پیام یک شهروند منتقد به گرانی زمین و مسکن در بافق: “چندی پیش یکی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر بافق حقوق بالای پرسنل سنگ آهن را عامل افزایش بی رویه قیمت زمین در بافق دانست و بدین گونه توپ را در‌ زمین سنگ آهن انداخت اما لازم است مواردی که شهرداری خود انجام داده و قطعا شورا نیز کاملا همسو و‌ موافق عمل می کند به عرض همشهریان برسانم.
اولا: بخش وسیعی از زمینهای قابل استفاده در بافق حد فاصل بلوار امام علی (ع) خیابان شهدا و خیابان امام رضا (ع) با قابلیت مسکونی شدن و عدم بازدهی در بخش کشاورزی با مقاومت شدید شهرداری در تغییر کاربری مواجه است که باعث کمبود عرضه زمین نسبت به تقاضا شده و افزایش دلخواه و بی‌رویه قیمت را باعث شده است.
دوم : شهرداری هر از چند گاهی دست به مزایده زمین می‌زند که در چند ماه اخیر اولی مزایده زمین کشتارگاه قدیم بود که قیمتهای زمین آن منطقه را به متری حدودا دو‌ میلیون‌ تو‌مان افزایش داد و جدیدا مزایده زمین تجاری که باز هم باعث افزایش قیمت شده و در مزایده های ذکر‌ شده هیچ سقف قیمتی وجود ندارد و باز هم باعث بالا رفتن قیمت زمین خواهد شد.
سوم: راهکاری داده شود که دلال وسط نیاید.
زمینهای که اشاره شد در طرح هادی هست. و انتهای کیش خیر آباد کلی ساختمان ساخته شده ولی هنوز شهرداری آن منطقه را جزو شهر نمیداند شاید بخاطر اینکه اگر قبول کند باید خدمات بدهد. بافقی منتقد”
قطعا می توان گفت هر حرکت یا انفعال و عدم حرکتی که موجب افزایش قیمت زمین بصورت غیرعادی شود ظلمی بزرگ در حق جوانان که با هزار امید، آرزو و با اخذ وام یا فروش طلا و غیرو در پی خرید یک قطعه زمین جهت ساخت مسکن هستند می باشد ولی بیاییم کمی فنی تر نگاه کنیم. این پیام‌ هر چند از روی درد و نیاز ارسال شده کمی غیر فنی و یک طرفه است و در مرحله اول سوالی که پیش می آید این است که اگر شهرداری زمینها را مزایده نگذارد چطوری بفروشد؟ راهکار قانونی؟ اگر زمینهای شهرداری که بیت المال و از داراییهای مردم بافق است با قیمت پایین به فروش رود امکان سوء استفاده، رانت خواری را فراهم کرده و خیانت در امانت محسوب، جرم و قابل پیگرد قضایی است ضمن اینکه گذاشتن سقف قیمت در مزایده اصولا معنایی نداشته و مفهوم مزایده را جابجا می کند، چطور می شود به صورت قانونی در مزایده سقف قیمت مشخص کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که بعد از واگذاری زمین به قیمت پایین خریداران قیمتها را بر اساس بازار و تقاضای بالا افزایش ندهند؟ در واقع هیچ. ناگفته نماند که یکی از راههای کاهش قیمت هر کالایی افزایش عرضه آن کالاست و شهرداری دقیقا در حال افزایش عرضه هست و این امر در بلند مدت به متعادل شدن قیمت زمین کمک خواهد کرد. اگر می بینید با وجود عرضه قیمتها باز هم افزایشی است وای به زمانی که همین واگذاری ها هم نباشد. کنار همه این موضوعات بحث دلالی و بالا بردن کاذب قیمت زمین و مسکن توسط برخی دلالها است که کوتاه کردن دست این دلالها در واقع از جیب مردم و جوانان و جلوگیری از افزایش بی رویه و بی حساب و کتاب قیمت در حوزه کاری قوه قضائیه هست همان طور که در شهرستان یزد و برخی شهرستانهای دیگر انجام شده و تعداد زیادی بنگاه زمین پلمپ شدند.
در خصوص بخش اول پیام این شهروند دغدغه مند عزیز که به عدم واگذاری بخشی از زمینها در محدوده شهر و مقاومت در برابر تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی که از طرف شهرداری صورت می گیرد باید گفت که فعالیت شهرداری در قالب طرح جامع و تفضیلی است. تدوین طرح جامع، گسترش محدوده شهر، تغییر در طرح، دیدن تغییر کاربری زمینها در طرح و تصویب آن پروسه ای طولانی، طاقت فرسا، فنی و زمانبر بوده و تابع قوانین، ضوابط و مقررات خاص خود می باشد. شورای شهریها و شهرداری چی ها اجازه هر کاری را ندارند اما می توان با مطالبه گری مردم آنها را مجبور کرد تا در طرح جامع و تفضیلی راهکارهای اساسی برای کاهش قیمت زمین در شهرستان مهاجر پذیر بافق دیده شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *