- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

حال و روز بهشت معادن ایران خوب نیست

خام فروشی‌ها به علت سیاستهای غلط سازمان و شرکتهای مربوطه، موازی کاری‌ها، قیمت گذاری های دستوری و رانتی، انباشته کردن سودهای کلان در حلقه های نهایی چرخه فولاد و موارد بیشماری از این دست زنگ خطری است برای کسانی که نشسته اند تا کسی از بیرون از شهرستان برایشان کاری انجام داده یا قدمی بردارد.
✍ به جرات می توان از شهرستان بافق تحت عنوان یکی از غنی ترین شهرستانهای کشور به لحاظ اقتصادی نام برد که دارای منابع مختلف معدنی و ثروتهای خدادادی و همچنین فرصتهای بالقوه فراوان در زمینه های گوناگون اقتصادی است که بر اثر غیر بومی گزینیها، غیر متخصص گزینی بر اثر سیاسی کاری، محله بازی و گروه بازی مغفول مانده است. این روزها مثالی سر زبانها افتاده و آن اینکه اردکان با یک معدن غصبی به کجا رسیده که کم کم مجتمع صنعتی معدنی چادرملو در عرض حدود دو دهه تبدیل به یکی از بازیگران بزرگ صنعت معدن و فولاد کشور شده و اما بافق با ده ها معدن و آنومالی همچنان برای یک واحد فولادسازی باید سالها دنبال ابویی دویده و با بهانه های این سرمایه گذار روزگار بگذراند.
تجربه نشان داده در بدترین حالت کشور نیز کمتر مسئولی در رده های بالا برابر اصول و قواعد خاص حرکت کرده و بهترین تصمیم ها را در زمینه های مختلف بدون دخالت دادن سیاسی کاریها، حس ناسیونالیستی یا گرفتن تاثیر از دیگران اتخاذ می کند که اگر اینگونه بود اکنون شهرستان بافق قرار بود بزرگترین قطب معدن یا بزرگترین قطب صنعتی معدنی کشور یا در بدترین حالت ممکن یکی از قطبهای بزرگ صنعتی و معدنی کشور باشد.
حال و روز بهشت معادن ایران در این روزها نشان از وضعیت اسفبار تصمیم گیریها در سطح کلان دارد. خام فروشیها به علت سیاستهای غلط سازمان و شرکتهای مربوطه، موازی کاریها، قیمت گذاریهای دستوری و رانتی، انباشته کردن سودهای کلان در حلقه های نهایی چرخه فولاد به خصوص در فولادسازی آن هم به علت نفوذ و لابی اصفهان و فولادیها و موارد بیشماری از این دست زنگ خطری است برای کسانی که نشسته اند تا کسی از بیرون از شهرستان برایشان کاری انجام داده یا قدمی بردارد.
برای بهتر حرکت کردن در این مسیر باید مرکز استان همراه بوده و با پیگیری و کمک به مسئولان شهرستان و با استفاده از اهرمهای گوناگون در اختیار از خام فروشی یا خروج سنگ از استان جلوگیری کنند. قراردادها طوری تنظیم شود تا بهره برداران ملزم به سرمایه گذاری شوند تا این ارزش افزوده هم به اقتصاد شهرستان، استان و هم کشور کمک کند.
شورای سردبیری عصر بافق