- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

مسئولان، دستگاههای مربوطه و متولیان فرهنگی شهرستان کجا سیر می کنند؟! / با روند فعلی آینده روشنی به لحاظ فرهنگی، امنیت و آسیبهای اجتماعی در انتظار بافق هست؟

رشد سرسام آور آسیبهای اجتماعی، آمار پایین ازدواج، متقاضی زیاد طلاق، رخت بر بستن امنیت، ولنگاری فرهنگی، آمار بالای بیکاری جوانان بومی و بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیر برخی شهرستانهای استان شده حاصل عدم مدیریت منابع و توزیع رانتی و سیاسی صنایع، اقتصاد سیاسی، زیاده خواهی و حرص زیاد، تک قطبی بودن و رشد و توسعه کاریکاتوری و نامتعارف بوده است و در نهایت این شهرستانها، مسئولان و مردم این شهرستانها بودند که از کارفرما به اسیر و برده عده ای سرمایه دار، شرکتهای غول و کارتلهای اقتصادی که اکثرا با استفاده از رانتهای مختلف فربه شده اند تبدیل، افسار کار از دستشان خارج شده و آثار مخرب آن در حال نمایان شدن است.
مسئولان بافق باید این شهرستانها را به عنوان الگویی بد در نظر داشته باشند و از همین حالا نگذارند آینده ای پدید آید که در کنار تامین منافع سرشار برای عده ای خاص و رسیدن قطراتی از این دریای بیکران، این درآمدها جز خسران بلند مدت برای شهرستان چیز دیگری در پی نداشته باشد.
با وجود اینکه شهرستان معدنی بافق هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن، تکمیل چرخه کامل فولاد و تاسیس کارخانه های جوار معدنی قرار دارد فرماندار بافق در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفته: “رویدادها و گزارش ها در موضوع اعتیاد و مواد مخدر در شهرستان نگران کننده است. حضور مهاجرین در سال های گذشته و همچنین روند رو به رشد مهاجرت به شهرستان اگر با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه همراه نباشد قطعا مسائل و مشکلات شدیدی را در آینده به شهرستان تحمیل خواهد کرد.”
اظهار نظرهای جسته و گریخته نشان از آمارهای تکان دهنده از پاتوقهایی که در آنها قلیان و بعضا … مصرف می شود دارد، زنگ خطر به شدت برای بافق به صدا درآمده اما در آن روی سکه با وجود آمار بالای بیکاری جوانان بافقی هر روز اخبار ناراحت کننده ای برای شهرستان از جذب نیروهای غیر بومی به بهانه های مختلف به گوش می رسد. به پیام یک شهروند خبرنگار به تحریریه عصر بافق توجه فرمایید: “سلام، شرکت … شاغل در سنگ آهن به بهانه ناتوانی در پرداخت حقوق و مزایا در سال ۹۵ اقدام به تعدیل ۲۰ نفر نیروی بومی کرده در حالی که بیشترین نیروهای این شرکت غیر بومی بوده و هر سال حجم قراردادشان نیز اضافه شده است، به تازگی نیز در اقدامی غیر منتظره شرکتی به نام … به عنوان پیمانکار دسته دو وارد آنومالی شده که تا به امروز ۳۵ نفر نیروی غیر بومی را مشغول به کار کرده، همچنین شرکت … تعداد ۱۰ نفر نیرو از کرمان جذب کرده که امکان جذب این نیروها از بافق بوده است که پس از اعتراض گفته شده با اجازه مدیر عامل این نیروها به کار گرفته شدند. لطفا پیگیری کنید وقتی در شهر تعداد زیادی بیکار وجود دارد چطور یک شرکت افراد بازنشسته را بکار گرفته است؟ شرکتی که ده سال هیچ فعالیتی در شهر انجام نداده چطوری اجازه پیدا میکند این تعداد نیرو از کرمان جذب کند یا اگر قرار بود شرکت پیمانکار مشغول به کار شود چرا از شرکت معدنچیان استفاده نشده؟ اینها در حالی اتفاق افتاده که نزدیک به سه سال استخراج آهن از آنومالی بسیار ناچیز و بیشتر باطله برداری بوده واگر قرار بود حجم کار شرکت اضافه شود چرا به تناسب نیروی انسانی زیاد نشده تا امروز به بهانه عقب افتادگی قرارداد اقدام به بکار گیری شرکت پیمانکار شده اند؟ همچنین این شرکت بعد از ده سال فعالیت هنوز نیازهای رفاهی پرسنل را در سطح کارگاه فراهم نکرده و موارد دیگری که اگر نیاز بود بیان میشود”
در کنار این موارد بالا که بسیار برای شهرستان دردآور و غم انگیز است اضافه کنید جذب نیروهایی از یکی از استانهای جنوب شرقی کشور به تعداد بالا در قسمتهای خدمات یکی از معادن به بهانه اینکه بافقی کار نمی کند!!!، جذب نیرو و مدیران غیر بومی در یکی از معادن دیگر شهرستان؛ همه این موارد در حالی در شهرستان بافق جریان دارد که در برخی استانها کلا عدم جذب نیروی غیر بومی به نوعی قانون شده است. با شرایط پیش رو و تا تصمیم عاجلی در این زمینه گرفته نشود آینده روشنی به لحاظ فرهنگی، امنیت و آسیبهای اجتماعی برای بافق متصور نیست.
شورای سردبیری عصر بافق