پیام یکی از کارگران شریف معدن کوشک بافق خطاب به نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی؛ “از شما می خواهم که به آقای صباغیان این مطلب را انتقال دهید. معلمها جای خود، سنگ آهن جای خود، معدن کوشک هم در حوزه استحفاظی شما است. آیا ‌کارگران معدن کوشک نباید از مزایای خوب بهرمند شوند؟ تا کی پشت گوش اندازی؟ تا کی ما به خدا توکل کنیم؟ بنده خدایی که از ما حمایت باید بکند نباید دستی بجنباند؟ فقط این را بگویم اگر منتظر هستید پیمانکار بعدی بیاید تا اوضاع تغییر کند اگر ده تا پیمانکار هم بیاید نظارت نباشد یا ضعیف باشد وضع همین است. نماینده ای که پیگیر مطالبات ما بوده در زمان مدیر جدید دلسرد شده و به ظاهر استعفا داده است. (به نظر می رسد تحت فشار بوده)، از مشکلات ما اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، لباس گرم کارگر، سرویس ایاب و ذهاب، اختلاف حقوقی با دیگر معادن و … است”
چند روز گذشته در پی اعتراضات و پیامهای ارسالی از چند کارگر معدن کوشک و پیام محمد رنجبر در رابطه با پیگیری جهت برکناری پیمانکار فعلی این معدن، خدمت وی عرض کردیم که پروسه بهبودی اوضاع و حاکم شدن قانون اداره کار را همزمان با خلع ید پیمانکار فعلی و جایگزینی پیمانکار جدید به جلو ببرید. برای این مطلب هم دلایلی داشتیم که یکی از آنها را دوست عزیز ما در پیامشان عنوان کرده اند که ضعف نظارت باعث خواهد شد هر پیمانکاری به شرایط فعلی در آید. البته یکی از دلایل ما این بود که همانطور که پروسه خلع ید پیمانکار نزدیک به یکسال طول کشیده امکان طولانی شدن بیشتر نیز وجود دارد، خب با این شرایط سخت اقتصادی کارگران چه کاری باید انجام دهند؟ اگر بعد از چند سال پیگیری مسئولان شهرستان موفق نشدند پیمانکار فعلی را خلع ید و جایگزین کنند چطور؟ به نظر ما قانون باید با تشکیل شوراهای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگری یا نماینده کارگران برای مجموعه های معدنی و شرکتها و حمایت قاطع اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده مجلس و مسئولان شهرستان از نمایندگان کارگران نهادینه شود. طوری که هیچ کارگری از بیان مشکلات خودش که اکثر مواقع به صورت غیرقانونی به او تحمیل می شود ترسی نداشته باشد و نمایندگان کارگران بتوانند با فراغ بال و خیال راحت و با پشتوانه قانون و اداره کار پیگیر حقوق مسلم کارگران باشند.
در شرایط فعلی که معدن کوشک شورای کارگری دارد این شورا چقدر توانسته یا گذاشته اند در پیگیری حق و حقوق قانونی کارگران موفق باشد؟ همه به خوبی می دانند که این موضوع بیشتر به اخراج دو نفر از نمایندگان کارگری در این معدن که بالاخره نفهمیدیم به کار خود بازگشتند یا خیر برمی گردد، یا در معدنی دیگر روش برخورد جور دیگری و بدتر از همه در شرکتی که اصلا شورا و نماینده کارگری ندارد چنان جو سنگینی حاکم باشد که کارگر جرات پیگیری یا درخواست تشکیل شورا را نداشته باشد.
نماینده محترم مردم بافق در مجلس شورای اسلامی، آقای محمد رنجبر، همه به خوبی می دانیم که علاوه بر موارد بالا در رابطه با معدن کوشک، شرایط کار در این معدن بسیار سخت و زیان بارتر از شرکتها و معادن دیگر منطقه است و متاسفانه به خاطر بعد فاصله و تعداد نسبتا کم کارگران شریف این مجموعه، تاکنون صدایشان کمتر به جایی رسیده است. لازم به ذکر است که همین کارگران شریف با انواع و اقسام کمبودها و تبعیضها نسبت به دیگر معادن افزایش تولید نیز داشته اند و آنطور که عنوان شده (ما تایید نمی کنیم فقط نقل قول می کنیم) درآمد این شرکت بسیار بالا بوده و به همان دلایل ذکر شده بالا کمتر به چشم مسئولان بافق آمده است. لذا دوباره تکرار می کنیم شایسته است پیمانکار خلع ید بشود یا نشود، اجرای کامل قانون کار در این معدن، حمایت بیشتر از نمایندگان کارگری و پیگیری حقوق این کارگران در دستور کار قرار گیرد.
پ.ن.: راستی معدن کوشک دو درصد فروش حق شهرستان را پرداخت می کند؟

برچسب ها :
  1. مهدی

    خدا یش بعد از دوازده سال کار در معدن بعنوان سرشیفت باید حقوق من سه میلیونو پونصد باشه خدایش با این حقوق میشه زندگی کرد تازه یه طرح اجرا کردن هرکی رو دلشون خواسته و نور چشمی بودن گروه دادن همه معدن گروه ۴دادن تا الان مگن اون طراحی که طرح اجرا کرده مجوز نداشته خدا بداد ما قشر کارگر برسه

  2. کارگر معدن

    مدیر عاملی که دم از خدا و پیغمبر میزنه چرا تو راهی و طرح طبقه بندی مار درست نمکنه روز اولی که اومده بود ن معدن مگفتن ما برای عدالت اومدم پس کو عدالت اقای دهقانی هم برا ما کاری نمکن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *