طبق قولی که داده بودیم مصاحبه اختصاصی عصر بافق با محمد صادق خواجه ای، مجری توانای بافقی در مرکز استان در صدا و سیمای مرکز یزد را در زیر می خوانید.

عصر: خودتان را معرفی کنید؛
خواجه ای: محمدصادق خواجه ای بافقی

عصر: چند سالتان هست؟
خواجه ای: ۳۸ سال

عصر: رشته تحصیلی شما چیست؟
خواجه ای: مهندس مکانیک و فوق لیسانس علوم ارتباطات

عصر: چطور شد که به مجری گری پرداختید؟
خواجه ای: بنابر علاقه شدیدی که از کودکی به فعالیتهای هنری داشتم مخصوصا حوزه نمایش و شعر

عصر: چطور شد که جذب صدا و سیما شدید؟
خواجه ای: در سال ۱۳۸۱ صداوسیمای مرکز یزد آگهی گزینش مجری برای شبکه یزد را داد و من هم ثبت نام کردم فکر میکنم در آن سال ۱۱۰۰ نفر علاقمند ثبت نام کرده بودند که به لطف خدا بعد از حدود ۳ ماه گزینش مرحله به مرحله من جز ۳ مجری منتخب برگزیده شدم

عصر: سوابق کاریتان را بفرمایید:
خواجه ای: شاعر برتر کشوری در دوران دانش آموزی و دانشجویی، مشاور جوانان فرماندار، دبیر کانون دانشجویی جمعیت هلال احمر، مشاور رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، منتخب هیات مدیره جمعیت هلال احمر استان یزد‌ و مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

عصر: نظرتان را نسبت به شهرستان بافق و مردم بافق بفرمائید:
خواجه ای: شهرستان بافق در ایران یاد آور معادن غنی میباشد. بافق سرزمین نخل و آفتاب است. می توان در بافق ، افق دور دست را تحت سیطره نخیلات خرما به نظاره نشست. سابقه نخل کاری در بافق به بیش از دو هزار سال می رسد و نخلهای انبوه و سرسبز بافق خود گویای این داستان است. مردمان سخت کوش و پر تلاش بافق، با سعی خود طبیعت سرسخت و سرکش کویر را ناگزیر به اطاعت و فرمانبری از خود کردند.
مردمان شهر من همیشه پر تلاش بودند چه در زمینه شغل سخت و سنگین معدن و چه در غلبه بر طبیعت و کار طاقت فرسای کشاورزی در کویر کشاورزان شهر من با همت و تلاش ، بافق را به یکی از قطبهای تولید خرما در منطقه تبدیل کرده اند.

عصر: نظرتان را نسبت به جایگاه هنر بافق در استان را بیان کنید :
خواجه ای: امیدوارم با وجود مدیران توانمند در حوزه های مختلف هنری طی سال‌های گذشته و سال‌های پیش رو، بتوان بافق را به جایگاه واقعی خود در این زمینه برسانیم. که البته برای رسیدن به این مهم همراهی هنرمندان شهرستان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در استان ضروری است و امیدواریم با تحقق این امر، بتوانیم بیش از پیش در زمینه تولید هنرهای فاخر با برداشت از پتانسیلهای بومی و پشتوانه فرهنگی چند هزارساله بافق گام برداریم.
باید در نظر داشته باشیم که تعامل و همکاری بیش از پیش با هنرمندان پیشکسوت، با سابقه و متعهد و همچنین تبادل تجربه‌ها میان هنرمندان جوان و این قشر یکی از مهمترین راه‌های تحقق و دستیابی به جایگاه والای هنر و هنرمندان بافقیست.
بنظر من یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولین حوزه های مختلف هنری شناسایی، جذب و پرورش جوانان مستعد و متعهد و خلق آثار ارزشی و فاخر میباشد.

عصر: نظرتان را نسبت به هنرمندان بافقی بفرمایید:
خواجه ای: با بسیاری از هنرمندان بافق چه از طریق فضای مجازی و چه از طریق جلسات و برنامه های هنری آشنایی دارم و به جرأت میتوانم بگویم برخی از این جوانان و هنرمندان اگر در‌ مسیر درست، علمی و حرفه ای گام بردارند حرفهای زیادی را برای گفتن حتی در عرصه ملی دارند البته ناگفته نماند که این رویداد نیازمند وجود مربیان و مدیران کار آزموده در حوزه های مختلف هنری در شهرستان میباشد.

عصر: پیشنهادهایی که برای بهبود وضعیت هنر بافق و پیشرفت هنرمندان بافقی اگر دارید بفرمائید:
خواجه ای: بافق علاوه بر سرآمد بودن در زمینه‌های صنعتی، علمی، اقتصادی و کشاورزی در زمینه‌های ادبی و هنری نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.
برگزاری دوره های علمی و تخصصی هنری در شهرستان و همچنین تجلیل از پیشکسوتان عرصه هنر مطمئنا منجر به دلگرمی و هویت بخشیدن به هنرمندان شهرستان خواهد گردید.
باید مسیر هنرمندان هموار و راه را برای ایده‌های جدید باز شود، خوشبختانه در شهرستان فضای خوب و سالمی برای هنرمندان تاکنون فراهم شده که جوشش هنرمندان را شاهد بودیم و امید است این رویداد همچنان تداوم داشته باشد.

عصر: برای اون دسته از افرادی که به مجری گری علاقه دارند چه توصیه ای دارید؟
خواجه ای: این سوالیست که خیلی وقتها از من پرسیده میشود، مهمترین اصل در کار اجرا داشتن اعتماد بنفس و فن بیان است. مجری به شخصی گفته می‌شود که مسئولیت اجرا و ارائه برنامه های مختلف را بر عهده دارد. این برنامه ها شامل برنامه های رادیو، تلویزیون، همایش ها، جشن ها و … می شود.
از مهمترین خصوصیاتی که یک مجری باید داشته باشد حساسیت در فهم و تفهیم مطالب است. یعنی هم خودش خوب بفهمد و هم خوب بفهماند و سعی کند که این حرکت را با احساس مناسب و قابل قبول به شنونده منتقل کند. در واقع نقش عمده و نهایی مجری این است که زمینه را برای برانگیختن رغبت شنیدن و گوش دادن و به طور کلی جلب توجه شنونده و بیننده برای گرفتن این اطلاعات فراهم کند.
با توجه به مطالب بیان شده میشود اینگونه برداشت کرد که کار اجرا یک کار حرفه ای و سخت میباشد ولی اگر احساس میکنید که این انگیزه و پتانسیل در وجود شماست لحظه ای درنگ نکنید و شروع به یادگیری علوم و فنون اجرا نمایید.

عصر: خودتان کلاس هم برگزار می کنید؟
خواجه ای: بله، حدودا ۵ سال است که در زمینه های مختلف از جمله : آداب سخنوری، فن بیان، زبان بدن، سخنوری و عزت نفس، کارگاه آموزش گویندگی و اجرا، چگونه یک مجری خوب شویم در مرکز استان و همچنین شهرستانهای مختلف با برگزاری ورکشاپها و کارگاهها درخدمت علاقمندان این حوزه هستم.

عصر بافق: علاقه مندان به کار در صدا و سیما در رشته های مختلف چطور می توانند اقدام کنند و ساز و کار جذب نیرو در صدا و سیما چگونه است؟
خواجه ای: صدا و سیما در دوره های مختلف نسبت به نیاز خود درخواست همکاری از هنرمندان را در زمینه مختلف میکند لذا توصیه من به علاقمندان در رشته های مختلف هنری و البته مرتبط، آموزش علمی و حرفه ای است تا در زمان مورد نظر جز منتخبین باشند.

عصر: اگر بافقیها ابراز علاقه کنند کلاس مجری گری یا هر کلاسی که برای آنها در مسیر موفقیت مفید باشد برگزار می کنید؟ چه تعداد باشند؟
خواجه ای: چرا که نه !؟ حتما
شاید چند سال است که منتظر تماس مدیران هنری شهرستان در این رابطه بودم اما متاسفانه در اکثر شهرستانها کلاسها برگزار شد جز بافق…….
چه جایی بهتر از زادگاه خودم
و چه افرادی همراه تر از همشهریان عزیزم

عصر: به جز مجری گری به کار دیگری مشغول هستید حالا بیرون یا داخل خود صدا و سیما؟
خواجه ای: بله در حوزه بازرگانی فعالیت اقتصادی دارم
و همچنین بعنوان تهیه کنندهُ مراسمها، جشنها، همایشها و رویدادهای مهم فرهنگی هنری فعالیت دارم.

عصر: برای آینده چه اهداف و برنامه هایی دارید؟
خواجه ای: همیشه از دیدن و شنیدن معصومیت و مظلومیت مردمم، رنج‌کشیده ام و دوست دارم روزی زبان گویای آنان باشم.

عصر: در برنامه های آینده شما بافق چه جایگاهی دارد؟
خواجه ای: اصالت همیشه حرف اول و آخر را در رفتار و زندگی هر فرد میزند. از گذشته تا به امروز ، بافق را جزئی از خود و خود را جزئی از بافق میدانم و تمامی برنامه های آینده ام را با حفظ این اصالت به پیش خواهم برد.

عصر: راز موفقیت شما ؟
خواجه ای: توکل بر خدای متعال، توسل بر ائمه اطهار و پشتکار پشتکار پشتکار

عصر: و حرف پایانی؟
خواجه ای: به امید سلامتی همه شما عزیزان در این اوضاع کرونا و به امید دیدار شما عزیزان در جشنها و شادیها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *