دو نکته مهم از صحبتهای مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق و مدیرعامل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران در مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان که باید بیشتر روی آن کار کرد. اول اینکه باید به حرف حسابِ رضا فلاح مبارکه بیشتر فکر کرد. “تمرکز زیاد از سنگ آهن باید به شرکتهای دیگر نیز منتقل شود.” حرف حسابی که کمتر به آن پرداخته شده و تقریبا تمام برنامه ها و پیگیری های شهرستان روی این شرکت تمرکز دارد. در صورتی که شرکتهای دیگر بدعهدیهای بیشتری انجام نداده باشند کمتر هم نیست. به لحاظ اهمیت خوراک و مالکیت معادن منطقه هیچ شرکتی مهمتر از فلات مرکزی نیست اما متاسفانه این شرکت دولتی که باید بیشترین تعهد را به شهر و منطقه و استان داشته باشد کاملا در حاشیه امن قرار گرفته است. در حال حاضر فقط سنگ آهن و یک بخشهایی کوشک دو درصد فروش معادن را پرداخت می کنند. وضعیت کارخانه های تعهد داده شده فسفات مشخص نیست. درصد پیشرفت فولاد ابویی نامشخص است، بعد از تعطیلی طرح آهن اسفنجی فلات مرکزی، این شرکت فقط خام فروشی کرده و هیچگونه سرمایه گذاری در بافق انجام نداده هیچ، به سرعت در حال فروش و به مزایده گذاشتن معادن منطقه هست.
و اما داستان جالب و نکته صحبتهای حمید رحیمی مدیرعامل مجتمع معادن سنگ آهن مرکزی نیز همین مورد یاد شده بود و اینکه وی کلا خود و مجتمع متبوع را از مسئولیت سرمایه گذاری در زمینه های جوار معدنی مبرا کرده و گفت باید همه به شرکت سنگ آهن کمک کنیم تا چرخه کامل فولاد در بافق شکل بگیرد اما رحیمی نگفت مجتمع متبوع وی و در واقع دولت، سنگ اندازی نکند کمک کردنشان پیش کش، خلاف قانون معادن حرکت نکنید و خوراک سنگ آهن را تامین کنید و به تعهدات خود نسبت به شهرستان و قانون پایبند باشید شرکت سنگ آهن چرخه فولاد خود را کامل می کند. البته روی سخن ما در واقع با مدیران بالادستی فلات، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و در راس قله، دولت است که هر چه اینها دارند در این عرصه و در این منطقه از تلاش و کوشش سالیان سال سنگ آهن مرکزی و بافقیهاست و منابع تجدیدناپذیر بافق که به سرعت در حال اتمام است.
ضمن تشکر از رسیدگی به کارگران مجموعه در قانون مداری و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و انشاالله پرداخت تفاوت طرح اما آقای حمید رحیمی توقع از شما این بود که در زمینه سرمایه گذاری و ایجاد طرحهای جوار معدنی و تخصیص خوراک از معدن چاه گز به سنگ آهن تلاش کنید که البته این کار بزرگی است و به خوبی درک می کنیم از عهده شما به تنهایی خارج است و مسئولان شهرستان باید حساسیت های خود را نسبت به مدیران بالادستی آن مجتمع بالاتر برده و تعهداتی برای آنان تعریف و ایجاد کنند. حتی باید تغییراتی از طریق اصلاحات صورت گرفته در قانون معادن همچنین شورای برنامه ریزی شهرستان و استان در هیات اجرایی فلات حتی هیات مدیره تهیه و تولید ایجاد کرد.
اما مدیر بومی مجتمع، به شما می گوییم پشتوانه شما مردم و مسئولان شهرستان و دعای خیر کارگران مجموعه هست، این که هر روز مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران حاشیه های کارگری داشته باشد آن هم با وجود کارگران غیربومی در مجتمع، برای کارگران شریف از شهرستان بافق و شهرستان بهاباد هر روز دغدغه جدید ایجاد کنیم اصلا قابل قبول نیست.
لازم است شما با پشتوانه ای که از بافق به عنوان یک مدیر جوان و بومی دارید برخی حرفها را محکم تر به بالادستیها انتقال دهید. ضمن اینکه در جریان این روزها برای حدود ۱۰ نفر از کارگران این مجتمع ظاهرا بنا به شنیده ها تخلفاتی نیز صورت گرفته که اگر این رویه برخورد با این عزیزان که تعدادی نیز از خانواده محترم ایثارگران هستند ادامه داشته باشد به آنها نیز بیشتر خواهیم پرداخت.

  1. بافقی

    ظاهرا اطلاعاتتان ناقص یا از روی غرض می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *