بند ب ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه که این روزها در استان و شهرستان اردکان گرد و خاک بپا کرده و همچون سطل آبی سرد بر سر بافقیها آوار شده چه می گوید؟
“ماده ۱۵۹ـ به منظور تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کشور اقدامات زیر انجام می‌شود:
الف ـ معافیت موضوع ماده (۱۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی در طول برنامه به میزان  پانزده واحد درصد (۱۵٪) افزایش می‌یابد.
ب ـ میزان معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی و معدنی مناطق کمتر توسعه‌ یافته تا سقف معافیتهای منظور شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی افزایش می‌یابد.”
این قانون، قانونی بسیار عالی برای توسعه در مناطق محروم و کمتر برخوردار و عدم تمرکز صنایع در مناطق خاص و صاحب نفوذ است که در شهرستان اردکان به بدترین شکل ممکن از آن سوء استفاده و باعث شده که سیل سرمایه گذاران فولادی به این شهرستان وارد و امنیت، آسایش و رفاه مردم و محیط زیست را در آن شهرستان نشانه روند به شکلی که امام جمعه اردکان به تازگی در برابر اعتراضات مردمی به رشد قارچ گونه صنایع فولادی که عامل اصلی آلودگی محیط زیست و مریضیهای بیشمار است گفته: اگر شورای تامین ورود نکرده بود ۸ فولاد دیگر شروع به کار می کردند.
دقت کنید ۸ فولاد دیگر، این در حالی است که شهرستان بافق در بهشت معادن ایران بهترین مکان برای سرمایه گذاری بوده و در آرزوی یک کارخانه فولادسازی سالها در انتظار مانده است و اکنون که کاشف به عمل آمده سوء استفاده از قانون مذکور باعث شده تا شرکت چادرملو ۱۰ سال از امتیاز معافیت مالیاتی استفاده کرده و از پرداخت میلیاردها مالیات شانه خالی کند و تمام شرکتها، سرمایه گذاران و صنایع جوار معدنی جخهت استفاده از این رانت و خلا قانونی در اردکان مستقر شوند. (دلیل استفاده از کلمات رانت و خلا قانونی را باید در باز تعریف محرومیت در یکی از ثروتمندترین شهرستانهای ایران جستجو کرد و باید بررسی شود که پیشنهاد دهنده این قانون چه کسی یا کسانی بوده اند) در استان یزد بخشهای خرانق و عقدا در اردکان، شهرستان بهاباد، سخوید تفت و سبزدشت بافق مرکزی جزء مناطق محروم بوده و شرکتهای جوار معدنی مستقر می توانند از این قانون استفاده کنند.
اکنون چند سالی است این معافیت از شرکت چادرملو برداشته شده و بهتر می توان فهمید دلیل ساخت کارخانه گندله سازی در شهرستان بهاباد چیست؟ شوق الشعرا در توفان یزد نوشت: “تابش خان با اردکان چه کرد!؟ محرومیت را دوباره از نو باید معنا کرد، یک سوال ساده: اردکان ثروتمند، منطقه محروم است که ده سال معافیت مالیاتی شامل حال صنایع پولساز و رانتی آن شده است!؟”
مسئولان بافق محرومی که طی سالها بارها به مرزهای آن دست درازی شده، معادن آن مانند غنیمت تقسیم شده، بخش محروم آن یعنی بهاباد به زور آمارسازی و تخلف از قوانین تقسیمات کشوری از آن جدا شده، وسعت آن به نصف رسیده و اکنون به لطف سیاسیون استان تک بخش و استثنایی است و بخش سابق شهرستان با شکستن تخم لق چاه گز توسط برخی سیاسیون استان در دهان مردم، مدعی خاک و معادن بافق است دریغ از بررسی کوتاه یا ارائه راهکار در این زمینه،در خواب، انفعال و روزمرگی سیر می کنند.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *