- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

اگر تصمیم عاجلی گرفته نشود شاهد انفجار قیمت زمین و مسکن و گسترش چشمگیر آسیبهای اجتماعی در بافق خواهیم بود

شهرستان بافق از گذشته شهرستانی مهاجر پذیر و گران بوده که همین امر باعث رونق مباحث مربوط به املاک، مسکن و ساخت و ساز، خرید و فروش، اجاره مسکن و مغازه و مشاغل مربوط به آن بوده است. در گذشته بیشتر جمعیت کارگری سنگ آهن، معادن و شرکتهای معدنی را بافقیها تشکیل داده و بیشتر جمعیت مهاجر در حوزه های مدیریتی و تخصصی بوده اند. با توسعه و بالا رفتن حجم کار شرکتهایی مانند فسفات، فلات مرکزی که چندین معدن را فعال کرده و در حال بهره برداری است و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق که در دو دهه اخیر سعی کرده با به ثمر رساندن دو خط تولید کنسانتره، کارخانه آگلومراسیون، گندله سازی و ورود هر چند نا موفق به بحث فولاد از تک محصولی و خام فروشی خارج شود باعث شد تا از شهرستانهای هم جوار جوانان جویای کار به بافق سرازیر شوند.
با ممنوع شدن اسکان افاغنه در شهرستان همچنین جذب شدن بسیاری از شاغلین بومی در مشاغل مختلف خدماتی، ساختمانی، نانوایی و … سطح شهر در معادن جای این افراد بیشتر توسط مهاجرین از استانها و شهرستانهای دیگر به خصوص از سیستان و بلوچستان که بیشتر به کارگری ساختمان مشغول بودند پر شده است.
با توجه به چشم انداز آینده شهرستان، بهره برداری از آنومالی ۵a، شروع برداشت از معدن دی نوزده، تاسیس دو کارخانه در جوار معدن فسفات، به نتیجه رسیدن کارخانه دو میلیون تن سنگ آهن، تکمیل فولاد کسری آذران و گندله و فولاد ابویی، شهرستان بافق از فشار مهاجرینی که جهت اشتغال در این طرحها و معادن به بافق مهاجرت می کنند خواهد ترکید و اگر تصمیم عاجلی گرفته نشود قیمت زمین، مسکن و اجاره بها سر به فلک خواهد گذاشت و رشد سرسام آور آسیبهای اجتماعی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
فارغ از اینکه شهرستان و مسئولان آن چه برنامه بلند مدتی جهت امور فرهنگی و جلوگیری از ناامنی، آلودگی هوا و … دارند، طرح جامع و تفضیلی شهرستان بافق باید سوای از ساز و کارهای عرف در دیگر استانها و شهرستانها دیده شود و با توجیه موارد بالا و دیده شدن همزمان تمام این امور نسبت به طرح جامعی اقدام شود تا شهرستان در آینده به مشکلات زیربنایی و اساسی برخورد نکند.
اخیرا جلسه ای با حضور فرماندار ، شهردار و اعضای شورای شهر، رئیس اداره راه و شهرسازی بافق و مشاور فنی طرح در خصوص بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر بافق برگزار شده، تبادل نظر و تصمیم گیری صورت گرفته است. فرماندار بافق در این نشست گفته: “سیاست های توسعه شهری و نگاه آیندگان به طرح جامع شهری بافق بستگی دارد، طرح جامع شهر بافق خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند و باید در تدوین آن دقت نظر کامل لحاظ شود. این طرح تمام نیازهای شهری مانند کاربری های آموزشی، فرهنگی، مسکونی ،فضای سبز و غیره پیش بینی می شود که بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه بوده و در توسعه شهر بافق نقش اساسی ایفاء می کند.”
باید منتظر ماند و دید آیا تمامی موارد ذکر شده در بالا که در سالهای آتی در شهرستان بافق اتفاق می افتد و اجتناب ناپذیر است در این طرح دیده شده یا خیر، طرحی که با این شعارهای زیبا در حال تدوین است پس از تولد چقدر به این شعارها نزدیک بوده و نیازهای آینده شهرستان را تامین می کند.
انشالله که طرح متولد این جلسات ناقص الخلقه نباشد که بعد از گذشت چند سال و بعد از دادن هزینه های بسیار توسط مردم و فشار روی جوانان و به تبع آن گسترش آسیبهای اجتماعی متعدد به نقاط ضعف عمیق آن پی ببریم. ناگفته نماند با توجه به اینکه فضای توسعه اطراف شهر بیشتر دارای کاربریهای کشاورزی بوده و در جهت از بین نبردن فضای سبز موجود در حاشیه شهر، پیشنهاد امکان سنجی شهرک های اقماری با هدف تمرکززدایی، بررسی نیازهای خدماتی، آموزشی و فرهنگی بهترین پیشنهاد است که باید مد نظر قرار گرفته شده و به روی آن بیشتر کار شود تا شهرستان از جهات مختلف از بن بست خارج شود.