کار خوب را نمی توان ندید و چشمها را بروی آن بست، اما اگر عیبها را می بینیم و برای بهبود کار و حرکت رو به جلو نقد منصفانه می کنیم نباید اساس و اصل کار را منکر شویم و زیر سوال ببریم.
حرکت خوب و قابل تقدیر اهدای کتاب به همراه بسته های جوایز دانش آموزان توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در سال گذشته، اهدای کتاب در دید و بازدید نوروزی توسط مدیر عامل این شرکت به کارکنان در سال جاری، راه اندازی کارناوال شادی و فعال شدن رادیو جوان و حمایت از این کار حرکات بسیار خوب فرهنگی بود که در شروع انتقاداتی به آن وارد شد اما اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم و پیش داوری ها را کنار بگذاریم بطن و ماهیت کار در جهت ایجاد فرهنگ کتاب خوانی و ارزش نهادن به جایگاه کتاب و مطالعه در بین قشرهای مختلف دانش آموز همچنین کارکنان سنگ آهن که در حال حاضر کم رنگ بوده و بیشتر باید در این زمینه کار شود، راه اندازی کارناوال شادی در ایام تعطیلات با توجه به نیاز شدید مردم به شادی در شرایط سخت معیشتی و بیماری کرونا و شروع به کار رادیو جوان در بافق توسط شهرداری که از نشانه های توسعه یک شهرستان است همگی کارهای پسندیده ای بود اما نقاط ضعفی نیز به همراه داشت که طبیعی است.
بیاییم بپذیریم که شروع هر کاری خصوصا ورود به امور فرهنگی از ظرافتها و حساسیتهای خاص خود برخوردار است و باید ورود به این عرصه هوشمندانه تر صورت گیرد تا انتقادها نیز کمتر متوجه این امور گردد. به مسئولان امر که قطعا دغدغه فرهنگی داشته اند توصیه می کنیم انتقادها را با روی باز بپذیرند و آنها را تجزیه و تحلیل کنند، از اساتید فن در شهرستان استفاده کنند و مشاوره بگیرند تا هر بار و در تکرارهای بعدی کار بهتری را ارائه دهند و رضایت بالاتری را رقم بزنند‌.
اما به منتقدین باید گفت که “سفره نیفتاده یک عیب دارد سفره افتاده هزار عیب” و اینکه انداختن سفره خود جسارت می خواهد که خیلی از مدیران نداشتند، ندارند و نخواهند داشت و به راحتی سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند و قاعدتا هیچ نقدی هم به آنها وارد نیست. اما موضوع مهمتر اینکه ما در هر عرصه ای باید دارای ایده باشیم و حرکت کنیم. اینکه در کار خود منفعل باشیم و انتظار داشته باشیم هیچ کس دیگری نیز از این ظرفیت شهرستان استفاده نکند و حرکتی صورت ندهد نیز بجا نیست. بیایید بپذیریم اگر تصمیم نگیریم، از انفعال خارج نشویم و حرکت نکنیم برایمان تصمیم می گیرند و بعدا حرکتمان نیز می دهند و قطعا جای ما تا ابد خالی نخواهد ماند.
اما نقد وارد به سنگ آهن در انتخاب نوع کتابها بود که می توانست وطنی باشد و چه بهتر که اصلا کتاب بومی انتخاب می شد یعنی از کتابهای نویسندگان قابِلِ بافقی که در زمینه های مختلف دست به قلم شده اند و دود چراغ خورده اند بیشتر استفاده کنیم. ایرادی هم ندارد که کلا از کتابهای بافقیها که از قرار، تنوع زیادی هم دارد استفاده کنیم. از مدیرعامل سنگ آهن می خواهیم لطفا نقدها را بپذیرید ولی سعی نکنید صورت مسئله را پاک کنید و عطای اهدای کتاب را به لقایش ببخشید، روابط عمومی سنگ آهن قاعدتا باید لیست نویسنده های بافقی و کتابهای تالیف شده آنها را داشته باشد و اگر بتوانید منبعد از کتابهای بومی استفاده کنید کار پسندیده ای است که با این کار در واقع با یک تیر سه نشان را زده اید. ضمن اینکه کار فرهنگی می کنید و در راستای فرهنگ کتابخوانی قدم برمی دارید از نویسندگان بومی و وطنی نیز حمایت کرده و انتقادها را نیز به خود به شدت کاهش می دهید.
اما در مقوله دو حرکت خوب شهردار و مدیر روابط عمومی شهرداری در برگزاری کارناوال شادی نقد به عدم دعوت از هنرمندان بافقی نبود که اینکار انجام شده بود و بعدا سراغ استان رفته بودند. نقد وارده به روش اجرا، استفاده از کاراکترهای خاص و سطحی بودن کار بود که بیشتر به گروه مرکز استان برمی گشت که می تواند در کارهای بعدی به آنها دیکته شود تا کاری عمیق تر با مفاهیم بهتر را ارائه دهند. البته ناگفته نماند کار مخصوص عید و شادی برای مردم بود که اتفاقا خیلی مورد استقبال نیز قرار گرفت، بررسی کردیم زیر یکی از پستهای مربوط به کارناوال ۵۲ کامنت فقط مثبت بدون حتی یک نظر منفی که از این تعداد ۱۲ کامنت مربوط به اعتراض و درخواست یزدی ها که چرا اینکار در یزد انجام نشده است حالا اگر ذائقه مردم به سمتی رفته که باب میل ما نیست باید توسط هنرمندان و دلسوزان ریشه یابی شده و برای آن فرهنگ سازی شود و مورد آخر نیز رادیو جوان بود که با وجود راه اندازی رادیو نخل و آفتاب توسط تیم مجرب دفتر خبر بافق از مرکز استان اینکار انجام شد که البته گفته شده که هیچگونه هزینه ای در این زمینه پرداخت نشده ضمن اینکه زیرساختهای دفتر خبر بافق هنوز محیای انجام این کار نبوده است اما فراخوان جذب هنرمندان بومی زده شده که می توانند از این فرصت استفاده بهینه کنند. با این‌ وجود بهتر است شهرداری سعی کند از تیم پرانرژی رادیو نخل و آفتاب در همین کار بیشتر استفاده کند و حتی الامکان از محل بودجه های فرهنگی خود نسبت به تجهیز این رادیو اقدام‌ کرده تا نوجوانان و جوانان بافقی در رادیو نخل و آفتاب، رادیو جوان شهرداری بافق را نیز در آینده ای نزدیک خود به دست بگیرند.

  1. رنجبر بافقی

    سلام‌و‌درود
    میشه معنی و مفهوم فرهنگی که سنگش به سینه میزنید را شهردار جان تعریف کنن؟؟؟؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *