از اَشکال دیگر فشار از پایین یا مطالبه گری مردم می توان به مطالبه گری سایتهای خبری، پیگیری و بحث و بررسی به روی مشکلات شهرستان در گروههای مجازی، نامه نگاری به نهادهای مرتبط، مراجعه حضوری، مصاحبه با مسئولان شهرستان و استان، امضاء طومار و ارسال آن، حضور دسته جمعی با هماهنگی قبلی در نماز جمعه، تجمع آرام و بسیاری از روشهای دیگر اشاره کرد که می توان از این طریق مطالبات را پیگیری کرد. هماهنگی بین مردم و مسئولین شهرستان مهم است که مطالبه گری مردم به هر طریقی در زمان مناسب عکس العمل لازم را از طرف مسئولان مربوطه داشته باشد و این امر مستمر و تا حصول نتیجه ادامه یابد.
دقت کنید از سال ۹۳ به بعد استان بیشتر مراقب بود که در زمینه های مختلف اتفاق های گذشته تکرار نشود و به مطالبات مردم هر چند با تاخیر بسیار پاسخ داده و سعی در راضی نگه داشتن مردم به هر شکل ممکن داشته و دلیل خنثی شدن پیگیریهای مطالبات اصلی مردم مانند مرزها و معادن نیز تفرقه، نبش قبر و مقصر نشان دادن برخی مسئولان گذشته و حال به جای پیگیری مستمر، ناامید بودن مردم و حتی برخی مسئولان شهرستان از پیگیری، پنهان شدن و در سایه قرار گرفتن مقصران اصلی، ایجاد شبهات و شایعات بی پایه و اساس در این زمینه بوده است. در همین چند سال بود که جاده بافق یزد و بافق نوق به پایان رسید، گندله سنگ آهن انجام شد و در روزهای پایانی است و موارد دیگری که هدف اصلی این مقاله نیست.
در چند سال گذشته شاهد ناهماهنگی بین مردم و مسئولان بافق در پیگیری مطالبات شهرستان هستیم که این ناهماهنگی در انتصاب فرماندار غیر بومی، غیربومی گزینیها در ادارات بافق، حل و فصل کامل موضوع چاه گز، پیگیری دی نوزده و مرزهای شهرستان با اردکان، پیگیری مهدی آباد و مرزهای شهرستان با مهریز، اصلاح کتاب جغرافیای استان و حتی در موضوع نه چندان بزرگ نامگذاری میدان، بلوار یا خیابانی به نام دی نوزده و … نمود پیدا کرده به طوری که شاهد هستیم این موارد قفل شده و سالها در گلوی بافق گیر کرده است.
البته این امر ایرادی ندارد چرا که شهرستان بافق در حال تمرین، یادگیری و بلوغ در مقوله مطالبه گری و گرفتن نتیجه خوب است. توسعه همه جانبه نیاز به روشنگری و هدایت رسانه ها و فعالین سیاسی و اجتماعی ، مطالبه گری مستمر مردمی به طرق مختلف و پیگیری مسئولان شهرستان دارد. برداشت بافقیها این بود که با وجود نماینده ای بومی در مجلس از پیگیری مشکلات شهرستان بازنشست می شوند و دقیقا به همین جهت بود که طی دو مرحله با عزمی راسخ در پای صندوقهای رای حاضر و موفق نیز شدند. اما فراموش کردند که پایه و اساس و موتور محرکه توسعه و گرفتن نتیجه دلخواه مطالبه گری مردم و رسانه هاست. مردم بی حال، بی تفاوت و منفعل شایسته پیشرفت و شرایط ایده آل نیستند. به نظر می رسد که این امر پس سالها سکون و یا شدت کم در حال شکل گیری مجدد است اما مسئولان نیز باید هوشیار بوده و اگر لیدری اعتراض و مطالبه گری مردم را به عهده نمی گیرند یا چراغ سبزی در خفا در این خصوص نمی دهند، منفعل نبوده با مردم‌ هماهنگ باشند و حداکثر استفاده را در زمان مناسب از مطالبه گری های مردمی داشته باشند و با بهره برداری مناسب از فشارها از پایین به چانه زنی در بالا برای پیگیری خواسته های مردمی بپردازند و خدای نکرده این چانه زنیها در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی صورت نگیرد که آفت ضلع مسئولان در مثلث مطالبه گری همین امر است.
نمونه موفق پیگیری مردمی در شهرستان اردکان در اعتراض به آلودگی ناشی از کارخانه های فولادی بود که نهایتا منجر به لغو مجوز این شرکتها گردید. همراهی مردم، پختگی در اعتراض و تجمع آرام، حضور تمامی اقشار جامعه از جمله کارگران، نخبگان، دانشجویان و اساتید دانشگاه، هماهنگی بی نظیر مسئولان شهرستان از جمله امام جمعه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، پوشش رسانه ها، ادامه و استمرار فشارها و چانه زنی مسئولان شهرستان در استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باعث شد که نتیجه دلخواه حاصل شود. نمونه موفق بومی را نیز می توان پیگیری تعویق مزایده معدن ۵a برشمرد که اگر استمرار داشته باشد و به خوبی عمل شود و اجزا همگی در کنار هم و با نیت کمک به شهرستان و پیگیری منافع مردم کار کنند قطعا نتایج شیرینی حاصل خواهد شد.
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *