جناب آقای محمد علی دهستانی بافقی
مدیر مسئول محترم سایت عصر بافق
باسلام و ادب
احتراماً در خصوص خبر منتشر شده در سایت عصر بافق مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۴ در خصوص اعتصاب کارگران معدن آنومالی شمالی شهرستان بافق موارد ذیل قابل ذکر می باشد:
۱-اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگران از اولویت کار شرکت شهداب بوده و در دست اقدام می باشد و به محض آماده شدن توسط طراح و تاییدیه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرا شده و مابه التفاوت طرح از ابتدای قرارداد به تمامی کارگران پرداخت می گردد.
۲-زمانی که طرح اجرا گردد، تمامی کارگران بر اساس طرح دارای گروه شغلی می گردند، که ما به التفاوت آن نیز از ابتدای قرارداد اعمال خواهد شد.
۳-بیمه کارگران معدن آنومالی شمالی با توجه به استقرار معدن در شهرستان بافق از روز ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ و از طریق شعبه تامین اجتماعی آن شهرستان و بر اساس شغل و به نسبت حقوق و مزایای دریافتی براساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی محاسبه و پرداخت شده و هیچ تخلفی صورت نگرفته و درخواست پرداخت لیست بیمه بالاتر از حقوق و مزایای دریافتی وجهه قانونی ندارد.
۴-در خصوص قرارداد و حقوق و مزایای پرداختی به کارگران معدن آنومالی شمالی، قابل ذکر است که میانگین پرداخت ناخالص حقوق و مزایای برخی از رانندگان بین ۵ الی ۸ میلیون تومان بر حسب عملکرد آنان متغیر می باشد، که بر اساس مدارک و مستندات توسط شرکت پرداخت گردیده و قابل بررسی می باشد. ضمناً در زمان عقد قرارداد در خصوص میزان پرداخت حقوق و مزایا با کلیه کارگران مذاکره شده و هیچ وعده و وعیدی در رابطه با افزایش حقوق بیش از مصوبات شورای عالی کار ( به غیر از طرح طبقه بندی مشاغل ) داده نشده و حتی با توجه به عملکرد هر شخص، کارانه دریافت نموده اند که مبلغ دریافتی آنان بیش از حداقل قانون کار بوده است. لازم به توضیح است که عرف، مخصوص یک کارگاه می باشد (کارگاه محل اشتغال) و قابل تعمیم و تسری به سایر کارگاهها نیست.
۵-فوق العاده حق جذب از حدود اختیارات کارفرما می باشد و کارفرما می تواند آن را پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعمال نماید .
۶-طبق ماده ۶۴ قانون کار جمهوری اسلامی ایران مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعاً یک ماه می باشد و برای کار کمتر از یکسال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود، که کلیه کارگران شاغل در این معدن از این موضوع مستثنی نبوده و آزادانه از مرخصی استحقاقی خود استفاده می نمایند.
۷-طبق ماده ۱۳۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران کارگران واحد های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و صنفی می توانند راساً نسبت به تاسیس انجمن های اسلامی اقدام نمایند که این موضوع از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان محل اشتغال قابل پیگیری می باشد.
۸-آنچه مسلم است براساس ماده ۵۱ قانون کار ساعت کار مفید کارگران روزانه ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه و مجموع ساعات کار هر هفته ۴۴ ساعت می باشد، این در حالی است که کارگران در این معدن روزانه یک ساعت بابت تردد ایاب و ذهاب به ازای هر روز کارکرد و نیم ساعت استراحت با صرف چای و صبحانه برخوردار می باشند.
۹-مطابق ماده ۱۵۲ قانون کار در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی، صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنان قرار دهد لذا در کلیه شیفت های کاری این معدن، سرویس ایاب و ذهاب برای کارگران مهیا می باشد و کارگران از سرویس ایاب و ذهاب شرکت استفاده می نمایند.
۱۰- طبق مصوبه شورای عالی کار، مبلغ بن کارگری ماهیانه ۴۰۰/۰۰۰ تومان می باشد که کارفرما آن را در لیست حقوق و مزایا اعمال و از بدو شروع به کار همه ماهه طبق این مصوبات در وجه کلیه کارگران پرداخت نموده است.
۱۱- طبق مواد ۵۹ و ۶۰ قانون کار در صورت ارجاع کار اضافی به کارگر فوق العاده اضافه کاری نیز برای کارگران اعمال می گردد و در صورتیکه کارگری بیش از ساعت موظفی فعالیت داشته باشد علاوه بر یک ساعت اضافه کاری بابت تردد، ساعت اضافه کاری طبق قانون محاسبه و به آنان پرداخت می گردد.
در پایان قابل ذکر است که کارفرما کلیه مزایای قانونی شامل کمک هزینه مسکن – بن کارگری – حق اولادی (مشروط به دارا بودن شرایط طبق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی) و سایر موارد مترتب با قانون و بخشنامه های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به کارگران معدن آنومالی شمالی بدون کم و کاست پرداخت نموده است که مدارک و مستندات، مؤید این موضوع و توسط دستگاه های ذیربط قابل بررسی و پیگیری می باشد. ضمناً تاریخ پایان قرارداد کارگران ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ بوده که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ عده ایی از رانندگان با تحریک، سایر کارگران را از ادامه کار بازداشته و دست به اعتصاب زده اند، که در مذاکره حضوری با آنان مشخص شد که نامبردگان خواهان دریافت حقوق بیش از ۸ تا ۹ میلیون تومان می باشند و درخواستی نیز مبنی بر این که از روزی که در معدن مشغول به کار شده ایم، به فکر ۸- ۹ میلیون بوده ایم تهیه و امضاء نموده اند که به پیوست می باشد فلذا این شرکت تابع قوانین و مقررات بوده و به تکالیف قانونی خود عمل نموده و به نظر می رسد که بیان مطالب حاشیه ایی و کذب توسط عده ایی از این کارگران جهت دور نمودن اذهان عمومی از خواسته فراقانونی آنان که دریافت مبلغ ۸ تا ۹ میلیون بوده ، می باشد و کارفرما نمی تواند فراتر از قانون کار و یا براساس عرف در کارگاههای مشابه مزد و مزایای بالاتری پرداخت نماید و افزایشات قانونی که در ابتدای هر سال توسط شورای عالی کار اعلام می گردد، لحاظ خواهد شد.
با تقدیم احترام

حمیدرضا شرافت
مدیرعامل

عصر بافق: از مدیرعامل شرکت شهداب به خاطر پاسخگویی تقدیر و تشکر می کنیم.
گفتنی است طبق قانون مطبوعات، رسانه ها موظف به انتشار جوابیه می باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *