بعد از خبر خوبی که در رابطه با شروع بکار دانشگاه فنی و حرفه ای با دو رشته در سال جاری کار کردیم پیامی از یک مطلع به شرح زیر دریافت کردیم “سلام در سال ۱۳۹۷ وزارت علوم تصمیم گرفت تمام دانشکده های علمی کاربردی دولتی را جمع کند و در یزد هم از بین ۱۱ دانشکده علمی کاربردی، ۲ واحد میبد و بافق دولتی و وابسته به وزارت علوم بودند؛ دانشگاه میبد منحل و به دانشگاه حائری تحویل داده شد و ما برای جلوگیری از انحلال مرکز بافق با دانشگاه فنی و حرفه ای وارد مذاکره شده و اعلام کردیم اگر مجوز ایجاد آموزشکده فنی و حرفه ای برای بافق صادر شود، ما فضای آن را تامین می کنیم تا این که نهایتا در سال ۱۳۹۸ طی صورتجلسه ای فضای علمی و کاربردی در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ای قرار گرفت”
این پیام هر چند نشان از نقاط قوت پیگیری مسئولان، عدم انفعال در مقابله با اتفاقی ناخوشایند و جلوگیری از تعطیلی کامل یک واحد دانشگاهی دارد اما حاوی نکات جالبی است که ما را مجبور به بررسی اجمالی وضعیت دانشگاهها و مراکز آموزشی استان کرد که به آن اشاره می کنیم.
دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون دارای قریب به ۵۰۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور و حدود ۳۰۰ هزار نفر دانشجو در این دانشگاه در دوره های ترمی و پودمانی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می باشند.
در صورت مراجعه به آدرس سایت دانشگاه جامع علمی و کاربردی (www.uast.ac.ir) برای استان یزد ۲۷ مرکز آموزش علمی و کاربردی ثبت شده که از این تعداد تفت ۳ مرکز، اردکان ۲ مرکز، میبد ۳ مرکز، ابرکوه، بافق و اشکذر هر کدام یک مرکز را به خود اختصاص داده اند. (به احتمال زیاد سایت بروز رسانی نشده است)
مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت شهرکهای صنعتی اردکان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و همچنان فعال است. مرکز ابرکوه را که بررسی کنید جلوی نوع دانشگاه کلمه خصوصی به چشم می خورد. تنها دو شهرستان میبد و اردکان دارای دانشگاه دولتی هستند. به احتمال زیاد در آن پیام تمام حقیقت برای دانشگاه علمی و کاربردی میبد گفته نشده چرا که اکنون میبد دانشگاه علمی کاربردی دارد و دانشگاه مورد بحث که به دانشگاه دولتی حائری واگذار شده یکی از واحدهای آن شهرستان بوده و واحد دیگر وابسته به یکی از شرکتهای کاشی میبد و دائر است.
در کل وقتی تعداد واحدهای دانشگاهی شهرستانهای استان را بررسی و مقایسه می کنیم به ارتباط معنادار آن با توسعه و سطح در آمد و رفاه شهروندان آن شهرستانها خواهیم رسید. اگر اشتباه نکرده باشیم به لحاظ آمار شهرستان میبد با دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم قرآنی، دانشگاه آیت الله حائری میبدی (دانشکده الهیات سابق)، دانشگاه پیام نور، حوزه علمیه حجه بن الحسن (عج) برادران، حوزه علمیه حضرت زهراء (س) خواهران، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشکده خبر، مرکز علمی کاربردی مجتمع کاشی میبد، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران زهرایی و آموزشکده فنی و حرفه ای پسران امام خمینی (ره) در صدر و بعد از آن اردکان با دانشگاه اردکان، دانشکده طب سنتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه علم و هنر در رتبه دوم قرار گرفته اند.
اگر ما این اطلاعات را در اختیار داشتیم در ابتدای امر جهت حفظ دانشگاه علمی و کاربردی بافق راه دو شهرستان اردکان و میبد را می رفتیم یا مانند مرکز استان عمل می کردیم که اکنون چندین واحد علمی و کاربردی را در خود جای داده است و اما در وهله بعد و بعد از حفظ این واحد دانشگاهی اقدام به اخذ مجوز و تاسیس دانشکده فنی و حرفه ای نیز در شهرستان می کردیم. جهت رعایت انصاف باید گفت شاید شهرستان بافق که نسبت به دو شهرستان ذکر شده از جمعیت کمتری برخوردار است ظرفیت واحد دانشگاهی جدیدی را نداشته و این راهها نیز بررسی شده است. خوانندگان و آیندگان برای نوع برخورد ما و تصمیم گیری هایمان قضاوت خواهند کرد.

شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *