق کنسل و به کمپهای گردشگری یزد سرازیر شده بودند.

عصر: یعنی کرونا روی کار شما و وضعیت فعلی تاثیری نداشته؟
برزگری: پلمپ کمپ قبل از کرونا اتفاق افتاد و هنوز در شوک این تعطیلی بودیم که کرونا باعث ادامه تعطیلی شد و مجبور شدیم که نگهبان و آشپز را اخراج و درب کمپ را ببندیم و در این مدت با ترکیدن لوله آب کلی خسارت به ساختمان های محل پذیرایی و نمازخانه وارد شد.

عصر: بعدا چه اتفاقی افتاد؟
برزگری: اکنون کمپ به حالت مخروبه ای تبدیل شده است، ضمنا در نبود نگهبان مورد دستبرد واقع شده و تمام دوربین های حفاظتی و حافظه آنها و اکثر لوازم آشپزخانه و غیره را به سرقت بردند.

عصر: یعنی الان غیر فعال و کلا تعطیل است؟
برزگری: نه تعطیل کامل نیست و نیمه فعال و با کمترین امکانات فعالیت می کند.

عصر: به نظر شما راهکار چیست؟
برزگری: اکنون برای راه‌اندازی کامل مجموعه نیاز به حدود پانصد میلیون تومان می‌باشد که تقریبا برای ما مقرون به صرفه نیست چرا که بنده فکر میکنم دستهایی در پشت پرده می خواهند از رونق گردشگری بافق بکاهند یا حداقل کویر کاراکال را نابود کنند. چون این نام بر سر زبانها افتاده بود و اکثر مسافران به خاطر کویر کاراکال به بافق می آمدند.

عصر: الان که کمپ کاراکال غیرفعال یا نیمه فعال هست گردشگران کجا می روند؟ اصلا به بافق می آیند؟
برزگری: متاسفانه اکنون تورهای تهران اکثرا مسافران را به اسم کاراکال به کویرهای یزد می برند و کسی هم از ما دفاع نمی کند لذا اینجانب از مدیریت کمپ گردشگری کاراکال استعفا داده و اقوام دیگر اکنون به صورت نیمه فعال بدون پذیرایی و اقامت و نمازخانه کمپ کاراکال را راه‌اندازی نمودند.

عصر: توصیه شما به علاقه مندان بحث گردشگری در بافق چیست؟
برزگری: بنده به دیگر سرمایه گذاران توصیه می کنم هرگز در بافق در زمینه گردشگری فعالیت نکنید و سرمایه و عمر خود را بر باد ندهید. ضمنا بنده تعداد ۸۵ نفر از فعالین گردشگری استانهای دیگر را به بافق دعوت نموده و به همت حاج آقا علمدار کلی هزینه نمودیم و گروه توسعه گردشگری تشکیل دادیم و سه شبانه روز میهمان یزد بودیم و از آنجا توسط شورای شهر نوش آباد دعوت شدیم که ۷۵ نفر رفتیم و دو روز سمینار برگزار کردیم و بلافاصله توسط شورای شهر و فرماندار فهرج کرمان دعوت شدیم و آنجا نیز سمینار تشکیل داده و کلی مسیرهای گردشگری تعریف نمودیم که می توانست باعث رونق شهر بافق شده و تعداد زیادی افراد مشغول به کار شوند همانطور که در شهر نوش آباد و فهرج اقدام شد. ولی تمام رشته‌های ما در بافق پنبه شد.

عصر: مسئولان چه کاری باید برای شما انجام دهند؟
برزگری: تا نگاه مسئولین به همین منوال به گردشگری باشد باید فاتحه گردشگری بافق را خواند و ما به بیچارگی خود بسوزیم که عمر خود را و سرمایه خود را در این راه هدر دادیم. و اکنون منتظریم چه کسی خسارت ما را می دهد، مسئولیت این همه خسارت وارد شده بعهده کیست؟ آیا یک نفر بوده یا افرادی بودند که ما نمی دانیم؟

  1. ناشناس

    وجود جوانانی فعال و باانگیزه وبکر بودن منطقه دو مزیت کمپ کارکال میباشد که متاسفانه مطابق با واقعیات گفته شده توسط آقای برزگری به این روز نشسته .ایکاش زودتر در دولت جدید و مدیریت جدید میراث و همت والای اهالی صادق آباد دوباره شاهد شکوفایی کاراکال بافق و شن و شادن و اماکن گردشگری بافق باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *