- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

اداره اوقاف و امور خیریه بدون امور خیریه و اداره ورزش و جوانان بدون جوانان

هفته وقف و هفته تربیت بدنی گذشت و بافق و مردمش خبری از فعالیتهای عام المنفعه در اداره اوقاف و تحرک خاصی از بخش جوانان اداره ورزش و جوانان را به خود ندیدند. چرا برخی وظایف ذاتی دستگاهها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است؟ آن هم وظایف ذاتی دو دستگاهی که یکی باید برای جوانان برنامه داشته باشد و دیگری کمک دست و مددیار قشر ضعیف و نیازمند جامعه باشد.
“سنت حسنه وقف که از پیامبر و ائمه(ع) برای ما به یادگار مانده است، از عوامل اثرگذار شکوفایی تمدن و پیشرفت در عرصه های گوناگون جوامع اسلامی به شمار می رود. «وقف اسلامی» در قالب جدید خود که توأم با تنوع، پایداری، هدفمندی و آرمانگرایی دینی است توسط پیامبر گرامی‌اسلام پایه‌گذاری شده است. روزی که مخیریق یهودی بدون آن که مسلمان شود اموال خود را به پیامبر اسلام هبه کرد و پیامبر اکرم (ص) بعد از کشته شدن مخیریق اموال او و حیطان سبعه را در قالب صدقه جاریه در خدمت نیازمندان قرار داد‌، هسته اولیه «وقف اسلامی» تشکیل شد و پیامبر اکرم (ص) در تاریخ اسلام به عنوان اولین واقف به شمار آمد.”
امور خیریه در اداره اوقاف طیف وسیعی از مسائل را شامل می شود که این امر در اوقاف بافق بسیار کم رنگ بلکه خاموش است. موضوع ازدواج، جهیزیه، مسکن، اشتغال جوانان، حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد و‌‌‌ بسیاری موارد از این دست که جامعه نیازمند وقف آن است و باید اداره اوقاف، موقوفات را به سمت آن ها جهت دهی کند چقدر در بافق صورت گرفته است؟ چه برنامه هایی از سوی اوقاف برای ترغیب مردم به وقف در زمینه های بالا که نیاز امروز جامعه ماست ترتیب داده شده و چه فرهنگ سازی در این زمینه صورت گرفته است؟ اعتماد مردم به این سازمان بیشتر شده و موقوفات جدید آمار صعودی داشته یا سیر صعودی داشته ایم؟ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفته: “اکنون یکی از وظایف اصلی ادارات اوقاف و امور خیریه جذب کمک‌های مردمی برای کمک کردن به افراد نیازمند است و با این فعالیت خود روحیه نشاط را به مردم و جامعه تزریق کنند.” ما در جامعه با طیف وسیعی از افراد نیازمند در عرصه های مختلف روبرو هستیم بد نیست اداره اوقاف بافق گزارشی از امور خیریه صورت داده سال گذشته خود در رابطه با کمک رسانی به قشر نیازمند جامعه و امور عام المنفعه به مردم ارائه کند.
اما در خصوص اداره ورزش و جوانان که وظایف این اداره در حوزه جوانان به صورت خیلی خلاصه موارد زیر است: ۱-ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان ۲- ارتقاء و تقویت سرمایه اجتماعی، مسؤولیت پذیری، هویت و مشارکت همه جانبه جوانان ۳- بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزشهای اسلامی- ایرانی ۴- توسعه مشارکت داوطلبانه مردمی در امور جوانان ۵- اتخاذ سیاستهای حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان. پرواضح است که با وجود عملکرد نسبتا خوب این اداره در حوزه ورزش حوزه جوانان بسیار غریب مانده است.