نوشته ای قابل تامل تحت عنوان “از بهشت معادن تا احیای مفاخر” خواندیم که به دو موضوع مهم #معادن و #مرزهای_جغرافیایی شهرستان که این هر دو مقوله ارتباطی نزدیک، تنگاتنگ و جدایی ناپذیر با هم دارند پرداخته و پیگیریها را در نهایت به نوعی سرخوردگی و عدم حصول هیچگونه نتیجه ای در این زمینه سوق داده است و بعدا از مخاطبین خواسته که حالا که در این موضوعات موفق نبوده ایم و چیزی نصیبمان نشده بهتر است به فرهنگ، ادب و #احیای_مفاخر خود از جمله کمال الدین محمد وحشی بافقی بپردازیم.
در کنار نیت خیر و درد آشنایی که قطعا در این نوشتار وجود دارد اما در حال القای امری خطرناک در جامعه هست و دچار همان دید تک قطبی شده که تاکنون بیشتر به روی معادن و چند سالی مرزها وجود داشته و بافق را که ظرفیتهای فراوانی به جهت توسعه در آن وجود دارد به سمت خاص و کم اهمیت نشان دادن دیگر موضوعات سوق داده است. نگارنده این نکته را مد نظر قرار نداده که چطور در زمانی که شهرستان با مسئولان فعلی در موضوعاتی که خواست عمومی مردم است تاکنون نتیجه ای نگرفته است قرار است در موضوع دیگری حتما نتیجه بگیرد. اما سوال اساسی این است که چرا باید برای پرداختن به امری تمام امور دیگر را تعطیل کرد؟ آیا تمام مردم بافق و یا هر شهر و استان و کشوری دارای توقعات، انتظارات، سطح فکر، علایق و دیدگاههای مشترک و یکسان هستند؟ آیا نمی توان برای پیگیری تمامی امور و توسعه متوازن و همه جانبه با توجه به وجود ظرفیتهای قوی برنامه ریزی کرد؟
برای پیشبرد هر هدفی باید برنامه داشت، اهداف را مشخص کرد و برای رسیدن به آنها تلاش کرد. از کلی گویی در جلسات پرهیز کرد، مسئولان را مجبور به پاسخگویی در هر زمینه ای کرد، فرهنگ مطالبه گری را بین مردم نهادینه کرد. برای اینکه هر روز مردم را به سمت و سویی نکشیم و پیگیریها و مطالبات مختلف را ابتر و بی نتیجه نگذاریم باید برای هر موضوع خاص کمیته و کار گروه تخصصی از متخصصان و صاحب نظران آن موضوع و مسئولان تشکیل داد، یعنی اینکه هر قشری باید خودش برای خودش آستین بالا بزند، آن قشری که مرزها برایشان اهمیت بیشتری دارد در همان زمینه، متخصصان، دلسوزان و صاحب نظران معادن در آن خصوص، برای فرهنگ، ادب و هنر نیز اقشار مختلفی که در این زمینه ها فعالیت دارند و به این امور عشق می ورزند برای پیگیری کنار هم قرار بگیرند، در حال حاضر شوربختانه نوک پیکان همه موارد و پیگیریها به سمت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نشانه رفته و نماینده محترم نیز اولویت اولشان پیگیری موارد کشوری است. بهتر است شهرستان به گذشته برگردد و فرض بر این باشد که نماینده بومی مجلس وجود ندارد و پیگیریها را در ساز و کارهای گذشته صورت دهد. نماینده زمانی که نیاز دید مسلما ورود می کند.
باید جلسات مشخص به صورت هفتگی یا حداقل ماهیانه برگزار و صورتجلسه کرد، مسئول پیگیری مشخص کرد و صورتجلسات را در جلسات بعدی مورد پیگیری قرار داد و به مردم گزارش کار داد تا پیشرفت در هر زمینه ای حاصل شود. بارها در خصوص مرزها تقاضای تشکیل کمیته دادیم اما وقتی قرار باشد مماشات باشد، پوپولیست بازی و عوام فریبی باشد دیگر نیاز به تشکیل کمیته نیست. مرزها با اردکان تقریبا رها شده، پرونده مهدی آباد و مرزهای با مهریز اصلا باز نشده، پرونده چاه گز و بهاباد باز مانده، مشکل غیر بومی گزینیها حل نشده، جداسازی معادن بلاتکلیف، آخرین مورد آنومالی ۵a که سر و ته داستان معلوم نشد تا دوباره خبری از واگذاری شود و مسئولان نطقهای آتشین و قول پیگیری، از روزی که نماینده مشخص شد برای اصلاح کتاب جغرافیایی استان و قرار شد یک هفته ای گزارش دهد بیش از یکسال گذشته، برای موضوع نیروگاه سیکل ترکیبی چند جلسه طی یکسال اخیر برگزار شده؟ ۱۵ درصد حق شهرستان به کجا رسید؟ چرا دو نفر بومی در هیات مدیره سنگ آهن نیستند؟ دو کارخانه جوار معدنی فسفات قرار بود یک هفته ای شروع شود، فرصت شش ماهه خلع ید معدن کوشک از یکسال گذشت، گندله و فولاد ابویی چند درصد پیشرفت داشته؟ و هزاران سوال دیگر که بدون هیچگونه برنامه ای خاص و در مواقعی که از طرفی تک یا حمله ای به شهرستان، مردم و منافع مردم وارد می شود چهار تا مصاحبه داغ تعریف و تمجید و تشکر از همدیگر و مسئولان استان، عده ای هم طرفدار در گروهها احسنت و مرحبا می گویند و از شجاعتهای همانها که فقط با حرف درمانی و مصاحبه درمانی مردم را سالها سرگرم کرده اند تعریف و تمجید کرده و داستانها تعریف می کنند و تمام. وای به حال ما اما هر چند عده ای از فراموشی و حافظه کوتاه مدت مردم حداکثر استفاده را می کنند ولی این روال تا ابد ادامه نخواهد داشت.
اما موضوع مهم ساخت یا انتقال مقبره ای در شان شاعر شهیر و پرآوازه بافقی که ظرفیتی عظیم داشته و نقش بزرگی را می تواند در توسعه و آینده شهرستان ایفا کند، پیشنهاد ما این است متولی این امر یعنی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته ای تخصصی فقط و فقط با همین موضوع با محوریت امام جمعه معزز شهرستان، اداره متبوع، صاحب نظران این عرصه و زاده رحمانی مبتکر این طرح با راهنمایی استاندار به عنوان کسی که نامه کتبی در خصوص پیگیری مجدد این امر را زده تشکیل داده و با برگزاری جلسات هفتگی یا ماهیانه و گزارش کامل و شفاف به مردم کار را شروع کنند و مطمئنا می توان با این روند به نتایج خوبی رسید.
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *