مردم همواره شرایط را با هر سختی و مشقتی تحمل می کنند به شرط اینکه بدانند این شرایط برای همه یکسان است و شرایط خاص و ویژه ای برای افراد خاص تر وجود ندارد. همین امر در معادن و شرکتهای بزرگ نیز نمود دارد، شاهد این داستان نیز نارضایتیهای همیشگی است که می بینیم.
در موضوع اعتراض رانندگان آنومالی شمالی شاهد تفاوت در پرداخت حقوق و مزایا بین این رانندگان و رانندگان شرکت شهداب در سنگ آهن بودیم (به دلایل آن ورود نمی کنیم)، نارضایتی پرسنل معدن کوشک بواسطه تفاوت و تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای آنها با شرکتهایی مانند چادرملو و سنگ آهن است، نارضایتیهایی البته کمتر نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای فولاد ابویی نسبت به سنگ آهن وجود دارد و نارضایتی در پرسنل سنگ آهن به خاطر تبعیض و تفاوت بعضا فاحش و پرداخت آیتمهایی که در سنگ آهن پرداخت نمی شود در شرکتهایی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان حتی چادرملو است. دقت کنید که نارضایتیها در مجموعه چادرملو کاهش یافته و آن هم به این دلیل است که کارگران چادرملو بالاترین حقوق را در منطقه می گیرند.
داستان تبعیض در قراردادهای مختلف کاری، شرکتهای مختلف طرف قرارداد نفر نیرو، حجمی، مستقیم و غیر مستقیم، پروژه ای یا دائم، کارهای مستمر و غیر مستمر اینقدر نمود دارد و مانند آتش زیر خاکستر و بالقوه برای اعتراضهاست که نباید بر اساس سوء مدیریت یا عدم آینده نگری به آن دامن زد که باعث فعال شدن دیگر نارضایتیها شده و در کل شرکت و سهامداران از این محل آسیب بینند. موضوع مهم دیگری که شرکتهای صنعتی و معدنی و معادن باید در نظر داشته باشند اینکه باید ضمن رعایت کامل قانون کار عرف این شرکتها و معادن را هم مراعات کنند تا از تبعیضها کاسته شده به تبع آن نارضایتیها کاهش یابد.
نمونه ای از این موارد در تبعیض و تفاوت را می توان در نوع نگاه مدیران سنگ آهن نسبت به دو قشر مختلف که هر دو طیف روزمزد دائم شرکت هستند جستجو کرد، تبعیض آشکارِ در نظر گرفتن دو نوع سیستم درمان برای یک طیف روز مزد دائم باعث اختلاف و نارضایتی شده است که اینها بیشتر به سوء مدیریت، عدم نگاه بلند مدت مدیران ادوار سنگ آهن، عدم وجود آینده نگری از تبعات بعدی هر حرکت یا اقدام و نداشتن برنامه مشخص بر می گردد. با توجه به وجود استعداد بالای خطرات ناشی از محیط پر خطر معادن و شرکتهای صنعتی و معدنی بواسطه کار با ماشین آلات بزرگ، برق فشار قوی، تردد در مسیرهای بعضا غیر استاندارد، کار در ساعات شب، کار در محیطهای پر خطر کارخانه ها، کار در محیط های آلوده، کار در محیط های پر سر و صدا که اینها همه ضمن امکان وقوع اتفاقات ناخوشایندی مانند برق گرفتگی خفیف، شدید یا حادثه منجر به فوت، تصادف، له شدگی یا سقوط از ارتفاع، قطع عضو بر اثر کار با تجهیزات بزرگ و غیرو، سلامتی شخص را تحت تاثیر قرار خواهند داد نتیجتا بحث درمان پرسنل از حساس ترین مباحث شرکتهای صنعتی و معدنی است که باید مدیران این شرکتها نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *